Luleälven i faltkajak?

Hej ni,

Jag behöver lokalkännedom/paddelkännedom om Luleälven från Akkajaure ner till Luleå.

Tänker i en turpackad Feathercraft Kahuna (hopfällbar liten havskajak på 4.5 meter) paddla från Narvik via fjordar till Hellemobottn, lyfta till Akkajaure, paddla och lyfta via sjöar och Luleälven till Luleå och vidare till Torneå nästa sommar.

Har du koll du vill/kan dela med dig av angående detta, så tar jag tacksamt emot den.

För- eller sensommar (med avseende på vattenflöden, temperaturer, mygg och annat)?

(Jag har ganska bra, men inte grym koll på havet, sämre men inte noll koll i fors (full av respekt))

Tack på förhand,
Olof
 
Akka-Luleå

Hej.
När du väl tagit dig från Norge ned till Akkajaure så har du bara sjöar = vattenmagasin med kortare stäckor strömmande vatten framför dig ända ned till Luleå.
naturligvis måste du bära förbi alla kraftverken, tror det är 8 st, innan du når Luleå. Om det är en normalsommar så blir det inte några forsar, möjligen lite kraftigare stömmande vatten strax nedströms själva kraftverken, där kanalen kommer ut. Det är lätt bära förbi dammarna och en liten vagn rekomenderas eftersom det vid alla ´dammarna finns vägar.
Kom dock ihåg att kraftig blåst på Akkajaure och Stora Lulevatten bildar väldigt "hårda " vågor. Det blir ju vind i en dalgång.......

Kalle
 
Senare delen av sommaren

För att vattenflöden och vattentemperaturer inte ska vara "direkt dödande" kanske du bör försöka genomföra detta under sensommaren. Försommaren i norrland innebär att vinterns vårfloder från fjällen fortfarande fyller Älvens vatten. Mitten av augusti antar jag borde vara bra, men det beror ju naturligtvis på sommaren, nederbörd och så. En hel del lyftande får du ju dras med kring kraftverken och för guds skull, ta det lungt om det mot förmodan skulle vara höga vattenflöden. Att åka med när vattenfall släpper vatten i någon av de större portarna är inte att rekomendera, så stranda i tid.

Lycka till
/Micke
 
Hej!

Här kommer lite kraftverksinfo i luleälven.

Första dammen från akkajaure är Sourvadammen, en stor grushög liggandes mitt i fjällvärlden. Här får du bära kajaken en bit ner till nästa sjö nedanför. Inte så långt att bära. Därefter kommer det som en gång var stora sjöfallet men som bara blivit en liten bäck. Men det är bara att bära runt, sedan är du nere i det sammanhängande stora lulevattnet kan man säga. Det avbryts efter ett par mil av forsen Jaurekaska, 6 m höjdskillnad, bär eller paddla. Därefter är det bara att paddla på till Porjus. Här får du släpa i ca 1½ km. Därefter kan du paddla på till Harsprånget 10 km längre ner. Här väntar 2 km bärande tills vattnet kommer tillbaka. Sedan kan du paddla på i en knapp mil till innan det är dags för Liggas kraftverk. Här följer ca 1 km kånkande innan vattnet kommer tillbaka. Därefter kommer Meassaure-magasinet som gränsar till Muddus nationalpark. I slutet där ligger världens fulaste damm, en 110 m hög stenhög mitt i skogen. Du får bära en 5-600 m tror jag. Sedan kommer kraftverket i Porsi nere vid Voullerim. Här är det bara att bära runt själva kraftverket, inga sträckor att tala om. Sedan följer bara Edeforsen, Vittjärv och Bodens krafterk som alla är korta sträckor att bära innan du anländer till bottenviken.

/Martin
 
Sedan glömde jag en sak, Luleälven är den älv i Sverige som är mest reglerad och vattenflödena på sommaren hålls ju nere för att lagra vattnet till vintern (därför var ju årets vinter inte bra eftersom sommaren var torr...). Därför slår inte vårfloden igenom på samma sätt i luleälven som i många andra älvar. Sourvamagasinet rymmer tex 1.19 gånger medelnederbörden i dess avvattningsområde...

Vad gäller mygg så är de som värst i början, mitten på juli skulle jag vilja säga (i alla fall i skogspartiet från Stora Sjöfallet ner till Voullerim), fast det beror ju på temperaturen osv.

/Martin
 
Tack Kalle, Micke och Martin

Stort tack till er.

Informationen jag fick är mycket värdefull, och precis av den typ jag sökte. Planeringsglädjen är nu ännu större. Ju mer man vet, desto mer kan man tänka sig in i situationerna i förväg.

Är det någon av er eller någon annan som kommer på något ytterligare i ämnet eller kring de andra delsträckorna så skriv hemskt gärna. Jag håller fortsatt bevakning, och glädjs åt all info, liksom åt allmänt bubbel.

Olof igen.
 
Kahunan ja

Har faktiskt inte köpt den än är jag rädd. Och vet inte så mycket om faltkajaker i allmänhet, men har fastnat för denna för mina behov efter en hyfsat grundlig skummning.

Men jag betalde flygbiljetten till Vancouver i går. Den tillverkas ju där och jag skall köpa den där (Ocean River Sports, i Victoria på Vancouver Island förmodligen, se länk till dem hos Feathercraft om du vill http://www.feathercraft.com/pricelist.html ) i samband med ett par veckors paddling där i maj.

Priser just nu c:a: båt CAD 3450 + roder CAD 240 + bättre säte istället CAD 88 + 4-delad paddel CAD 235
Kanadadollarn står i ungefär 5.70 SEK nu => c:a 23000 SEK + lokala momser på c:a 14%, men de borde man få tillbaka + flygbiljetten 5600:- icke att förglömma. Svensk moms?

Hyrde hyrde dock en Kahuna av Avanza Fritid (svenska agenten, den säljs också av Orust Kajak) förrförra sommaren. Jag var mycket nöjd. Visst jämfört med en hård vanlig kajak är den ju kortare, har inga vattentäta skott och så, men jag trivdes väldigt bra i den. I måttlig till frisk motvind var jag dock chanslös att hänga med en tvåmanna om jag inte låg väldigt tight i deras kölvatten.

Roder hade jag och det behövs nog för att hålla rak kurs bekvämt, annars var den väldigt lättsvängd och smidig, vilket ju också kan vara bra.

Den väger lite (16 kg) och har i mitt tycke bra kvalitet, med högfrekvenssvetsade polyuretanbelagda nylonvävar på aluminiumsrörstomme med polykarbonatskott och uppblåsbara tuber längs relingarna. "Luckor" à la vattentät säck går att få på för och akterdäck, men då de delas av däcksröret, väljer jag att strunta i dem för att spara vikt, pengar och risk för haveri.

Det tar c:a 20-30 minuter att sätta ihop eller ta isär, och den blir väldigt uppsträckt och fin ihopmonterad, som trumskinn. Och vilka möjligheter det öppnar, att kunna kombinera med apostlahästar, buss, tåg, cykel, flyg och så. Att inte behöva återvända till samma plats eller arrangera bilhämtning.

Tja så länge,
Olof
 
Paddlare undrar

Tjenare..
läste din förfrågan om att paddla luleälven, och blev interesserad, ska nämligen sj älv paddla älven nästa år vad det tänkt och jag undrar ju då hur det gick för dig och om du har några tipps att ge?
MVh Otto
 
he

Det blev ingen längre tur efter älven, men testade närområdet. En mycket vacker stäcka och enkel är från Messaure ned till Porsi.
Högre upp i fjällområdet är det lite tuffare vatten på de stora magasinen. Jobbiga vågor om det blåser.....
 
Hej Otto

Jag prenumerarade tydligen på den här tråden och det var ju suveränt. Kul att du har planer!

Jo, det blev att vi paddlade hela Luleälven 1993, och det var bitvis en kanontur. Vi startade i Narvik, paddlade Ofotfjord, Tysfjord och Hellemofjord in till Hellemobotten varifrån vi lyfte upp till några små gränssjöar, sedan ömsom vadade ömsom paddlade vi (mest korta sträckor sittande grensle ovanpå) Valldajåhkå ner till Akkajaure, sedan vidare längs "älven" med lyft förbi alla kraftverk ner till Luleå och genom Bottenvikens skärgård till Torneälv och upp den lilla biten mot strömmen där till Haparanda.

www.funktionelldesign.se under Bildreportage/Narvik till Tornio kan du läsa och se en del bilder från turen. Om du vill veta mer så maila eller ring mig (mail och tel på hemsidan) så kan vi prata, och så kan jag skicka en utförligare reseskildring på svenska, samt ytterligare bilder om du vill.

Ha det fint,
Olof Marzelius
 

Bilagor

  • 27-Vertikal-sjosattning-vid.jpg
    27-Vertikal-sjosattning-vid.jpg
    101.5 KB · Visningar: 1,011

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.