10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..?

Jag skulle idag beställa en resa med nattåg till Kiruna, och då vi är medlemmar i STF bokade jag via STFs länk på hemsidan för att få 10% rabatt. Dock visade det sig att resan blev 456kr DYRARE när det bokas genom STF än om jag köper den direkt via SJ. Rekommendationen från SJ kundtjänst, via chatten, är att kontakta STF.

Är det någon som haft liknande upplevelse?
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
10% på betyder oftast inte billigast pris utan just 10% på X.

go tur

10% rabatt blir kanske inte billigast, men billigare. Men i detta fallet blir det alltså dyrare än utgångspriset. Även om rabatten möjligen inte är applicerbar på den resan jag beställt så borde ju resan kunna köpas till samma pris via STF som direkt på SJ.

Det vore intressant om någon noterat samma sak och kanske redan fått besked från STF om orsaken.
 
Jag tror att SJ har övergett systemet med fasta priser, där man långt i förväg kunde få veta vad en specifik resa kostade, nu verkar deras priser bestämmas precis när någon frågar efter en resa, och ju fler som frågar efter just den resan desto dyrare blir den.
 
När jag kollade priser var det alltid billigare genom STF-länken.

Var det verkligen exakt samma resan du kollade prisen?
Samma dag, samma tåg, samma resandekategori, samma flexibilität (Kan ej ombokas, kan ombokas, kan återbetalas)?
Och kollade du priser på nästan samma tid? Rörlige priser gör det inte lätt i efterhand :-(

Även om du bokar genom den länk hos STF bokar du ja direkt hos SJ, därför tror jag att den svar du fick från SJs kundtjänst är fel: Du är "inloggad avtalskund" og har rätt till en billigare (eller maximalt samma) pris för resan.
Du har genom din köp ett avtal med SJ (Du godkänner ja deras allmäna villkor) och inte med STF.

Henning
 
Är det någon som haft liknande upplevelse?

Jag har råkat ut för exakt det samma. Skulle boka en resa för två vuxna och tre barn till Malmö. Den blev ca 230kr dyrare när jag gick via STF än direkt via SJ. Blev så förvånad att jag tog upp en av barnens ipad och parallellkörde två bokningar, samma resultat. Loggade ut och bytte bokningsförfarande mellan de två - samma resultat igen. Så det måste vara något tokigt. Men jag orkade inte kontakta STF utan tog det billigare alternativet - SJ...
 
Har också varit ute för en liknande historia när jag skulle boka för två personer, båda STF--medlemmar. Jag tog upp det med SJ men kom ingenstans. Har för mig att de tyckte jag skulle kontakta STF, men kom i tidsnöd och gav upp.

Verkar som att systemet inte fixar rabatten när man vill boka för två. Har däremot aldrig haft problem när jag bokat för en STF-medlem.

/Thor
 
Jag tog upp det med SJ men kom ingenstans. Har för mig att de tyckte jag skulle kontakta STF, men kom i tidsnöd och gav upp.

Att köpa SJ-resor till fjällvärlden är - ibland - mycket frustrerande. Jag har inte testat STF som TS, men råkat ut för mycket annat. Forum med tågnördar har många trådar med konstigheter som uppkommer när man har med SJ:s biljetter att göra. Det senaste bokningssystemet har haft många barnsjukdomar som tagit lång tid att lösa, och allt är väl inte löst än. Däremot har jag hyfsat bra erfarenheter av att tala med SJ:s support på telefon, har flera gånger fått rättelse och hjälp. Men väntetiden är lång, och ska man köpa resan via dem tar de extra betalt.

/Hans
 
Kanske är detta lite OT jämfört med trådstarten:

Mkt strul med SJs system som sagt. Ombokningsbar biljett är ofta vettigt när man åker på fjällsemester från A till B men då måste man betala en extra avgift för att omboka sin biljett. Det är då billigare att få till ny biljett om man åker i liggvagn än om man åker i sittvagn enligt min erfarenhet från 2013 och 2017. Detta trots att det fanns stort antal lediga platser i sittvagnen.

Thure
 
Priset på SJ kan ändras från den ena sekunden till den andra. Det är i alla fall vad jag erfar - också genom att ha testat STF-SJ mot ren SJ. Tillgång och efterfrågan styr till 100%, från den ena sekunden till den andra.
 
Inte rest långt med tåg de sista 5-6 åren, men innan dess har jag massor av misslyckanden från SJ, som exempel ska norröver och letar efter vagnen jag har platsbiljett till på Stockholms central, får besked av tågvärd att den vagnen står kvar i Göteborg...
Ska åka ner från Riksgränsen till Kiruna, där är vagnen med plats biljett "felväxlad i Norge" får stå hela vägen då det är högsässong. Efter tågbyte i Kiruna mot Stockholm, med platsbiljett, där hade SJ sålt min plats på olika delsträckor, jag vägrade att flytta på mig, min biljett var Kiruna - Stockholm, lös problemet tågvärdar!
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips