Är det för dyrt i skogen?

Med anledning av Tigerns tråd om Monopol så kom diskussionen upp hur billig en sommarfjällsutrustning för en vecka ex. mat kan bli.. Det är läge att bevisa att frilufsande inte behöver kosta skjortan.

Tigerns Monopoltråd
[ http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23249 ]

För att det skall bli en vettig utmaning för alla kunniga människor här så får vi väl sätta upp lite regler för detta.

1. Inget begagnat
2. Inga hemmabyggen
3. Tillbörlig säkerhet skall uppnås

MAO Vad kostar det om man måste köpa rubbet?

[Ändrat av FJS90/91 2003-10-29 kl 07:58]
 
För att det skall bli jämt mellan förslagen(hrm.. vilka?) så får det väl finnas lite regler så jepp, det e inte tillåtet med hyra/låna..
 
Hårda regler...

Bästa spartipset är i min mening att låna och skaffa begagnat till en början. Allt som är dyrt och inte för individuellt i passformen är det bäst att låna tills man vet vad man vill ha.

Så här gör jag ett försök.

Kläder
Kängor: Köpes. Var ute i god tid, kolla reor så hittar du helt OK kängor för högst 1500 på typ intersport.

Strumpor: Mina raggsockor i ull kostade 30:- på åhlens.

Underställ: Eftersom det skall vara budget är det förstås syntet som gäller. Hmmm, två korta en lång och en tröja från craft går löst på runt tolvhundra. Någon som har billigare förslag? Ett underställ har du alltid användning för, även om detta blir din enda fjällvandring.

Förstärkning: En löpartröja i syntet hittar du för en hundring. En varmare tröja i fleece för två. Förmodligen har du redan en tröja du kan använda.

Byxor: Mitt förslag är byxor från Ö&B för tvåhundra. (Impregneras)

Jacka: Låt oss sätta ITABS Discovery som riktmärke (700) Eller låna.
Annars kostar ett regnställ med ok ventilation från everest en tusing.

Kök etc
Låna ett trangia. Finns garanterat i bekantskapskretsen. Övrig köksutrustning kostar i princip ingenting.

Ryggsäck
Låna första gången. Köp nästa gång när du vet vad du vill ha.

Sova
Låna tält! Det är först när du varit ute minst en gång som du vet vad du egentligen vill ha.
För en tusing får du användbar sovsäck och liggunderlag. Lite mer om du är frusen.


Sådärja. Vad har jag glömt?
Detta landar på runt 5000:- för första gången.
Gång två skaffar du ryggsäck för 2000:- (räcker till en intersport eller nästan en haglöfs) och kanske ett kök.
Gång tre skaffar du eget tält.
Sedan är du fast...
 
Bo, sova och bära
Tält Tundra II Jack Wolfskin 2300
Sovsäck Voyager Caravan 495
liggunderlag ICA 95
55 LL Rygga Mil-Tec 695

Gångkläder
Känger Magnum 845
Strumpor Ullfrotte 115
Kalsonger Krigsmaktens 60
Byxor US BDU 295
tröja, lång ärm Ullfrotte 495

Kläder
Strumpor Ullfrotte 115
Kalsonger Krigsmaktens 60
Fleecetröja Fristads 275
Långkalsonger Ullfrotte 495
Mössa Krigsmaktens 40

Regnkläder
Jacka Craft 400
Byxor Craft 400

Kök och bränsle
MSR Pocket Rocket MSR 399

Matlagning övrigt
Sked, plast 10
Kokkärl MSR 169
Vattenflaska Sirap 0
Kåsa 10
Diskkudde Scotch-brite 10

Verktyg
Fickkniv Mora 49


Total 7827

Hrm.. det blev visst nästan 8000:- men då tycker jag att det är riktigt bra grejer som tål väder och vind utan några större problem... Sedan så blir det rätt lätt oxå, runt 10-11kg.


:)

[Ändrat av FJS90/91 2003-10-29 kl 09:27]
 
FJS90/91; sa:
Total 7827

Hrm.. det blev visst nästan 8000:- men då tycker jag att det är riktigt bra grejer som tål väder och vind utan några större problem... Sedan så blir det rätt lätt oxå, runt 10-11kg.

Ämenförhelsikekomigen nu! 8000 spänn!!??? Var det såna prylar du startade med i tonåren?? Går att fixa myyyyycket billigare! "Riktigt bra grejor" går tvärbort, "tillräckligt bra" måste duga, och låg vikt får nog prioriteras lågt..

-Om reglerna; för att man inte ska kunna fuska med att typ "låna farmors tält", "10 spänn på loppis" etc tycker jag att allt som listas ska gå att hitta på internet, bifogar vi länkar blir det ju enklare.

Återkommer med förslag - Siktar tveklöst på under 1500 totalt.

/jarl
 
jarlmoden; sa:
Ämenförhelsikekomigen nu! 8000 spänn!!??? Var det såna prylar du startade med i tonåren?? Går att fixa myyyyycket billigare! "Riktigt bra grejor" går tvärbort, "tillräckligt bra" måste duga, och låg vikt får nog prioriteras lågt..

-Om reglerna; för att man inte ska kunna fuska med att typ "låna farmors tält", "10 spänn på loppis" etc tycker jag att allt som listas ska gå att hitta på internet, bifogar vi länkar blir det ju enklare.

Återkommer med förslag - Siktar tveklöst på under 1500 totalt.

/jarl

Jajaja... skäll inte, vi måste börja någonstans! Jag vill ändock att vi inte skall överdriva med grejer som kan skapa säkerhetsproblem.. Jag tror att 1500:- är en utopi men jag skall nog kunna knö ner det till 4000:-

(överbevisa mig!!)
 
Bo, sova och bära
Tält Bergen II Salewa 1990
Sovsäck Voyager Caravan 495
liggunderlag ICA 95
55 LL Rygga Mil-Tec 695

Gångkläder
Stövlar Tretorn 299
Strumpor Ullfrotte 115
Kalsonger Krigsmaktens 60
Byxor M59 Krigsmakten 95
tröja, lång ärm McKinley 199

Kläder
Strumpor Ullfrotte 115
Kalsonger Krigsmaktens 60
Fleecetröja Fristads 275
Långkalsonger McKinley 199
Mössa Krigsmaktens 40

Regnkläder
Jacka Craft 400
Byxor Craft 400

Kök och Matlagning
Trangia 27 Trangia 317

Matlagning
Sked, plast 10
Vattenflaska Sirap 0
Kåsa 10
Diskkudde Scotch-brite 10

Verktyg
Fickkniv Mora 49


Total 5928

Då ändrade jag kök och stövlar enligt order från Gustav och sen tog jag ett McKinley-ställ istället för ullfrotte, sist men inte minst så bytte jag ut tältet till ett Salewa.. så vips blev det 1700:- billigare.. Fortfarande dyrt!!

(lade in Oskar's byxbyte enl. nedan)



.
[Ändrat av FJS90/91 2003-10-29 kl 11:01]
 
Bo, sova och bära
Tält Bergen II Salewa 1990
Sovsäck Voyager Caravan 495
liggunderlag ICA 95
55 LL Rygga Mil-Tec 695

Gångkläder
Stövlar Tretorn 299
Strumpor Krigsmaktens 30
Kalsonger Krigsmaktens 40
Byxor M59 Krigsmaktens 95
tröja, lång ärm McKinley 199

Kläder
Strumpor Krigsmaktens 30
Kalsonger Krigsmaktens 40
Fleecetröja ITAB 169
Långkalsonger McKinley 199
Mössa Krigsmaktens 40

Regnkläder
Rengställ Fladen ITAB 298

Kök och Matlagning
Trangia 27 Trangia 317

Matlagning
Sked, plast 10
Vattenflaska Sirap 0
Kåsa 10
Diskkudde Scotch-brite 10

Verktyg
Fickkniv Mora 49


Total 5200

Såååå... Strumpor, regnställ och fleece från ITAB och så var vi nere runt 5000:-


.





[Ändrat av FJS90/91 2003-10-29 kl 11:15]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.