Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta - Forum

Fjällvandring På tur i bergen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-06-11, 22:13
björsi björsi är inte uppkopplad

Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta

Hej.
Jag och min sambo planerar att vandra från Abisko till Nikkaluokta via Vistasdalen i mitten av juli.
Min första tanke var att att man från Vistasstugan går in i Stuor Reiddavaggi och förbi Nallostugan till Unna Räita-stugan. Vidare därifrån sedan ut till Vistasvaggi genom Unna Reiddavaggi och ner till Nikkaluokta.
Är det vettigt avsätta 5 dagar för denna tur?

Dock när jag läst runt lite här på forumet så får verkar folk tycka lite olika om "väggen" från Unna Räita-stugan ner i dalgången, på vissa låter det som att den är omöjlig medan andra verkar finna den väldigt lättgången.

Därav började jag istället fundera på att gå från Vistasstugan ner i dalen en bit och sedan in Unna Reidavaggi för att tälta vid sjön innan "väggen", sedan gå samma väg ut igen i Vistasvaggi.

Vad säger ni visa på detta forum, är något av alternativen att föredra?
Vadet i Unna Reiddavaggi har jag uppfattat som kan vara lite knöligt vid högt vatten, har jag uppfattat det rätt?
Skulle vara surt att gå via Stuor Reiddavaggi och behöva vända tillbaka till när man kommit ner i Unna Reidavaggi.
Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 23:15
myrberget myrberget är inte uppkopplad

Gick där för 4-5 år sedan. Det är ganska brant och stråk med moränlera som man får se upp med, annars inga problem.
Svara med citat
Gammal 2017-06-19, 08:24

Citat:
Ursprungligen postat av myrberget Visa inlägg
Gick där för 4-5 år sedan. Det är ganska brant och stråk med moränlera som man får se upp med, annars inga problem.
Ok, tackar .
Bokade tågresan igår. Kommer till Abisko kl.11 den 13e och ska med bussen från Nikkaluokta den 18e kl.16.20.

13/7: Abisko -> Abiskojaure
14/7 Abiskojaure -> Alesjaure
15/7 Alesjaure -> Vistas
16/7 Vistas -> Nallo -> Unna Räita-stugan alt. Vistas -> Unna Reaiddavaggi
17/7 Unna Reaiddavaggi -> Sjön 519 eller Lisas stuga i Vistasvaggi.
18/7 Tältplats -> Båtlänningen 12km från Nikkaluokta.

Hur vi går 16/7 beror på hur mycket vatten det är.
Tips på något man inte bör missa?
Vi går med tält så vi är inte bundna till stugorna.
Är det en rimlig tidplan för turen?
Svara med citat
Gammal 2017-06-19, 11:01
pal2 pal2 är inte uppkopplad

"Väggen" är jobbig, men visst kan man passera där. Många har gått där förut

Ska ni gå på södra/västra sidan av vistasvagge? Stigen går på andra sidan och ni ska inte räkna med att kunna ta er över.

Jag skulle lägga till en dag.

Peter HP
Svara med citat
Gammal 2017-06-19, 15:19
Sauvakavelija Sauvakavelija är inte uppkopplad

Vadet i slutet av Unna Readdavaggi kan undvikas genom att vandra på den sydöstra sidan av dalen/vattendraget.
Svara med citat
Gammal 2017-06-19, 17:59
hbc_backlund hbc_backlund är inte uppkopplad

Varför inte gå omvänt? Först fram till "väggen" och se om ni kommer upp och sen vidare till Nallo för vidare färd. Om ni inte kommer upp är det ju inte värre än att vända ner i Vistas igen och ta en dagstur från stugan innan ni går söderut igen. Eller om ni känner er i god form ta vägen upp över platån öster om Kebnekaise/Tarfala (som jag glömt namnet på nu)

De flesta tycker att branta och svåra partier är enklare uppför än nedför, mig inkluderat.

Lycka till med er tur!
Svara med citat
Gammal 2017-06-19, 21:27

Citat:
Ursprungligen postat av pal2 Visa inlägg
"Väggen" är jobbig, men visst kan man passera där. Många har gått där förut

Ska ni gå på södra/västra sidan av vistasvagge? Stigen går på andra sidan och ni ska inte räkna med att kunna ta er över.

Jag skulle lägga till en dag.

Peter HP
Oj, insåg att jag var otydlig. Vi ska gå på leden i Vistasvaggi, dvs östra. Med tältning vid sjön 519 eller Lisas stuga menade jag i höjd med dem, inte på samma sida jokken.
Svara med citat
Gammal 2017-06-19, 21:31

Citat:
Ursprungligen postat av Sauvakavelija Visa inlägg
Vadet i slutet av Unna Readdavaggi kan undvikas genom att vandra på den sydöstra sidan av dalen/vattendraget.
OK, vad jag förstått är den sidan betydligt knepigare att gå. Om vattennivån är hög så tältar vi i Unna Reaiddavaggi innan vadet nedanför sjön 1344 och går tillbaka till Vistasvaggi dagen efter.
Svara med citat
Gammal 2017-06-19, 21:37

Citat:
Ursprungligen postat av hbc_backlund Visa inlägg
Varför inte gå omvänt? Först fram till "väggen" och se om ni kommer upp och sen vidare till Nallo för vidare färd. Om ni inte kommer upp är det ju inte värre än att vända ner i Vistas igen och ta en dagstur från stugan innan ni går söderut igen. Eller om ni känner er i god form ta vägen upp över platån öster om Kebnekaise/Tarfala (som jag glömt namnet på nu)

De flesta tycker att branta och svåra partier är enklare uppför än nedför, mig inkluderat.

Lycka till med er tur!
Tack för tipset .
Troligtvis är vattenståndet högt så vi går så långt vi kan in Unna Reaiddavaggi och tältar där, dagen efter ut i Vistasvaggi.
Svara med citat
Gammal 2017-06-26, 15:15
andy69 andy69 är inte uppkopplad

glad Alternativ väg....

Tänkte komma med ett litet förslag om alternativ rutt när ni går ner i Vistasdalen igen från Unna Reaiddavaggi...det är att inte gå ner och igenom hela Vistasdalen till Nikka, utan istället följa ledmarkeringen(på kartan) på den västra sidan, upp mot Njunni för att sedan gå vidare över platån Cievrralakhu. Följa dalgången ner mot stigen/bron 4km från Nikka. Utsikten är fantastisk och ni slipper alla insekter och Mygg som lär kalasa på er i dalen!

Jag gick där i fjol, en härlig tur !

Svara med citat
Gammal 2017-06-26, 18:19
fridaeus fridaeus är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Sauvakavelija Visa inlägg
Med den sena snösmältningen i åtanke tror jag att detta är närmast en förutsättning. Ni kommer ju ner på sydöstra sidan från Unna Räita. Jag skulle stanna på den sidan. Det är förstås lite skråigt en bit, men bättre än ett farligt vad.
Svara med citat
Gammal 2017-06-27, 12:58

Citat:
Ursprungligen postat av andy69 Visa inlägg
Tänkte komma med ett litet förslag om alternativ rutt när ni går ner i Vistasdalen igen från Unna Reaiddavaggi...det är att inte gå ner och igenom hela Vistasdalen till Nikka, utan istället följa ledmarkeringen(på kartan) på den västra sidan, upp mot Njunni för att sedan gå vidare över platån Cievrralakhu. Följa dalgången ner mot stigen/bron 4km från Nikka. Utsikten är fantastisk och ni slipper alla insekter och Mygg som lär kalasa på er i dalen!

Jag gick där i fjol, en härlig tur !
Tack för tipset, men vi kommer nog inte hinna den sträckan med de dagar vi räknat, tänkte kapa en dryg halvdag genom att åka båt till Nikkaluokta från båtlänningen 12 km.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:28.

Logga in