-20 förstärkningsplagg till frusen

Fast det kanske inte är lika relevant om det i det personliga fallet finns medicinska/fysiologiska skäl till avvikande ämnesomsättning med onormalt låg termogenes.
Naturligtvis inte. Jag talade om människor generellt sett eftersom Tango i inlägg #20 nämnde att han upplevt att man kan vänja sig vid kyla och efterfrågade evidens för det.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Jag vet inte om det går att vänja sig lite vid kyla. Jag upplever det subjektivt möjligt tilll liten del. De vintrar jag varit mycket ute så tycker jag efter ett tag att jag fryser mindre givet samma kläder och omgivning.
Skämmer du bort dig med underställ redan på sommaren?
Jag vet inte om det finns vetenskap som stödjer detta tänk.
TIll viss del kan man också välja att förhålla sig till upplevd kyla men man ska såklart inte ignorera kropppens signaler så man förfryser sig. Jag tyckte det var kallt att stå blöt efter duschen och vänta på simträning men bestämde mig för att inte tänka på det och efter några veckor så bekom det mig inte längre.

/Patrik
Om det behövs på sommar fjällen ja, då har jag underställ. Men sen till vardags burkar dom komma fram i september och läggas undan i maj.
Jag har en underliggande sjukdom som gör att jag inte kan reglera värme som normala människor kan. Så med det blir naglarna lilla på sommaren till och med, av kyla, sen har jag inte två lager på benen under vintern krampar en specifik muskel i ena vaden. Läkaren har sagt att det finns inget att göra utan bara att hitta lösningar.

Har vart konstsimmare stora delar av livet och dessvärre fungerade inte din taktik för mig, när man hakar tänder och skakar är man ju inte bara kall utan nedfrusen. Finns tillfällen på vintern när jag endast kan få upp värmen i kroppen genom att dusha varmt, och då tar det ändå omkring 5-10 minuter innan jag slutar frya på +38 grader XD.

Så frysa kommer jag alltid göra, är en del av mitt liv, blir bara att hitta lösningar för det. :D

Det är en skillnad på värmehållning beroende på kön.
90% av mina kvinnliga bekanta är frusna av sig.
Kvinnokroppen är byggd så att den samlar all värme till bålen.
Ingenting lämnas till lemmarna utanför bålen.
Efter sjukdom som exempelvis cancer så kan det ändras i vissa fall.
Jag är man men jag har frusit. Min räddning vintertid har varit min för temperaturen överdimensionerade sovsäck.
Komforttemperaturen under bar himmel är -20°C vilket gissar jag är -30°C i tält med liggunderlag som klarar -40°C.
I de situationer där jag blivit rejält nedkyld så har jag stängt sovsäcken helt i flera minuter och sedan kokar jag. Efter det så är jag mer än uppvärmd och får sova med öppen dragkedja.
Hur mina kvinnliga bekanta skulle fungera i tält vet jag inte då de finner mitt liv fascinerande men otänkbart för dem själva.
En av dem föreslår varje år att hon skall bo med mig en månad i tältet för att prova på det livet. Varje gång det närmar sig att göra det så kommer hon alltid med någon nonsens undanflykt för att slippa trots att det alltid är hon själv som föreslår det varje gång.

När det kommer till att ta vara på värme finns det tricket med silvriga nödfiltar och eld.
Gör upp en eld och spänn upp 2 stycken silvriga nödfiltar med elden i mitten.
Avståndet mellan eld och silvrig nödfilt ca 2,5 till 3m. Nödfiltarna skall vara uppspända så att de är riktade mot varandra med elden mellan sig. Utrymmet mellan nödfiltarna blir 20 - 25 grader varmare än utomhustemperaturen. Sist jag kollade så hade biltema stora silvriga nödfiltar för 30kr/st. För fästpunkter på nödfiltarna, ta med 4 runda små kulor för varje nödfilt. Tryck in en kula i ett hörn av nödfilten, gör en strypögla och lägg den runt kulan så att filten omfamnar kulan och du har en fästpunkt som inte tar sönder nödfilten när du spänner den.
Det stämmer indeed, därför kvinnor ofta har kalla händer och fötter. För kroppen lägger krut i området där ett barn växer.

Nödfiltar äger jag några! Men tack för tipset om bilteam! Gissar att det tricket funkar bäst i vindskydd eller barhimmel men kan ju vara ett alternativ till att värma upp tältet innan man ska sova!

Det är fullt möjligt att vänja sig vid kyla precis som kroppen kan anpassa sig till värme. T ex när jag var i Indien och det var vinter där så kunde temperaturen tidig morgon vara 15°C. Då gick många av indierna i tjock tröja, halduk och balaclava. Som kontrast till det kan nämnas när jag var i Mongoliet vintertid. I januari var det -20 - -25°C dagtid och -30 - -35°C nattetid. Jag var nog den mest välklädda i hela landet. Mongolerna gick ofta barhänta eller hade tunna fingervantar, inte alltför tjocka jackor och jag såg aldrig någon med balaclava. När våren kom och det var bara någon enstaka minusgrad dagtid ( och sol som värmde ) såg jag ungar leka utomhus utan jackor.
Jag går med dunjacka när det är 15 grader i Sverige.. :D Tun visserligen. Men ändå. Har även haft raggisar i 30 grader när jag vart i Kroatien. ;)

...
Nu har jag som ambition att börja med tur skidning och tänkte anmäla mig till en kurs för att få kunskap om säkerhet, navigering, skid teknik osv. Där det står att kläderna måste klara minus 20 grader.
Med tanke på hur du beskriver dina problem med att hålla värmen även i svenska sommartemperaturer måste man ju salutera dig för drivet och viljan att utsätta sig för turskidåkning... verkligen "if there´s a will there´s a way"-inställning! Hoppas du hittar en rimlig lösning.

Med tanke på hur du beskriver dina problem med att hålla värmen även i svenska sommartemperaturer måste man ju salutera dig för drivet och viljan att utsätta sig för turskidåkning... verkligen "if there´s a will there´s a way"-inställning! Hoppas du hittar en rimlig lösning.
Tänker samma imponerade tankar som Titantomten när jag läser dina osentimentalt målmedvetna inlägg. Är inte själv diagnostiserad med någon specifik brist/sjukdom som orsak, men är funtad lite åt samma håll (många välförtjänta skratt-emojis efter det inlägget). Sitter jag stilla så slutar jag frysa - oavsett klädmängd - vid ungefär 27 grader plus.

Insikten om att min extrema känslighet för nedkylning kan vara rakt av livsfarlig fick jag den hårda vägen, och den har styrt mina rutiner och utrustningsval även mitt i sommaren. Till skillnad från dig har jag dock fegat ur och gett upp längre vinterturer med tält på kalfjället.

En kusr är man ju inteensam på, mn ska du sen ge dig av själv så ha med dig någon nödsändare så du kan kalla på hjälp om det kniper, och utrustning som gör att du klarar något dygns stillaliggande i väntan på hjälpen. Planera dina rutter så de innehåller några snabba reträttvägar med jämna mellanrum.

(sitter och skriver även detta i tredubbla par tjocka ullstrumpor etc)

Om det behövs på sommar fjällen ja, då har jag underställ. Men sen till vardags burkar dom komma fram i september och läggas undan i maj.
Jag har en underliggande sjukdom som gör att jag inte kan reglera värme som normala människor kan. Så med det blir naglarna lilla på sommaren till och med, av kyla, sen har jag inte två lager på benen under vintern krampar en specifik muskel i ena vaden. Läkaren har sagt att det finns inget att göra utan bara att hitta lösningar.

Har vart konstsimmare stora delar av livet och dessvärre fungerade inte din taktik för mig, när man hakar tänder och skakar är man ju inte bara kall utan nedfrusen. Finns tillfällen på vintern när jag endast kan få upp värmen i kroppen genom att dusha varmt, och då tar det ändå omkring 5-10 minuter innan jag slutar frya på +38 grader XD.

Så frysa kommer jag alltid göra, är en del av mitt liv, blir bara att hitta lösningar för det. :D
Kraftig nedkyld kan jag gå med på men inte var du nedfrusen efter konstsim, även om det kanske subjetivt kändes så. :cool:

/Patrik

Kraftig nedkyld kan jag gå med på men inte var du nedfrusen efter konstsim, även om det kanske subjetivt kändes så. :cool:

/Patrik
Kanske inte, men vi tog kroppstemperaturen(sån i örat) för skojskull vid något tillfälle och var ner på 35,4 grader. Förstått det som att under 35 är det hypotermi. Så kan ses som subjektivt kanske. Men alltid kul att höra andra förklara hur ens kropp fungerar och mår. Tack! :D

Nu kommer jag säga något som låter extremt orimligt och ovettigt men älskar vintern! Men bara när det är snö, regnvinter som jag har suger. Och vill ju uppleva vinternaturen med! Kul att höra hur du ser på det :D förhoppningsvis lör jag det! Man kan bara prova sig fram!

Tänker samma imponerade tankar som Titantomten när jag läser dina osentimentalt målmedvetna inlägg. Är inte själv diagnostiserad med någon specifik brist/sjukdom som orsak, men är funtad lite åt samma håll (många välförtjänta skratt-emojis efter det inlägget). Sitter jag stilla så slutar jag frysa - oavsett klädmängd - vid ungefär 27 grader plus.

Insikten om att min extrema känslighet för nedkylning kan vara rakt av livsfarlig fick jag den hårda vägen, och den har styrt mina rutiner och utrustningsval även mitt i sommaren. Till skillnad från dig har jag dock fegat ur och gett upp längre vinterturer med tält på kalfjället.

En kusr är man ju inteensam på, mn ska du sen ge dig av själv så ha med dig någon nödsändare så du kan kalla på hjälp om det kniper, och utrustning som gör att du klarar något dygns stillaliggande i väntan på hjälpen. Planera dina rutter så de innehåller några snabba reträttvägar med jämna mellanrum.

(sitter och skriver även detta i tredubbla par tjocka ullstrumpor etc)
Ja! Har exakt det där med att sitta stilla. Kallar det för "fryschock". Förstår det verkligen inte. Men det är samma som du säger. Kan ha "rätt kläder" på mig och vara närmare 30 grader och ändå frysa eller ha kalla fötter/händer. (och knän.. mina knän blir kalla? werid)

Jag insåg det väldigt tidigt, när man gick till högstadiet i termobyxor och klasskamraterna mobbade än för att man förs. Men var ju det jag behövde. Förstår dock att den rimliga lösningen är att titta på avstånd eller säga "nej inte för mig."

Inreach är på inköps listan, är en stark röst i den frågat om att fler svenskar som ger sig ut ska ha någon form av nödsändare på äventyr. Inte bara för dig själv utan även för andra! Jag tänker att jag ska börja på den norska sättet och tura i anslutning till stugor. Skulle jag behöva värma mig inne innan jag fått till allt har jag den möjligheten. Som du säger, viktigt att planera sin färd!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips