Klättring i Delsjöområdet (Göteborg)

Hej hej.. vet att det finns grymt mycket klippor i delsjöområdet och undar om någon vet vad det är som gäller där? är det klätter förbud någon stans eller?

Mvh. Sasch
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Hej Sascha!

Jo det finns ju många klippor och vi har nog båda två funderat många gånger på om det inte går att klättra där. Men jag tror att det mesta är relativt skitigt, alltså att det är fullt med mossa, löv och annat bös. Dock går det säkert att hitta ställen där det inte är så farligt, t.ex. vid trappan till västra långvattnet ser det ganska trevligt ut. Det kan ju vara nåt att testa till våren!

/
Karl
 
Mjo håller med.. finns mycket vägg runt västra långvattnens trappa med.... ska se till att gå klipp kurs 1 å lära mej å trad klättra så är jag på att klättra runt om i delsjöområdet :D
 
Finns en del, men ofta blött!

Trappen upp till Långvattnet ser lite kul ut, hade ett tag tänkt dra ut dit och topprepa med lite nybörjare men det har inte blivit av ännu. Annars finns det ju en hel del längs åttans spår! Frågan är om det dessutom finns is?

Lovande (och troligen redan klättrad) vägg finns också på stigen som leder från Svarttjärn till botten av skidbacken. Ofta blött, och lite skitigt, men ser ganska fint ut. Även de kortare linjerna i vänsterkant. Obs, förvirrande beskrivet i guideboken.

Kruxet med alla dessa ställen är att de är skuggiga och med mycket vegetation ovanför. Dvs blött! Har funderat på om man kunde få markägaren att röja lite träd runt de finaste ställena. Det är ju trots allt ett friluftsområde!
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Mjo det är sant att väggen vid svarttjärn finns.. sen finns det mycket fin vägg runt om kring västralång vattens trappa.. sen finns det också i mellan västra å östra lång vattnet.. problemet i det hela om jag inte mins fel är att det skulle kunna vara naturresarvat på något av ställena kanske vilket skulle betyda klätter förbud och det är framför allt det jag vill ta reda på.

mvh sasch
 
Gustav Cronhamn

Trappen upp till Långvattnet ser lite kul ut, hade ett tag tänkt dra ut dit och topprepa med lite nybörjare men det har inte blivit av ännu. Annars finns det ju en hel del längs åttans spår! Frågan är om det dessutom finns is?

Lovande (och troligen redan klättrad) vägg finns också på stigen som leder från Svarttjärn till botten av skidbacken. Ofta blött, och lite skitigt, men ser ganska fint ut. Även de kortare linjerna i vänsterkant. Obs, förvirrande beskrivet i guideboken.

Kruxet med alla dessa ställen är att de är skuggiga och med mycket vegetation ovanför. Dvs blött! Har funderat på om man kunde få markägaren att röja lite träd runt de finaste ställena. Det är ju trots allt ett friluftsområde!

Det finns några isar vid Svart tjärn mot Getryggen, men att röja upp där? Är det inte naturreservat på vissa platser?

/Gustav Cronhamn
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.