12 kg för tungt för polis

Jag har följt tråden om lättare utrustning för jägare med intresse. Här verkar det finnas en grupp som är utvald bl a för sina goda fysiska förutsättningar som har det besvärligt. Tips?
Lättviktsbatong kanske inte är lösningen, bovarna ska ju fångas in också.
http://op.se/ostersund/1.1543126

svenFr
 
Jag har följt tråden om lättare utrustning för jägare med intresse. Här verkar det finnas en grupp som är utvald bl a för sina goda fysiska förutsättningar som har det besvärligt. Tips?
Lättviktsbatong kanske inte är lösningen, bovarna ska ju fångas in också.
http://op.se/ostersund/1.1543126

svenFr

Jag som alltid trott att kängor ingick... Men hur är det? Alla kängor ser väl likadana ut som poliserna har? Är det så att de får hosta upp pengar själv till en "uniformskänga"?
 
Är böjd att hålla med Patric, det är synd om många....

Normal stridspackning är 27 kg......

Frivilligt här påstår många ha med sig än mer.....

Somliga släpar säkert på än mer......
 
Problemet är naturligtvis att polisen släpar på skrotet 260 dagar per år. Och det läggs ju bara till utrustning hela tiden, och tas inte bort något.
 
"Den utrustning som polisen bär väger i snitt 12 kilo. Och det handlar om en hel del pinaler i det midjebälte där de flesta poliser nu har sin utrustning. Först pistolen - ofta av märket Sig Sauer - men även extra magasin, skyddsväst, batong, pepparspray, handfängsel, ficklampa och inte minst en rejäl kommunikationsradio."

Om jag läser artikeln rätt så bär de skyddsvästen i bältet? Måste ju vara skittungt, och rätt onödigt. Den ska väl sitta på kroppen?

Men att bära pickan på låret ska tydligen vara en lösning (måste vara ett jävla muskedunder den där Siggen), hur skulle det vara att börja med att bära västen på kroppen?

Komradio och ficklampa är ju områden där frilufset kommit långt. Kör de LED-lampor eller har de fotslånga Maglite? (handklovar, pickor + mag, batonger mm uttalar jag mig inte om).

Kanske är "fler poliser" lösningen, så de kan dela upp utrustningen?


Men, jag undrar i slutänden om inte de största arbetsskadorna för poliser är psykiska; vilket jävla jobb att ha under många år?! Jag skulle iaf inte palla, utan bli cynisk och bitter och rätt hårdhänt och full av fördomar. Tur att de som tål det bättre än jag blir poliser(?)!
 
....

Förvånar mig inte alls att folk kan få skador av att gå och släpa på det där varje dag..år ut och år in.
Först och främst så kan dom väll ta bort extra magasinet. Allvarligt....hur många skott avlossar en polis under sin tjänst. Det borde ju rimligtvis räcka med magasinet som finns i pistolen.
Att sen polisen alltid gick omkring med skyddsväst hade jag ingen aning om. Har inte tänkt på det när jag sett dom. Trodde det var typ piketstyrkan eller något som hade skottsäkra västar.
 
Jag har följt tråden om lättare utrustning för jägare med intresse. Här verkar det finnas en grupp som är utvald bl a för sina goda fysiska förutsättningar som har det besvärligt. Tips?
Lättviktsbatong kanske inte är lösningen, bovarna ska ju fångas in också.
http://op.se/ostersund/1.1543126

svenFr

Detta är för mig inget utrustningsproblem utan snarare ett ledningsproblem.
Från början skulle endast insatsgrupperna inom polisen använda den nya byxa som "alla" poliser använder idag. Med andra ord borde ju "vanliga" poliser få börja använda den väst som redan finns hos insatsgrupperna, eller?

För övrigt är 12 kg inte mycket om man fördelar vikten på rygg och axlar istället för på munkmidjan;)
 
Det här med buren vikt är inget nytt fenomen, romarriket drogs med det och sen har det bara galnat till sig. Den som gjorde något radikalt åt det var Rodgers. Här drar Jörgen i tåten men alltför få tycks vilja förstå alvaret i det......
Mina bekanta inom livvaktsvärlden bär uppåt 14 kg, men västen på kroppen som tur är.......

Bilåkning är inte hela lösningen ej heller sabel och kask.........tyvärr.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Micke M. Tungt! Lättpackning 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.