2-3 personers kupoltält sökes

Vad anser du om att vara 2 pers i detta tält med packning, tajt eller bra med plats?

tackar för infon! =)

Mvh Daniel

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Tja, vad ska jag utveckla. Jag tycker att linsträckarna är svåra att sträcka linan med. Ingen bra konstruktion. Kan inte säga så mycket mer.. Markpinnarna är för korta och svåra att få att sitta bra i lite lösare mark..

Mvh // Johannes

Man kanske skulle byta linsträckarna då. Ett paket från hilleberg lär ju funka.
När det gäller pinnarna tänkte åtminstone jag slänga ner några hilleberg Y-pegs.. De har varit jåkligt bra pinnar tycker jag.. Och för 160kr är det väl värt när det river i lite. Det ingår ju sjukt många pinnar och de lär ju duga att spänna botten på tältet med, men stormlinorna vill jag nog ha Y-pegs till.

Jag har ett orion extreme alltså.

Kollar på skillnaden mellan Expeds Orion, det jag kan se är att extrememodellen är lättare och har annat material på vissa ställen (se nedan). Någon insatt som kan förorda det ena före det andra?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Orion Extreme II
Weight: -Packed 3.30 kg -Minimal 2.85 kg

Rainfly: 40 D 2-sided silicone coated ripstop nylon; untaped seams

Canopy: UV-resistant, flame retardant ripstop polyester

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Orion II
Weight: -Packed 3.55 kg -Minimal 3,10 kg

Rainfly: 40 D ripstop polyester, PU coated, flame retardent, taped seams

Canopy: Ripstop polyester / No-See-Um mosquitonet

Mvh Daniel

Har ett EXPED Venus II Extreme som jag iaf är mkt nöjd med.
Har inga bekymmer med att sträcka linorna.
Skillnaden ligger i materialet, där yttertältet har ett annat material som ska stå emot väta och påfrestningar bättre.

Du kommer bli mycket nöjd med ett Orion-tält. Lätt att sätta upp och har gott om plats. Ett värdigt alternativ till dyrare alternativ.

/Anders

Satsa på ett Orion då. Helt självstagande och gott om plats. Själva "kollit" är lika stort som mitt Venus-tält, så där är det ingen skillnad. Vikten är inte heller så stor skillnad på.
Du kommer att bli nöjd kan jag nog lova dig.

Här kan du beställa ett från Tyskland. Billig frakt och engelsk support. Köpte mitt VenusII-tält där:

http://www.outdoor-discount.de/

470 Euro plus frakt (8 euro). Frakten tar ca en vecka.

Lycka till!

/Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips