Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Fjällräv som missat Keb!
- Trådstartare majjen
- Start datum
Sedan jag läst i tråden Rundtur runt Keb, dyker ytterligare ett par frågor upp.
Hur är det att ta sig över jokken från Unna Vistasjavri? (Unna Vistasjåhkå?)
Är den lättast att ta sig över innan sluttningen ner mot Vistasjohka, eller ska jag närma mig utflödet?
HåkanF
Gick där förra året och det var inga större problem att ta sig över jokken, den hade delat sig i flera fåror... tog den ganska högt upp... förövrigt så finns det ingen anledninga att rusa förbi... det är otroligt vacker på platån strax innan vadet... där skall jag tälta nästa gång... 2-3 bilder i mitt fotoalbum med bild på jokkskåran och ängarna jag nämner... dock ingen bild på jokken :-(
Längre ner mot Nallo/Vistas hållet är det mycket vide...
Thomas
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Kan inte hjälpa så mycket med vaden du undrar över, men kan inte tänka mig att jokken från Unna Visttasjavri ska vara några problem.
Däremot ramlade jag över en panoramabild tagen från Kåtotjåkka som visar hela 'baksidan' av mårmamassivet. Ger en ganska god överblick över vilka partier som är mer eller mindre branta.
/Pär
Den bilden var riktigt stilig! Jag hade lite svårt att få ihop topografin, även om jag känner igen många av topparna. Google-maps löste det... Tja, det ser ut som om det får bli ett lite längre uppehåll i området någon sommar.
Sista (?) frågan innan avfärd
Mitt första mål är Tarfala. Jag har funderingar på att efter bron - 3 km V Nikkaluokta - ta av till höger och gå mot NV mellan bäckravinen och Cievrracohkka, förbi renvaktarstugan osv.
Hur ser det ut med tältplatser på den sträckan, t ex vid de små sjöarna strax ovanför första branten eller på Cievrralahku?
HåkanF
Mitt första mål är Tarfala. Jag har funderingar på att efter bron - 3 km V Nikkaluokta - ta av till höger och gå mot NV mellan bäckravinen och Cievrracohkka, förbi renvaktarstugan osv.
Hur ser det ut med tältplatser på den sträckan, t ex vid de små sjöarna strax ovanför första branten eller på Cievrralahku?
HåkanF
HåkanF
Det går att tälta lite varstans hela vägen till Renvaktarstugan. Det är lite utsatt för vind i och med att det är väldigt platt. Det är nog snarare tillgång på vatten som styr än om det går att få upp ett tält på marken. Jag vill minnas att det var snarast små gölar de där sjöarna vid något tillfälle. Hänger på temperatur och nederbörd.
Vid renvaktarstugan finns fina tältplatser, gå ner något mot jokken, strax nedströms finns fina platser (innan du gått över jokken). Går du över jokken så finns det fotbollsplans stora ytor norrut längs jokken. När man lämnat renvaktarstugan och går mot Tarfala blir det snabbt stenigt. Det är en liten platå precis innan stigen blir brant upp mot passet till Tarfaladalen men man ska nog inte satsa på tältplats där, det kan vara rätt blött av vatten från snölegor. Längs med stigen mot Kaskavagge har jag sett enstaka, röjda platser där man har tältat. Nere vid sjön Cierrajavri lär det finnas tältplatser.
Jag skulle satsa på antingen de små sjöarna du talar om, eller, om vädret är fint, satsa på att gå vidare till renvaktarstugan. Däremellan skulle jag inte satsa på att hitta vatten utan att gå ner till Cievrrajohka. Därmed inte sagt att du inte kan hitta lite småpölar och kanske en liten bäck, men det blir mera bonus så att säga.
Vid ett tillfälle hade jag kanonväder och gick i shorts och t-shirt hela vägen till renvaktarstugan efter att ha kommit med bussen. Slog upp tältet där vid midnatt. Ska hålla tummarna att du har vädergudarna med dig!
Mvh
Peter P.
Tack Peter. Det ser ju ut att behövas.Ska hålla tummarna att du har vädergudarna med dig!![]()
HåkanF
Hur gick turen? Över förväntan eller? Vilka vägval gjorde du?
EDIT: Hittade precis sin fantastiska reseberättelse, http://www.utsidan.se/cldoc/13141.htm
EDIT: Hittade precis sin fantastiska reseberättelse, http://www.utsidan.se/cldoc/13141.htm
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg