2-mans replag på glaciär?

Man läser ju lite här och var att det nästa är förbjudet att ge sig ut 2 st. Och eftersom klätterkompisar inte växer på träd skulle ju det innebära att man måste stanna hemma. Och det vill man ju inte?

Skulle vara intressant att höra om någon har varit med om någon incident och hur ni upplevde det att lösa situationen med bara två personer.
 
Långt ifrån expert

Har sett en del lösningar genom åren men har aldrig testat endast att vara två själv.

Men det jag sett som verkade som en skaplig lösning var att ha ett skapligt avstånd mellan vandrarna med knutar på repet i mellan som skär fast i snön vid fall och då hjälper den som är kvar uppe.

Den lösningen tillsammans med att den som går sist släpar en del rep bakom sig, även den med knutar på samt en vikt eller ryggsäck knuten sist med skydd runt som vid fall bromsar upp repet så att knutarna kan ev. få fäste i kanten.

Sen att varje man har is skruvar, snöankare och annan nödvändig utrustning vid kamrat räddning ser jag som en självklarhet då :)

Men som sagt så är jag vaken någon expert eller ens har testat systemet själv men skulle se detta som ett alternativ om jag själv + en till skulle ge mig iväg.....
 
Skulle vara intressant att höra om någon har varit med om någon incident och hur ni upplevde det att lösa situationen med bara två personer.

Det är samma grundprinciper för att ta upp någon ur en spricka på en glaciär oavsett om man är två eller tre i replaget? Men självklart blir det mer arbete (samt tyngre) om man är själv eller två som hjälps åt (sedan får man anpassa grundprinciper till varje situation)!

Överlag går vi alltid i replag om två eller tre (aldrig några andra kombinationer om det inte är någon speciell situation), och vid enbart två så brukar vi tänka på följande:

- Lite längre avstånd eftersom man har mer tid på sig att få halt på systemet.
- Knutar på repet när det krävs och kanske även någon extra.

Att släpa rep bakom sig har jag väldigt svårt att förstå poängen med? Jag föredrar ett "sträckt" system då man har en betydligt större chans att få halt på sin replagskamrat, annars får man ju ett riktigt ryck som är svårt att hålla? Men förklara gärna?
 
Ju fler man ar desto battre, under denna sommar har jag varit med om ett tiotal fall i sprickor nagra mer dramatiska an andra och vi har varit mellan 3 och 5 och jag skulle sag att ju fler desto battre och aldri slack.

Sedan riktig utrustning dvs pulleys, tiblock etc

Ironiskt nog var jag inte inknuten da jag lyckades trilla ner i en liten "slott" och fastna med front pointsen och tippa fram och skada mina knan ratt illa. Att vara inknuten hade dock inte hjalpt.
 
Jag skulle dock tveka till att gå 5 i ett replag (om det nu inte är en riktigt speciellt situation) och skulle hellre göra två replag av dessa (dvs 2 + 3).

Varför?

Jo, om ett replag blir involverad i en incident, så är direkt det andra replaget till hands för hjälp?! Man har två oberoende enheter som kan hjälpa varandra!
 
Att släpa rep bakom sig har jag väldigt svårt att förstå poängen med? Jag föredrar ett "sträckt" system då man har en betydligt större chans att få halt på sin replagskamrat, annars får man ju ett riktigt ryck som är svårt att hålla? Men förklara gärna?

Jag är inte helt säker vad meningen är med att släpa repet bakom sig med en vikt som sträcker ut repet med knutar på men jag kan tänka mig att det hjälper till om bakre man faller i en spricka då både främre man kan bromsa samt att "vikten" gör att repet bakom oxå skär ner i snön.

Någon annan förklaring har jag inte...
 
Jag vet inte vad poangen med separata replag skulle vara det okar bara riskerna att fler druttar ner bara for att det ar ett spar sa inebar det inte att det ar safe.

Vi fardades upp och ner ca 14 km mellan BC och C1 ca 10 ggr i extremt farlig miljo utan spar och den teknik vi anvande var extremt effektiv och saker. Jag kan saga det eftersom vi rakade ut for ganska manag incidenter och klara ut alla snabt och enkelt. Inkluderat ett ganska otack fall ner i en pool som var ca 2 meter djup tackt av 2 meter pudersno. Det ar inte sa att det ar lattare att att hjalpa nagra for att de befinner sig i separata rep tvart om sa okar det risken att man har tva replag i olika sprickor da det ena ska forflytta sig till en possition dar de kan hjalpa.

Men jag ar langt ifran expert pa detta omrade och turken ar sakert skickligare jag ger bra lite praktiska rad.
 
Nu har jag inte testat i "skarpt läge" utan bara övat men om man är två så är det svåra att placera ankaret. En t-förankrad yxa är lättare att få ner säkert än ett snöankare och går rätt snabbt också. Om man är fler än två i replaget så underlättar replagets köttvikt en hel del när man placerar det första ankaret.
 
Någon får gärna förklara lite utförligare varför man ska sätta knutar på repet om man bara är två st? När ska man göra det och var ska knutarna isåfall sitta?
 
Nackdelen med att vara två måste vara att personen på fast mark måste lägga att fokus på att vara ankare. Har inte testat skarpt men att både vara ankare samtidigt som man ska ordna någon form att hissanordning lär vara lurigt.

Känns nästan som om det är ett krav att personen i sprickan kan klättra upp för repet för egen maskin, vilket inte alltid är möjligt om man skadat sig. Läst din blogg David. Trist med olyckan. Skulle du med den skadan som exempel kunnat ta dig upp för repet för egen maskin?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Inställning av längd på stegjärn Alpin / Bigwall 3
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
Vittfarne Ukrainare död på Kazbegi i Georgien Alpin / Bigwall 0
helmutlotti vindsäck på höghöjd Alpin / Bigwall 3
trolltind Vinterförhållanden på Tre Cima Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
andyyy 19 döda på Mt Kinabalu Alpin / Bigwall 7
trod Linda handtag på isyxa, vad ska jaga nvända? Alpin / Bigwall 17
trod Söker boktips på alpina tekniker Alpin / Bigwall 12
Lull Tips på storlek på alpina klätterskor. Alpin / Bigwall 8
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
Cantrell Långa avstånd mellan klättrare på snö Alpin / Bigwall 6
Pallet Vanligaste dödsorsak på höga berg? Alpin / Bigwall 10
Pallet Motsvarande känsla av att stå på 8000 meter? Alpin / Bigwall 14
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Klättrare saknas på Mount Ushba Alpin / Bigwall 1
Polarnatt Kreatin på hög höjd? Alpin / Bigwall 25
bjen Fredrik Sträng på höga hästar... Alpin / Bigwall 51
Polarnatt Lavin på Denali Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
hebbe Rapport från olyckan på Kjerag Alpin / Bigwall 0
avslut210607 Två klättrare hittades döda på Kjerag idag. Alpin / Bigwall 8
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
apfaktor Sydpillaren på Mongejura Alpin / Bigwall 5
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Polarnatt Kameror på Everest Alpin / Bigwall 2
trolltind Ras på Dru Alpin / Bigwall 4
Hasselabon Vikt på Aidhammare Alpin / Bigwall 2
apfaktor Höjden på Mt Everest. Alpin / Bigwall 8
per162 Namn på berg Alpin / Bigwall 15
trolltind Höst på Steind Alpin / Bigwall 5
Ghost79 Effekt av vistelse på höghöjd Alpin / Bigwall 11
johnliungman Tips på fin vintertur för nybörjare? Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Status på Matterhorn Alpin / Bigwall 3
Maurits Acklimatisering på Kilimanjaro Alpin / Bigwall 17
Johannes74 Sveriges främsta alpinister på dagsfärska meriter? Alpin / Bigwall 18
gunnarl Bultar/ankare på Wellenkuppe och Dom? Alpin / Bigwall 0
Anders V Rester av stuga på Matterhorn Alpin / Bigwall 2
johnliungman Ännu fler bultar på Compressor Route Alpin / Bigwall 11
zzeezz svenskor på Everest Alpin / Bigwall 39
johnliungman Cassin route på Piz Badile Alpin / Bigwall 6
Anders V Nya kvastar sopa på Mt Everest Alpin / Bigwall 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.