12 kg för tungt för polis

Problemet är naturligtvis att polisen släpar på skrotet 260 dagar per år.
Och att de måste springa ikapp fienden, ofta en ung person med gympaskor och försprång.

Eld, skydd, rörelse. De har offrat en del av rörelsen till förmån för elden och skyddet. Allvarligt, även om situationer kan utvecklas i en otrevlig riktning mycket snabbt så kan man ju tänka sig att skyddsbehovet är något överdrivet, om det nu är så att uniformerad polispersonal alltid bär skyddsväst. Lämna västen och reservmagasinen (och ett maskingevär) i bilen och ta med grejorna när det kan befaras att de kan göra nytta.
 
Senast ändrad:
Problemet är väl att de möter rätt mycket knivar och skit. Då är bra handskar och skyddsväst trevligt. De hamnar ju inte i situationer för skojs skull utan de gör ju det för att skydda samhället. Misstänker att de kan vara svårt att veta vem som börjar vifta med kniv och vem som inte gör det.
 
Problemet är väl att de möter rätt mycket knivar och skit. Då är bra handskar och skyddsväst trevligt. De hamnar ju inte i situationer för skojs skull utan de gör ju det för att skydda samhället. Misstänker att de kan vara svårt att veta vem som börjar vifta med kniv och vem som inte gör det.

För 20-30 år sedan var inte poliserna de kommandosoldatsliknande uppenbarelser de är idag. Under denna tid har inte heller våldet i samhället ökat. Det tycks alltså finnas en viss diskrepens
mellan de risker polisen de facto möter och de risker de rustar sig för. Dessutom kan det ju
faktiskt vara så att polisens utrustning och framträdande i sig bidrar till att trigga igång konflikter. En polisman som ser ut att vara rustad för regelrätt strid framstår som betydligt mer provocerande än en polisman med en mindre aggressiv framtoning.
 
Snickarbälten är ofta rejäl och mer ergonomiska än polisens. Kanske inte skadar att ta en titt på snickarbältena. En snickare bär hammare, mejslar, spik och skruv och det blir ett antal kilo och detta skuttar han upp och ner på ställningar hela dagarna utan att klaga.
 
Lösningen är väll att polisen åker mer i bil, så att de slipper bära omkring pryttlarna?

Bilåkningen är troligtvis en del i problemet. Dessa 12 kg utrustning har dom väl på sig även när dom sitter i bilen.

Snickarbälten är ofta rejäl och mer ergonomiska än polisens. Kanske inte skadar att ta en titt på snickarbältena. En snickare bär hammare, mejslar, spik och skruv och det blir ett antal kilo och detta skuttar han upp och ner på ställningar hela dagarna utan att klaga.

Klaga kanske dom inte gör, men är likväl en orsak till arbetsskador
 
Om jag ár inte helt felunderáttad bär polisen i England inte ens picka till vardags. Ett steg ât det hàllet kanske skulle vara lösningen?
 
Om jag ár inte helt felunderáttad bär polisen i England inte ens picka till vardags. Ett steg ât det hàllet kanske skulle vara lösningen?

jag hörde att bobby'n var beväpnad sedan ett par år men jag hittar ingen vettig fakta om detta.. hur ligger det egentligen till?

angående vapen och ammunition.. det har inte med att göra hur ofta polisen/militären/livvakten avfyrar sina vapen, varje gång ett vapen avfyras, måste ses som ett misslyckande med tanke på utgången, dock måste polisen vara riktigt utrustad dom gångerna dom måste avfyra sina vapen, verkanseld måste göra det den är tänkt att göra och ammunitionen får inte ta slut bara för att spara några hekton..
 
Men då är det väl också så att de inte riktigt utför samma uppgifter som poliser som är bättre rustade?

Inte ger sig en obeväpnad polis på att försöka stoppa en beväpnad bankrånare?

Men visst kan en obeväpnad polis efterfölja en bankrånare och bidra till att rånaren åker fast.

Men där kommer den här "allmänna opinionen" in. Jag misstänker att i Sverige så vill folk i allmänhet ha poliser som kan stoppa ett pågående rån, inte som låter rånet fullföljas för att inte riskera att bli skjutna.
 
Men där kommer den här "allmänna opinionen" in. Jag misstänker att i Sverige så vill folk i allmänhet ha poliser som kan stoppa ett pågående rån, inte som låter rånet fullföljas för att inte riskera att bli skjutna.

jag var värdetransportör strax innan min värnförmån och på utbildningen fick vi lära oss att i princip hjälpa rånarna iväg från platsen. polisen vill inte komma till ett pågående rån utan dom vill helst att rånarna med så lite stök ger sig av och att dom senare kan lösa situationen i en sommarstuga eller var dom nu tar vägen. en öppen eldstrid mitt i stan är det sista polisen önskar.. det var dock inte igår och polisen kan mycket väl ha en annan bild idag..
 
Som jag skrev: Det är inte vad polisen vill på som påverkar, det är vad "pöbeln" vill:)

Hur mycket skrevs det inte om polisens passivitet nu vid det senaste stora rånet?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Micke M. Tungt! Lättpackning 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.