1-2-personer, under 2 kg, yttertält ihopsatt m innertält

Jag söker ett tält som har en golvyta på lite mer än 2 kvm, så att man just får plats 2 pers, eller t ex 1 pers + hund och lite grejer. Det ska vara lätt, och jag föredrar att man sätter upp yttertält och innertält samtidigt, så man inte får ett blött innertält innan man fått dit sin "rainfly".

Priset ska gärna vara max 3000.

Finns det nåt?
Beträffande priset så är det förstås inte bara en fråga om vilket tält, utan lika mycket fråga om var man beställer det. Jag köper glatt från webshopar i Europa, men tycker att det sällan lönar sig från USA eftersom det kommer till rätt mycket då.

Tänkte först på Bergans Compact Light 2, men det väger ju 2,5 kg så det går bort.

Gjorde en sökning på Prisjakt och fick upp denna lilla lista:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&b=s179376795#prodlista

Har dock ingen aning om de sätts upp på "skandinaviskt" vis (innertältet fäst vid yttertältet). Har du inte kollat där redan så är det ju någonstans att börja. Sen finns det säkert någon här som kan säga nåt om något av de tälten...

Senast ändrad:

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tält jag kommer på som skulle kunna motsvara dina krav är Arctic Alpine Design Veloce och Helsport Ringstind Light 2. Det senare går dock bort pga priset.

Hittade ett tält på Decathlon som kan bli aktuellt. Ett tvåmanna som väger 1.96 och kostar 1400.
Och utan löst yttertält.
Verkar kunna duga för mina krav som inte är för fjällen på vintern.

Har själv två tält som rymmer två personer, om man tränger in sig lite. De väger också under 2kg.
Dels ett HB Unna, dels BD Firstlight. Endast Unnat har integrerat innertält.

Jag skulle nog rekommendera ett begagnat Unna. De går att få tag på för 3000kr.

Mvh /Joel

Jag tycker nog fortfarande att Quechatältet verkar intressant, även om jag förstår att det kan vara som att svära i kyrkan...
Även Highsports Zephyrostält verkar lite lockande. Unna är ett enmanstält som jag ser det - eller två man som ligger trångt och med ALL packning helt utanför. Då känns det kanske inte så lätt eller prisvärt längre.

Jag tycker nog fortfarande att Quechatältet verkar intressant, även om jag förstår att det kan vara som att svära i kyrkan...
Även Highsports Zephyrostält verkar lite lockande. Unna är ett enmanstält som jag ser det - eller två man som ligger trångt och med ALL packning helt utanför. Då känns det kanske inte så lätt eller prisvärt längre.

Highsport zephyros är ju rätt trångt oxå, 92cm bredd på innertältet och takhöjd på 90cm..

Veloce är ju ändå 100 både o bredd o takhöjd,tältduk i sillnylon "båda sidor"

Går nog dock tyvärr bort för TS.

Om man räknar med den billigaste varianten (inga tillägg), den billigaste frakten och tull+moms hamnar man på en bit över 3000kr...

Kanske finns dessa på eBay? Har ju funnits några år nu. Måste man beställa från USA?

Kollade eBay och det fanns ett begagnat scarp1 för 2000Kr. Är det risk att man får betala tull och moms för begagnad utrustning från USA?

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips