2 x sovsäck

Hejsan!

Är det någon som vet om det finns sovsäckar för vinterbruk som går att knäppa ihop. D.v.s. så att man får en dubbelt så stor sovsäck man kan sova två i?

/Niklas

Läckage !

Låter som en dålig idé att vid vinterbruk använda dubbelsovsäck. Det blir alltid en stor öppning mellan huvudena på de som sover i dem. Mysigt under sommare kallt på vintern.

Ett finskt företag syr dock dubbelsäckar.

http://www.joutsen.com

modellen heter " avec"

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Många sovsäckstillverkare producerar sovsäckar med där man kan välja om man vill ha dragkedjan till höger eller vänster.
Jag tror detta även gäller vintersäckar dock inte de allra mest extrema.

Ex: Helsport, Haglöfs, Marmot

/Joakim

Obekvämt

Att sova två stycken i en dubbelsovsäck är obekvämt, hur mysigt det än låter. Och som någon redan nämmt blir det en stor glipa i huvudändan som släpper in kyla.

Jepp

De flesta icke-extrema (t.ex. har ultralätta säckar en kort dragkedja) säckar kan man köpa med dragkedjan antingen till höger eller vänster. Även om det mycket riktigt blir en glipa vid huvudändan är det väsentligt mysigare än om man sover i varsin säck. Vi har använt dylika säckar i många år och kommer så att fortsätta.

/L

I jukkasjärvi

På ishotellet har de hopknäppningsbara säckar (fjällräven) som man sover gott i och som har schysst mysfaktor. Märkte inget av läckage och sådant men å andra sidan var det inte mer än -10c.
Har för mig att de var rätt stora och säkert inte alls ultralätta.
Kolla märke/modell med dom ifall du är intresserad.

Caravan Carry-Combi???

Vet inte om Caravan:s modell Carry-Combi finns kvar. Det är en dubbelsäck där innersäcken är en dunsäck och yttersäcken konstfiber.

Innersäcken har dragkedjan på höger sida och yttersäcken på vänster. Dessa båda säckar kan därför, som beskrivits av andra insändare, kopplas ihop så att det blir en stor säck.

Nackdelarna, förutom att den ena säcken (innersäcken) är betydligt varmare än den andra, har redan presenterats. Så jag kan bara hålla med!

En kort historia om just detta:

Vi, jag och min flickvän var på ett evenmang i Anderstorp 1988. Säckarna hade vi, naturligtvis, kopplat ihop och min flickvän sov i den varmare säcken (även det självklart).
En viss missbedömmning gjordes med avseende på nattemperaturen som kröp ner långt under vad vi tyckte var bekvämt. Åt minstånde vad min flickvän tyckte vara bekvämt.

Mitt i den godaste sömnen, runt tvåtiden på natten, frös hon så mycket (trots att hon låg och kramade mig stenhårt) att det var outhärdligt. Gissa om hon var glad...?? :)

Vi hade ingen extra säck eller annat som kunde göra stor nycka, förutom kläderna som redan hade nyttjats. Så goda råd var dyra.

Äh, vad f...n, vi konverterade helt enekelt säcken tillbaks till en singelsäck och kröp ner båda två.
Snacka om trångt trots att vi båda låg på sidan, och då skall ni ha klart för er att varken jag eller hon var speciellt stora (60 kg resp 52 kg).

Hon sov som en liten baby efter någon halvtimme, medan jag fick ligga med huvudet på min ena arm eftersom ingen av dem fick plats i säcken (den andra lade jag ovanpå säcken). Så de ända två som sov var min flickvän och en av mina armar. Fast vad gjorde det, vi var nyförälskade...

Sedan dess ser jag alltid till att ha med mig så jag är säker på att ingen skall frysa.

Mvh!
// Niklas

Re: Obekvämt

strand; sa:
Att sova två stycken i en dubbelsovsäck är obekvämt, hur mysigt det än låter. Och som någon redan nämmt blir det en stor glipa i huvudändan som släpper in kyla.

Angående inlägg om läckage och obekvämt:

Jag tror de som skriver att det skulle vara obekvämt att sova två i en stor sovsäck kanske inte provat i rätt sällskap :)

De erfarenheter jag har av dubbelsäckar är begränsad till tunna sovsäckstäcken för två personer, vilket är väldigt praktiskt på sommaren och höjer myskänslan betydligt. Den typ av säckar jag var ute efter var inga säckar för extremt vinterbruk utan en som klarar ett fåtal minusgrader. Jag tror att den delade kroppsvärmen gott och väl uppväger det läckage som uppstår vid huvudet, och fördelen med säckar som går att koppla ihop är att man kan välja hur man vill sova utefter förutsättningarna. Om det är satan kallt är det ju i så fall bara att sova i var sin säck...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips