Fjällräv som missat Keb!

Jag har vandrat i fjällen regelbundet sedan 1974, men i stort sett missat Kebnekaiseområdet. (En skidtur Abisko-Keb i slutet av februari/början av mars undantaget.) Jag känner mig hemma i norra Härjedalen och Jämtland, på Artfjället, i Sarek och i Abiskotrakten. Oavsett var jag har vandrat så har jag försökt välja färdvägar där jag tror mig möta få vandrare. Ödsligheten och stillheten betyder mycket.
Efter vad jag förstått så måste man räkna med en hel del "trafik" om man vandrar i dalar och över pass i Kebnekaiseområdet.
Vad går jag miste om med detta förhållningssätt? Vilka vägval bör jag göra för att få det som jag vill ha det? Vilken årstid bör jag vara där? Vilka platser måste jag besöka oavsett trafik?

undrar HåkanF
 
Man skulle kunna svara tipsa om obskyra, undangömda dalar bortom kungsleden etc, men då skulle du ju fortfarande missa själva Kebnekaise. Jag tror det är lika bra att bita i sura äpplet och ge sig in i gröten :)

Men t ex trepassleden är kanske inte lika välbesökt som kungsleden, och på köpet får man gå genom fina miljöer och alldeles intill de höga bergen.

Med tanke på att du känner till Abiskoområdet så är ju en logiskt lockande förlängning att knyta ihop områden genom att gå Abisko-Kebnekaise via Mårma. Då kan du styra upp turen så den går där åtminstone jag tycker att man borde gå.

Alltså: abisko-mårma-nallo-trepassleden kanske :) Men det beror väl på vilken nivå det ska vara, den turen är nog rätt tung.
 

avslutad210712

Gäst
Om man vandrar utanför Kungsleden och själva Kebnekaise-området så är det relativt folktomt. Finns massor av fina folktomma vägar att gå men som nämts ovan så är Mårmapasset värt ett besök. Egentligen är själva Mårmaområdet värt ett längre besök och det finns med i mina framtida planer. Gick själv över Mårmapasset (från Abisko till Vistas) sommaren 2005 i ett strålande solsken och det går inte att beskriva känslan och utsikten när man kom upp till passet och såg bort mot Kebnekaise-fjällen. När vi var upp på Kebnekaise så var det strålande solsken ända tills vi passerade första branten från Kaffedalen då molnen drog in så troligen blir det ett nytt besök på toppen i sommar för att förhoppningsvis se lite mer.

Lite beroende på hur pass fysiskt tung vandringen skall vara så finns det massor av alternativ
 
Det du har missat är alla 3-vliga fjällvandrare ;-)

Kebnes måste är enligt min mening:
Sydtoppen.
3-passleden, vilket inkluderar Tarfala.
Mårma.
Singivaggi, vid torrt väder kan östra in/utfarten göras.
Näsketvagge.
Unna Räitavagge.
Nallo - Alesjaure via V Possusglaciären.

/Janne
 
Min erfarenhet är att så fort du viker av från Kungsleden så sjunker antalet vandrare drastiskt. Samma gäller om du följer Kungsleden söder om Singistugorna kommer du att märka en ordentlig skillnad.

Jag har t.ex. gått från Vistasstugen upp till Kungsleden och träffade en familj på hela vägen och då är norra delen av Vistasvagge en riktig pärla. Förra sommaren kom jag söderifrån längs Kungsleden och vek av från leden vid bron norr om Kaitumstugorna och fortsatte väster om jokken och vek av mot Viddajaure. Träffade inte en människa förrän jag kom till Singistugorna.

Bästa tiden är väl från det att skolorna börjat, helst September med förhoppningar om att höstexplosionen är i full fart. Jag gick Nikkaluokta-Kungsleden-Abisko (=E4:an) i September. Jag såg 4 personer på drygt en vecka varav 2 gick åt samma håll.

Dessutom är vädret bättre än i Sarek! :) Fast jag hade väl extrem otur tror jag.

Mvh
Peter P.
 
millimeter; sa:
Med tanke på att du känner till Abiskoområdet så är ju en logiskt lockande förlängning att knyta ihop områden genom att gå Abisko-Kebnekaise via Mårma. Då kan du styra upp turen så den går där åtminstone jag tycker att man borde gå.

Alltså: abisko-mårma-nallo-trepassleden kanske :) Men det beror väl på vilken nivå det ska vara, den turen är nog rätt tung.

Mmmm... Det låter onekligen logiskt... och tungt. Jag ska i varje fall rita in den på min karta. Tack för tipset.
HåkanF
 
avslutad210712; sa:
Egentligen är själva Mårmaområdet värt ett längre besök och det finns med i mina framtida planer. Gick själv över Mårmapasset (från Abisko till Vistas) sommaren 2005 i ett strålande solsken och det går inte att beskriva känslan och utsikten när man kom upp till passet och såg bort mot Kebnekaise-fjällen.

Det låter onekligen intressant. Vad har du tänkt att "ett längre besök" skulle innehålla?

undrar HåkanF
 
janstj; sa:
Det du har missat är alla 3-vliga fjällvandrare ;-)

Kebnes måste är enligt min mening:
Sydtoppen.
3-passleden, vilket inkluderar Tarfala.
Mårma.
Singivaggi, vid torrt väder kan östra in/utfarten göras.
Näsketvagge.
Unna Räitavagge.
Nallo - Alesjaure via V Possusglaciären.

/Janne

Har du något förslag på hur en tur skulle se ut som inkluderar samtliga dina "måsten"?

HåkanF
 
pal2; sa:
Min erfarenhet är att så fort du viker av från Kungsleden så sjunker antalet vandrare drastiskt. (...) Bästa tiden är från det att skolorna börjat, helst September med förhoppningar om att höstexplosionen är i full fart.

Mmm.. Jag har läst en hel del av det du skrivit om dina vandringar i Kebnekaiseområdet. Du verkar ha lite koll. Vilka är dina favoritplatser/färder?

HåkanF
 
MAJJEN; sa:
Mmm.. Jag har läst en hel del av det du skrivit om dina vandringar i Kebnekaiseområdet. Du verkar ha lite koll. Vilka är dina favoritplatser/färder?

HåkanF

OJ! Nu får jag tänka efter..... Jag kan inte rangordna men en del härliga platser jag gärna återkommer till kan jag räkna upp.

Ofta blir ju intrycket av en plats så mycket mer positivare när vädret är fint Men Jag passerade Viddajaure i ordentlig blåsväder och med snöblandat (från en ganska klar himmel....) förra året. Folktomt (inga leder) och vackert. Skulle gärna tillbaks dit för lite mer lufsande, kanske försöka ta sig därifrån till Hukesjaure och sedan via Naesketvagge till Singi.

Ballinvagge är en pärla, kanske för att jag tog mina första stapplande fjällvandrarsteg där. Har fortfarande inte kommit upp på Tjåmåhas men utsikten därifrån ska vara väldigt fin. Längst in i dalen är det som ett "mini-Tarfala".

Nissunvagge är också väldigt trevlig. Någon gång ska jag dit och ta mig en närmare titt på de små glaciärerna som ligger där. Kanske försöka ta mig över passet till Ballinvagge, även om jag läst av en som var där härom året att det inte såg särskillt gångbart ut.

Nallo går inte att komma ifrån att det ligger fantastiskt vackert. Jag har inte gjort då mycket dagsturer däromkring men Sielmatjåkka ska vara en tur väl värd svetten.

Norra delen av Vistasvagge, från stugan och uppåt är en absolut pärla. Fina tältplatser mest överallt och förvånansvärt lite folk.

Jojo-leden/trepassleden är fantastisk. Med din vana är den inga problem om inte vädret ställer till det. Första och sista passet kan vara lite marigt. Både start- och slutpunkt (Tarfala och Unna Räita) är väldigt mäktiga platser.

Om man kommer från Nikkaluokta ska man absolut ta av vid första bron och gå upp på högplatån och därifrån ta sig till Kebnekaise, Tarfala eller Kaskasavagge. Vid passet ner till Tarfala får man en makalös vy över Kebnekaisemassivet. Hela den högplatån är härlig också. Man hinner utanvidare upp på kalfjället om man kommer med bussen och att slå upp tältet och se utsikten över Nikkaluokta är och Paittasjärvi är härligt. Kan vara svårorienterat då det finns en tendens till låg molnhöjd där. Framförallt blir det problem vid Tjeurolako.

Kungsleden söder om Singi (=> Vakkotavare) känns mer som en transportsträcka (till och med första gången jag gick där) förutom kring Teusajaure som var väldigt vackert.

Förutom Mårma som jag inte varit till ännu så skulle jag nog allra helst återvända till Ballinvagge/Nissunvagge, Nallo och Viddajaure för lite småutforskande.

Bara att börja planera. Jag funderar på Sarek så jag kanske återkommer... :)

Mvh
Peter P.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Någon gammal fjällräv som kanske känner till? Fjällvandring 12
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Tundraman KEB freeride Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
Kristian Viktim Triangelrutt Nikk-Keb-Alesjaur-Vistavaggi-Nikk Fjällvandring 7
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
Påveen Keb classic vinter Fjällvandring 0
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
ostlundemma Sällskap till keb och kaskasapakte Fjällvandring 2
Karolina P Familj fast på Keb Fjällvandring 11
Micro553 Rutt Keb - låter det rimligt? Fjällvandring 28
Mattias33 Keb-kaitumjaure Fjällvandring 1
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
fruluftsadam Keb - Abisko Fjällvandring 4
LodurX Utrustning för topturen på Keb? Fjällvandring 6
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
Pesson86 Keb vecka 32 Fjällvandring 2
Fjällvinden Tjuvar å banditer på Keb Fjällvandring 3
daniel_axel Duolbanjunjecohkka? (Keb) Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
Jotun Sarek & Keb på 10 dagar - rimligt upplägg? Fjällvandring 21
Charlotte_LL Plats i helikopetern Nikka-Keb 21-23/9 Fjällvandring 0
YukioMishima Förstörelsen av Keb Fjällvandring 125
Bulgakov Snöläge Keb- Abiskotrakten 6-8:e juni Fjällvandring 5
Wingann Keb sista veckan i juni? Fjällvandring 9
RikardF Bestigning av Keb sydtopp - Ledförslag Fjällvandring 16
Namn Keb: Sydtoppen till Tarfalasjön Fjällvandring 9
F3l1XB 5-7 dagar kring keb Fjällvandring 13
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
Hasse_70 Keb i september Fjällvandring 2
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.