2-3 pers tält för 2000-5000 kr?

Det här för 3400-3500 + frakt om man beställer från exempelvis Tyskland eller UK. Jag har själv ett sånt fast enmans och kan säga att det är högsta kvalitet rakt igenom, från material till sömnad. En del kufiska lösningar men de går att leva med. Innertältet är långt (245) och har lodrätta ändar = ingen risk att blöta ner sovsäckens fotända som på kortare tält med sluttande innertält. Hyfsat lätt (2,85 kg komplett packat) Det har två stora, luftiga absider. Den enda absiden på mitt enmans är stor nog--de här är större. Tältet ger mycket manöverytrymme för två personer. Se det som ett alteranativ till ett GT-tält.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
muminfar; sa:
NUI; sa:
Har just sytt färdigt ett 2-mans "tält" i silnylon som väger 500 g. Klassisk ryggåsmodell. Vandringsstavar används som tältstänger.

Kompletterat med innertält/myggskydd i lätt material blir totalvikten max 1000 g. Kostnad 500-600 kr plus eget arbete. Har således sina fördelar, men är kanske inte något för alla :)

Det är svårt att överskatta fördelarna med ett riktigt lätt tält. Använder man det 3 säsonger så behöver man ju inte värstingvarianterna.
Vill man köpa något lätt, kolla http://www.tarptent.com för en del intressanta lösningar.

Jörgen

Vad är detta?! Sytt ett nytt tält utan att tala om något för mig? Förväntar mig bilder omgående!

Sorry ;-)
Har inga bilder ännu, det skulle testas nu till helgen, men planerna blev ändrade.

Jörgen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips