Fjällräv som missat Keb!

Sedan jag läst i tråden Rundtur runt Keb, dyker ytterligare ett par frågor upp.
Hur är det att ta sig över jokken från Unna Vistasjavri? (Unna Vistasjåhkå?)
Är den lättast att ta sig över innan sluttningen ner mot Vistasjohka, eller ska jag närma mig utflödet?

HåkanF

Gick där förra året och det var inga större problem att ta sig över jokken, den hade delat sig i flera fåror... tog den ganska högt upp... förövrigt så finns det ingen anledninga att rusa förbi... det är otroligt vacker på platån strax innan vadet... där skall jag tälta nästa gång... 2-3 bilder i mitt fotoalbum med bild på jokkskåran och ängarna jag nämner... dock ingen bild på jokken :-(

Längre ner mot Nallo/Vistas hållet är det mycket vide...

Thomas
 
Kan inte hjälpa så mycket med vaden du undrar över, men kan inte tänka mig att jokken från Unna Visttasjavri ska vara några problem.

Däremot ramlade jag över en panoramabild tagen från Kåtotjåkka som visar hela 'baksidan' av mårmamassivet. Ger en ganska god överblick över vilka partier som är mer eller mindre branta.

/Pär

Den bilden var riktigt stilig! Jag hade lite svårt att få ihop topografin, även om jag känner igen många av topparna. Google-maps löste det... Tja, det ser ut som om det får bli ett lite längre uppehåll i området någon sommar.
 
Sista (?) frågan innan avfärd

Mitt första mål är Tarfala. Jag har funderingar på att efter bron - 3 km V Nikkaluokta - ta av till höger och gå mot NV mellan bäckravinen och Cievrracohkka, förbi renvaktarstugan osv.
Hur ser det ut med tältplatser på den sträckan, t ex vid de små sjöarna strax ovanför första branten eller på Cievrralahku?

HåkanF
 
Mitt första mål är Tarfala. Jag har funderingar på att efter bron - 3 km V Nikkaluokta - ta av till höger och gå mot NV mellan bäckravinen och Cievrracohkka, förbi renvaktarstugan osv.
Hur ser det ut med tältplatser på den sträckan, t ex vid de små sjöarna strax ovanför första branten eller på Cievrralahku?

HåkanF

Det går att tälta lite varstans hela vägen till Renvaktarstugan. Det är lite utsatt för vind i och med att det är väldigt platt. Det är nog snarare tillgång på vatten som styr än om det går att få upp ett tält på marken. Jag vill minnas att det var snarast små gölar de där sjöarna vid något tillfälle. Hänger på temperatur och nederbörd.

Vid renvaktarstugan finns fina tältplatser, gå ner något mot jokken, strax nedströms finns fina platser (innan du gått över jokken). Går du över jokken så finns det fotbollsplans stora ytor norrut längs jokken. När man lämnat renvaktarstugan och går mot Tarfala blir det snabbt stenigt. Det är en liten platå precis innan stigen blir brant upp mot passet till Tarfaladalen men man ska nog inte satsa på tältplats där, det kan vara rätt blött av vatten från snölegor. Längs med stigen mot Kaskavagge har jag sett enstaka, röjda platser där man har tältat. Nere vid sjön Cierrajavri lär det finnas tältplatser.

Jag skulle satsa på antingen de små sjöarna du talar om, eller, om vädret är fint, satsa på att gå vidare till renvaktarstugan. Däremellan skulle jag inte satsa på att hitta vatten utan att gå ner till Cievrrajohka. Därmed inte sagt att du inte kan hitta lite småpölar och kanske en liten bäck, men det blir mera bonus så att säga.

Vid ett tillfälle hade jag kanonväder och gick i shorts och t-shirt hela vägen till renvaktarstugan efter att ha kommit med bussen. Slog upp tältet där vid midnatt. Ska hålla tummarna att du har vädergudarna med dig! :)

Mvh
Peter P.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Någon gammal fjällräv som kanske känner till? Fjällvandring 12
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Tundraman KEB freeride Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
Kristian Viktim Triangelrutt Nikk-Keb-Alesjaur-Vistavaggi-Nikk Fjällvandring 7
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
Påveen Keb classic vinter Fjällvandring 0
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
ostlundemma Sällskap till keb och kaskasapakte Fjällvandring 2
Karolina P Familj fast på Keb Fjällvandring 11
Micro553 Rutt Keb - låter det rimligt? Fjällvandring 28
Mattias33 Keb-kaitumjaure Fjällvandring 1
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
fruluftsadam Keb - Abisko Fjällvandring 4
LodurX Utrustning för topturen på Keb? Fjällvandring 6
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
Pesson86 Keb vecka 32 Fjällvandring 2
Fjällvinden Tjuvar å banditer på Keb Fjällvandring 3
daniel_axel Duolbanjunjecohkka? (Keb) Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
Jotun Sarek & Keb på 10 dagar - rimligt upplägg? Fjällvandring 21
Charlotte_LL Plats i helikopetern Nikka-Keb 21-23/9 Fjällvandring 0
YukioMishima Förstörelsen av Keb Fjällvandring 125
Bulgakov Snöläge Keb- Abiskotrakten 6-8:e juni Fjällvandring 5
Wingann Keb sista veckan i juni? Fjällvandring 9
RikardF Bestigning av Keb sydtopp - Ledförslag Fjällvandring 16
Namn Keb: Sydtoppen till Tarfalasjön Fjällvandring 9
F3l1XB 5-7 dagar kring keb Fjällvandring 13
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
Hasse_70 Keb i september Fjällvandring 2
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.