Sarek - dela med er av era guldkorn

Jag och tre vänner förbereder oss just nu för att under cirka 90 dagar tälta i Sareks nationalpark. Turen är en del av ett projekt vi driver för att kartlägga och lyfta fram de finaste turerna i området. Fokus ligger på toppturer och lättare alpina turer, men alla tips är välkomna, då vi vill få en så heltäckande bild som möjligt.

Nu behöver vi din hjälp. Vilka guldkorn bör vi inte missa!? Dela med er av era bästa åk och finaste turer. Givetvis uppger vi våra källor i en framtida sammanställning om Vintersarek.


Mer information om projektet hittar ni på www.vintersarek.se
 
Coolt Projekt :)

Hejsan,

90 dagars turande och toppturande i Sarek, vad kan man säga annat än mäktigt! På tursidan finns det nästan hu mycket som helst att säga, hela Sarek är ju mer eller mindre som gjort för att gå på tur i.

En personlig favorit på vinter är att gå Njoatsosvagge i sin helhet, dvs följa Gamajåhkå och Njoatsosjåhkå hela vägen upp till den välkända U-dalen. Bör gås från söder mot norr då utsikten blir bättre på det sättet. Sen skulle jag gissa att det finns fina toppturer att göra i Pårte-massivet lite drygt halvvägs upp i dalen. Har själv en gång planerat att gå upp längs Ruopsokjåhkå mot huvudtoppen (borde kunna vara ett riktigt puderhål), men den lilla toppturen blåste inne. Ett annat massiv som det skrivits en hel del om i "närområdet" är Tarrenkaise. Jag har själv varit uppe på Biernnagajsse första helgen i Juni och bäckravinen ner mot Tarradalen såg även så sent på säsongen helt fantastisk ut. Tyvärr hade jag inga skidor med mig den gången :-(

Sen tycker jag att ni bör göra ett besök upp på Luohttolahko, även om jag får erkänna att det kanske inte är det bästa området för toppturer. En tredje favoritplats är nedre delen av Sarvesvagge, med mängder av intressanta toppar i närheten. Jag har tyvärr bara bestigit en del av topparna på sommaren, men hela området där Rapadalen och Sarvesvagge möts är helt fantastiskt och vid dåligt väder finns det ju möjligheter att ägna sig åt lite skogsskidåkning.

Lite längre norrut har vi området runt Bierikjavrre. Här har jag en påsk för snart 20 år sen knatat upp på Mellantoppen. På vägen ner följde vi bäckravinen som rinner ner från Nilas kam och den gången var det mängder av lössnö på Bierikbaktesidan. Sen finns det mängder av fina linjer att följa från Vuojnestjåhkkå. Jag har vid ett tillfälle tagit mig upp lite drygt halvvägs till toppen och sen åkt ner längs den nordligaste av de på kartan utmärkta bäckarna. Var en bit in i maj, så snön var väl inte den bästa, men det fanns mängder av snö och lutningen var bitvis helt optimal för att lägga ett par telissvängar.

Fortsätter man sen västerut kommer man till den välända smailaträffen, där man i fint väder kan göra mängder av turer. Det enda jag gått på skidor i detta området är bäckravinen upp mot Skarjatjåhkkå, med start typ 3 km nordost om renvaktarstugan. Bitvist lite väl flackt, men mängder av fantastisk snö. Finns dock en risk att det blir lite väl brant i slutet, själv hann jag bara upp till det flacka partierna innan det var dags att tuffa ber till tältet.

Sen är givetvis alla av Sareks huvuddalar väl värda ett besök, men hade jag varit inställd på topptur hade jag nog valt Ruohtesvagge framför de andra. Finns fina turer upp mot Sarekmassivet på ett antal ställen. Själv har jag gått upp på Gisuris i nordvästra delen av dalen. Inte den bästa toppen från ett utförsperspektiv, men helt fantastisk utsikt.

Sist men inte minst finns det även en hel del fina turer att göra på Ahkka-massivet. Jag har själv bestigit Stortoppen från söder (på sommaren) och från det hållet borde man kunna hitta en hel del fina linjer.

Lycka till (vi kanske ses, försöker själv få till en Sarektur till påsk)

/ Stefan
 
På 90 dagar bör ni väl hinna med att åka dit som noviser och komma hem som experter :)

Allvarligt skämtat: Raka motsatsen till topptur, men Rapadalens storslagna omgivningar ska upplevas på vintern. Härligt att åka mitt på älven och beskåda bergen runt omkring.

/Per
 
Vintersarek!

Ska bli spännande att följa er resa!!

Känner ju Josef lite från MIUN!!

Har själv aldrig varit i Sarek men det blir en dag...
 
Gustav Cronhamn

Har aldrig varit i Sarek på vintern, men många gånger på sommaren.

1. Gávabákte, är en ganska häftig topp, och därifrån har ni ca 1000 fallhöjdmeter till Ruohtesvágge som inledningsvis var ganska branta.
2. Gavelberget erbjuder en vacker vy mot Sarekmassivet.
3. Sarvatjåhkkå erbjuder en gudomlig vy mot Bierikpakte.
4. Låddebákte erbjuder en fantastisk vy över Rapadalen.
5. Pårtetjåhkkå erbjuder den bästa vyn över Saitaristjåhkkå.
6. Sarektjåhkkås nordtopp, erbjuder snabbt 800 meters åkning.
7. Sarektjåhkkås stor-, syd och Bucht topp erbjuder inte lika bra skidåkning, då glaciären är ganska flack.
8. Niják har en ganska bra lutning och många fallhöjd meter.

/Gustav Cronhamn
www.cronhamn.net
 
Kåtokkaskatjåkka 1978

Kåtokaskatjåkkas västsida är ett av Sareks (och Sveriges) finaste åk. Dock är det rätt så brant och exponerat och antagligen inte så lämpligt att åka i februari när ni ska dit.

Låter som ett ambitiöst projekt att tälta i Sarek i 90 dagar. Har man som ambition att göra mycket topp turer tror jag man dock skulle hinna med lika många turer på ca 45 dagar under april-maj då man har längre dagar då med möjlighet att göra flera turer samma dag samt varmare och stabilare (??) väder.
Lycka till!!
 
Vad kul att det redan tipsas friskt, keep ém coming säger jag bara! Vi har kikat en del på kartan och täckt in en del av det som sagts, men såklart inte allt. Allt kommer vi nog inte hinna med hur mycket vi än försöker när det väl gäller heller i och för sig, sarek är stort... Riktigt kul att titta på kartan igen, kika på tipsen och se nya möjligheter. Tack! Och ja, såklart är det väldigt korta dagar i februari, det är sant. Men om man räknar 90 dagar framåt från mitten av februari så kommer man en bit in i maj, så förhoppningsvis får vi uppleva även det "glassiga" vår-sarek med långa dagar och stabilare väderförhållanden. Men ju mer dess bättre tänker vi, så det är lika bra att ge sig av så tidigt som möjligt :)

Fortsätt tipsa om era Sarek-ställen!

/Joel
 
Glöm inte bort....

Troligtvis ett onödigt påpekande, men glöm inte bort vårfloden i erat planerande. Jag har skidat i Sarek första veckan i Maj vid ett tillfälle och det året var det en hel del bäckar som började gå upp just då vi var där. Det är lite trist att befinna sig på fel sida om ett vattendrag vid sådana tillfällen, man kan få skida mycket långt innan man kommer till en plats där man kan ta sig över.

/ Stefan
 
Skidåkning i maj

Jag har gjort skidturer i Sarek kanske 10-15 gånger på 1-2 veckor per tur, både med och utan sällskap. Jag har alltid tältat.

När jag började med vinterturer var det inga problem med snötillgången tom 1:a veckan i maj. Det har dock blivit tidigare vår i fjällen med åren (globala uppvärmningen?).
Under 2000-talet blev det säkrast att avsluta skidturen i mitten av april.

Problemet med snötillgång är till/från nationalparken, i parken är sällan tillgången till snö problematiskt.

From månadsskiftet april/maj åker man med fördel på natten det är så ljust att orienteringen inte är något problem. Nattkylan gör att det är en härlig skare att åka på.

Den bästa startplatsen för att snabbt komma på snö är att starta vid Suorvabacken. Den startar direkt med en rejäl uppförsbacke, efter några timmar är man på 800-900 meter med vanligtvis säker snötillgång.

Om ni kan, se till att pulkorna gå att valla för maximalt glid. Det är STOR skillnad att dra en vallad pulka och ovallad do.

/Janne
 
Ja hur länge snön räcker får vi helt enkelt se...Bra tips det med valla till pulkorna också, det har vi inte tänkt på.

Ni får gärna påpeka andra liknande detaljer, som kan tyckas självklara, men ofta är det just sådana småsaker man glömmer. Speciellt nu när det är ett sånt stort projekt och mycket att tänka på.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.