1:a hjälpväska

...
I bland bergen har jag träffat på skador mellan små brännskador till totalfall. Oavsett utfall hade jag hellre burit en elastisk binda till och fler stora kompresser än ett stetoskop, men jag brukar å andra sidan mitt mest till att leta efter missljud i mekaniska ting.
Bland bergen har det brukats arm och benskenor, har varit med om att en fick bindas fast på båren då vederbörande hade ryggskador och rörde sig okontrollerat....
Blåsmask kan vara rätt för andningshjälp i kombination med frontala ansiksskador, tunghållare för medvetslösa. Listan kan göras lång. Lätt alltför lång för 1000kr....(QUOTE]

Ett stetoskop tycker jag nog kan vara motiverat om man har ansvar för en grupp, om det är en hel klass t.ex. Fallskador i friluftsmiljö med skador på bröstkorgen - risk för pneumothorax (luft i lungsäcken) vid t.ex revbensfrakturer. På sjön risk för att den skadade drar ner vatten i luftvägarna. Det är mycket lättare att ställa dessa diagnoser med ett stetoskop än att försöka lyssna direkt på bröstkorgen, man stänger ju ute en del kringljud med stetoskopet.
Men, det går förstås att bygga på sig för mycket, man ska ju bära med sig eländet också...
Som bonus kanske du kan diagnosticera missljud i fotogenköket med stetoskopet :)
 
Två saker som sällan finns i ordinarie förbandslåda är snög(spenplåster så vet apoteket också vad du frågar efter) dvs plåster som inte fäster på hår som t ex huvudet men bara på sig själv. Bra att plsåtre just huvudskador med. Har lyckligtvis inte bheövs använda det skarpt.
Att inte någon småbarnsförälder kom på och berättade för mej att det finns något som heter Inotyol mot röda barnstjärtar men det hade bsparart mig mycket lidande i infanterield (skoskav i baken). Öppen gylf och barnpuder i all ära men barnkrämen är magisk då man fått dessa symptom.

/Patrik
 
I Röda korsets förstahjälpengrupper (i Sverige) har vi ryggsäckar med en slags mellanskiva och sedan massor med fack för förstaförband och liknande i ryggsäckens innerväggar samt på mellanskivan. Jag kommer just nu inte ihåg vilka som är leverantörer så jag hittar inte någon bra länk för hur ryggsäckarna ser ut, men jag kan kolla upp det.

Ryggsäcken är uppskattningsvis 30-35 liter i volym så det kanske är större än du tänkt dig om du skall ha med dig något annat också. Den ryms nog inte heller i kajakens fikaskott.
 
...
I bland bergen har jag träffat på skador mellan små brännskador till totalfall. Oavsett utfall hade jag hellre burit en elastisk binda till och fler stora kompresser än ett stetoskop, men jag brukar å andra sidan mitt mest till att leta efter missljud i mekaniska ting.
Bland bergen har det brukats arm och benskenor, har varit med om att en fick bindas fast på båren då vederbörande hade ryggskador och rörde sig okontrollerat....
Blåsmask kan vara rätt för andningshjälp i kombination med frontala ansiksskador, tunghållare för medvetslösa. Listan kan göras lång. Lätt alltför lång för 1000kr....(QUOTE]

Ett stetoskop tycker jag nog kan vara motiverat om man har ansvar för en grupp, om det är en hel klass t.ex. Fallskador i friluftsmiljö med skador på bröstkorgen - risk för pneumothorax (luft i lungsäcken) vid t.ex revbensfrakturer. På sjön risk för att den skadade drar ner vatten i luftvägarna. Det är mycket lättare att ställa dessa diagnoser med ett stetoskop än att försöka lyssna direkt på bröstkorgen, man stänger ju ute en del kringljud med stetoskopet.
Men, det går förstås att bygga på sig för mycket, man ska ju bära med sig eländet också...
Som bonus kanske du kan diagnosticera missljud i fotogenköket med stetoskopet :)

Inte för att vara sån, men vet man inte vad pneumothorax är kan man troligtvis heller inte auskultera och har föga nytta av ett stetoskop. ;) En grundregel är väl att aldrig släpa med sig utrustning man inte vet hur man använder. De absolut flesta har alltså ingen som helst användning för vare sig stetoskop eller tunghållare.
 
En grundregel är väl att aldrig släpa med sig utrustning man inte vet hur man använder.

Precis så är det. Det är nog därför tillverkarna ofta gör baspaket och förutsätter att användaren kompletterar själv efter behov och kunskapsnivå. Därför ser nog en bra 1:a hjälpväska väldigt olika ut för olika personer. För några år sedan rymdes allt jag ansåg mej behöva i en ficka medan det nu svält ut till ett mindre apotek.
 
snuggförbanden är bra på att göra snygga förband men fungerar inte i verkligheten, snuggförbanden är bara bra på dölja det som ser äckligt ut fungerar bäst som spenförband på kor, t.ex det går knappt att stoppa en större blödning.
 
Där är problemet. Jag vill ner på ca 4-5 liter.[/QUOTE
jag använder denna väska när jag är ute med grupper http://www.promoteq.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=732&category_id=102&option=com_virtuemart&Itemid=1

när vi jobbar med grupper så ser vi till att samtliga bär med sig elastisk binda samt kompreser typ http://www.chinookmed.com/cgi-bin/item/01078/s-bandages_dressings/-Stretch-Gauze-Bandage---3%22---------------------
vilket gör att väskan inte behöver vara så stor, i väskan förvaras t.ex. samsplint, c-a-t lufttättförband, mediciner (smärtstillande, imodium, betapred , termometer, Combat Gauze, Compeed, brännskadeförband (om man skulle ha brist på vatten), gladpack, numask, näskantarel, tejp, sykitt, spegel och pinnset
 
snuggförbanden är bra på att göra snygga förband men fungerar inte i verkligheten, snuggförbanden är bara bra på dölja det som ser äckligt ut fungerar bäst som spenförband på kor, t.ex det går knappt att stoppa en större blödning.

Det heter Snögg ifall ni vill fråga efter det.
Att man inte kan stoppa större blödningar med det är riktigt, men det betyder inte att man inte ska ha med det.
Man har väl sällan bara en sak med sig?
Eller har du alltid bara saker i förbandslådan för extremskadorna och använder detta även till småsår mm? Känns som slöseri tycker jag.

Det är utmärkt att lägga över sårskador innan man bandagerar ordentligt, det funkar för att hålla ihop skurna fingrar och mycket mer.
 
Det heter Snögg ifall ni vill fråga efter det.
Att man inte kan stoppa större blödningar med det är riktigt, men det betyder inte att man inte ska ha med det.
Man har väl sällan bara en sak med sig?
Eller har du alltid bara saker i förbandslådan för extremskadorna och använder detta även till småsår mm? Känns som slöseri tycker jag.

Det är utmärkt att lägga över sårskador innan man bandagerar ordentligt, det funkar för att hålla ihop skurna fingrar och mycket mer.

för små skador små skärsår skrubbsår så har vi börjat att använda http://www.abigo.se/produkter/sarosvamp/sorbact/sorbact.html fungerar mycket bra och skyddar bra när man är ut i skog och mark. 90% av alla skador som jag har råkat utför med grupper löses med enkla plåster , men det är när det allvarliga saker händer som det kan vara livsnödvändigt att man kan se till att patienten inte blir sämre. och det är där för man bör ha med sig sådana saker samt utbildning för att klara dem. Om man tittar på de skador som är av värre karaktär så är det djupa skärsår och brott på ben, men i de lägena så har vi haft resurser för att snabbt förflytta patienten till riktig läkarvård, vid stora blödningar så går det åt mycket förbandsmateriel, vid brott på ben så hjälper samsplinten väldigt bra från att patienten vrider sig i smärta till att de blir helt normala och talbara.

På jobbet fick elektrikerna ut Snöggförband men det var ingen som tyckte att de fungerade alla ansåg att det var bättre med eltejp ;)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.