Och bästa vattenflaskan är...?

Och när man nött bort etiketten på PET-en kan man inte längre panta den och låta den gå tillbaka i kretsloppet. :(

Om du skär bort etiketten innan du börjar använda flaskan och spar den kan du enkelt tejpa tillbaka den när du bestämmer dig för att panta flaskan... Jag använder MER-flaskor dagligen och har inte upplevt det problemet.
 
ÖB kan ju fortfarande ha sådana där ovala gröna plastflaskor, men de säljer ju tyvärr inte så mycket från försvaret längre.

Både Biltema och Jula har försvarets modell på vattenflaska. Jag kommer inte ihåg hur stor den är (men det kan säkert någon annan upplysa om), men Julas är på 0,75 liter och Biltemas på 1 liter. De kostar 29 kr. Surplus.se har "orginalet" för 20 kr, men de har en minimiorder på 200 kr.

Jag använder, som jag skrev tidigare, Biltemas modell och är mycket nöjd med den...

Hoppas att du hade trevliga fjälltursdrömmar ;)
 
Visserligen vill du inte ha tips på sportflaskor men jag vill ändå tipsa om Imsdals 0,5L flaskor som ersättare för vanliga sportflaskor. Väger lite och är bara att panta när man tycker att de blir ohygieniska. En finess är att halvlitersflaskans kork även passar på den större 1,5L :)
Har inte provat flaskan med varmvatten.

11s11-imsdal-0_jpg_400613b_117801548.jpg


Hoppas att jag inte kapade in tråd alltför mycket.

Är inte den flaskan större än 0.5L, den är väl 0.7 eller nåt!?
Själv har jag letat efter "hopfällbara" flaskor. Jag störs på att dom tar samma utrymme även då dom är tomma och skall transporteras hem. Har ännu inte hittat någon bra modell, någon som haft samma tanke?
 
Man kan tydligt se trenden plast. Någon som kan argumentera för aluminium?

Då man tar sitt vatten ur bäckar och sjöar tycker jag att det är bra att man se om vattnet är klart och inte innehåller något skräp man rört upp. Detta kan man inte se lika lätt i en aluminium flaska (eller mörk plastflaska) som en klar pet flaska:)
 
Man kan tydligt se trenden plast. Någon som kan argumentera för aluminium?

Faktiskt inte.
Ska vara hållbarheten då, men tappar man en full 1-liters aluminiumflaska på en sten blir det en rejäl buckla. Tappar man den ett par gånger till är en spricka inte långt borta. En stor buckla kan dessutom få beläggningen på insidan att lossna, och då börjar det smaka gammal militärflaska ála aluminium.
Dagens plast är lika hållbar - om inte bättre.


Eller vänta!
Har man en omålad aluminiumflaska kan man ju faktiskt koka vatten i den direkt på köket. Där har vi en fördel =)
 
Är inte den flaskan större än 0.5L, den är väl 0.7 eller nåt!?
Själv har jag letat efter "hopfällbara" flaskor. Jag störs på att dom tar samma utrymme även då dom är tomma och skall transporteras hem. Har ännu inte hittat någon bra modell, någon som haft samma tanke?

Kontrollerade min nyss och ja, den är på 70cl.

Vanlig 1,5L-läskflaska går rätt bra att platta ut och skruva åt korken. Annars finns ju vätskesystem som tar minimalt med plats när de är tomma.
 
Själv har jag letat efter "hopfällbara" flaskor. Jag störs på att dom tar samma utrymme även då dom är tomma och skall transporteras hem. Har ännu inte hittat någon bra modell, någon som haft samma tanke?


Platypus

Hållbara, väger nada, och tar aldrig mer plats än volymen på det vatten som den för tillfället innehåller.
Kompletteras med sugslang vid behov.

Platy_Bottle.jpg
 
Jag rättar in mig i PET-ledet men med den lilla twisten att jag har en vattenslang kopplad till PET-flaskan och väljer då storlek efter behov och oftast blir det 0,5L

Det är troligtvis inte alls det du söker, men ändå mitt tips: billig PET-flaska med bekvämligheten som slang tillför där flaskan ligger skyddad i ryggsäcken och slangen fastklämd på ena ryggsäcksremmen. Detta system finns både för vanliga PET, bred och smal Nalgene m.fl.

http://www.bluedesert.co.il/smartube_caps.html
 
Eller vänta!
Har man en omålad aluminiumflaska kan man ju faktiskt koka vatten i den direkt på köket. Där har vi en fördel =)

Det går att koka vatten i PET-flaska också. Finns några videoexempel på youtube, sök bara på
"boil water in plastic bottle"

Jag vet dock inte om dessa flaskor är i PET, men det kanske någon annan här på Utsidan kan svara på :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa tape som nödlagning ? Utrustning allmänt 29
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
Nosse Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan? Utrustning allmänt 11
anders. Bästa snöskorna? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
cybiont Bästa ryggsäcken Utrustning allmänt 21
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
behedwin Bästa powerbank för långresa Utrustning allmänt 64
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Hjärter Kung Bästa vattenblåsan, vätskesystemet, camelbaken Utrustning allmänt 12
Vintervilan Gränsfors - Bästa smeden? Utrustning allmänt 26
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
perdavid Bästa termosen? Utrustning allmänt 37
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
Coachmike Bästa och säkraste vattenfiltret! Utrustning allmänt 31
desireman Bästa vandringsryggsäcken? Utrustning allmänt 28
Tocaermo Bästa tvättmedel? Utrustning allmänt 12
Erik_Svensson Bästa och sämsta köpet 2008? Utrustning allmänt 26
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
ChristerMattsson Bästa multiverktyget? Utrustning allmänt 63
dabac Bästa campingpannlampan Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt Världens bästa friluftsbutiker på en karta! Utrustning allmänt 31
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
igs Bästa smeten till kängorna??? Utrustning allmänt 7
lignell01 Vilken är Din bästa pryl? Utrustning allmänt 21
Kalle E Friluftsentusiastens bästa londontips Utrustning allmänt 4
pher_ Bästa tallrik ? Utrustning allmänt 17
johanl Bästa fickradion på fjället? Utrustning allmänt 23
ceciliaw Bästa sättet att göra upp eld? Utrustning allmänt 31
asp Bästa multigrej? Utrustning allmänt 2
ebh Bästa lågprissäcken? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.