Fjällvandring På tur i bergen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-06-13, 10:06
Kråkesson Kråkesson är inte uppkopplad

Tips på sandaler för vad och lätt vandring

Hej!

Jag letar runt efter passande sandaler att ha med på vandring som både har låg vikt och har bra kvalité för att passa att vada med och gärna lite lättare vandring.

Har testat Keen-sandalerna men ogillar trycket över tårna som blir när en drar åt remmarna (har smala fötter och behöver dra åt mkt).
Förra året hade jag "vanliga" remsandaler, men som lossnade en efter en när vi vadade så att de till slut fick slängas.

Har ni några favoriter ni vill tipsa om?
Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 10:30
smux smux är uppkopplad nu

Foppatofflor (eller kopior) med hälrem för vad och lägerliv. Väger mycket lite och kan aldrig bli blöta.
För vandring behöver jag bättre stabilitet och grepp, så att vandra med sandaler funkar inte för mig.
Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 10:38
tomhylsan tomhylsan är inte uppkopplad

Teva helt klart! Jag köpte ett par Teva Terra Fi för åtta år sedan och de har följt med på varje fjällvandring samt på semestrar i varmare länder. De tål vatten och har tillräckligt grov sula för att man, i nödfall, ska kunna vandra med dem. Jämfört med foppatofflor är nackdelarna dels vikten och dels att tårna inte är skyddade.
Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 11:15
smux smux är uppkopplad nu

Ett tips är även att välja foppakopior utan öppningar i tårna så får man in mindre sand vid vadning och håller sockarna torra vid lägerliv i fuktigt gräs.
Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 12:17
MarkusF MarkusF är inte uppkopplad

På 90-talet hade jag två par sköna Source-sandaler. De hittills skönaste jag har haft. Det gick fint att ta sig en joggingrunda med dem.

https://sourceoutdoor.com/en/m ... -sandals-men

Efter det har jag inte hittat dem i Sverige, så jag gick över till ett par Teva.
Kanske inte lika sköna som Source, men jag vande mig. Det är ju ganska lika men där Source har en skönare sula, tycker jag.

https://www.addnature.com/teva ... -457375.html

Nu har jag ett par Merrell-sandaler. Liter mindre sportkänsla men helt okey.

https://www.eventyrsport.se/ce ... tml?c=190513
Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 13:23
evinrude evinrude är inte uppkopplad

Håller med om att Teva-sandaler är bra. Jag har ett typ de här fast en några år äldre modell:

https://www.addnature.com/teva ... -457378.html

De har bra sula med utmärkt grepp, jag har vandrat uppför Ben Nevis med dem utan problem Mina har hållit för sju års tuff användning och visar inga tecken på att ge upp.

Enda nackdelen är den öppna tån. Sandaler med täckt tå är snäppet bättre när man vadar och vandrar i stenig terräng.

Foppatofflor skulle jag inte vilja vada med, jag har såna som landstigningsskor i kajaken, men de är rätt hala och sitter inte bra nog på mina fötter.
Svara med citat
Gammal 2018-07-06, 11:25

Tack för alla tips!! Kollade in och har jämfört vikt och stabilitet. Jag har kommit fram till att jag nog kommer använda sandalerna mest till vad och strosa runt vid tälten så vikt och vattentäthet är viktigtast.
Har spanat in Keen Uneek som har väldigt låg vikt. Är lite osäker på hur stabila som känns/sitter på när en bär ruggsäck över vad men de satt skönt på under test i affär.
Funderar också på keen Clearwather- för att de är lite stabilare/bättre skydd. Men de var inte så sköna. Personligen hade jag hellre haft sandal utan tåskydd även om det är bra säkerhetsval.

Funderar vidare och tar med era tips! Source-sandalerna såg väldigt sköna ut! Teva också, men de modellerna jag hittade hade lite hög vikt.
Svara med citat
Gammal 2018-07-07, 18:12
LottaH LottaH är inte uppkopplad

Alternativ

Inte sandaler, men vadarskor etc. : Merrell vapor glove, 2*130g - sköna om dina fötter passar i Merrells barfotaläst. Inte vattentäta, men det är väl inte sandaler heller...
Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 07:53

Hehe!

Nae vattentäta är de ju inte i bemärkelsen att hålla sig torr. Jag tror att det menas att de tål att gå i vatten. Skall kolla in Vapor glove! Tack!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:39.

Logga in

Tips!