Bästa vandringsryggsäcken?

Den som sitter skönt på din rygg och som är byggd med fickor m.m som gör att du tycker den är bra att packa i och ur.. Sen får det ju gärna vara bra kvalité och med ett bärsystem som är anpassat till de vikter du tänkt bära. Det är stor skillnad att fylla en ryggsäck med bomull jämfört med metall...

Mvh // johannes
 
Den som sitter skönt på din rygg och som är byggd med fickor m.m som gör att du tycker den är bra att packa i och ur.. Sen får det ju gärna vara bra kvalité och med ett bärsystem som är anpassat till de vikter du tänkt bära. Det är stor skillnad att fylla en ryggsäck med bomull jämfört med metall...

Mvh // johannes

Vill komplettera Johannes tips med att en mer avskalad säck väger mindre och ska du inte ha en för tung packning är det skönt med en lätt säck. Tänk efter hur stor säck du behöver och om du behöver alla funktioner och fack. De riktigt stora säckarna är ofta väldigt tunga. Vilken som sitter bra på dig är det du som känner. Jag älskar min Matrix just för att den är lätt och sitter skönt på just mig :)
 
Beror på hur tung lasten blir. 3 v med all mat buren + kameragrejor alt klätter (för att ta en extrem) eller vanlig vandring max 10 dagar..?

//J
 
Precis. Har läst om folk som klarar sig på 50 literssäck på två veckor, själv håller jag på och packar min 95 liters för en vecka, även om den kanske inte blir proppfull direkt..

Mvh // Johannes
 
Några tips/länkar till säckar ni rekommenderar?

Gå till närmaste friluftsbutik och känn på dom. Se till att säcken sitter bra på just din rygg.

Jag använder en Lundhags V8 75+10 http://www.outnorth.se/lundhags/v8-75-10-dark-ockra.php och är helnöjd med den. Det är min första riktiga ryggsäck och den funkar utmärkt för 5-10 dagars turer med den packningen som jag har med mig. I framtiden om jag är borta i ~2 veckor eller längre så skulle jag nog behöva en större säck. Klämde lite på kompisens Bergans Alpinist för några veckor sen och skulle kunna tänka mig en sån om jag var i behov av mer plats.
 
Granite Gear

Några tips/länkar till säckar ni rekommenderar?

Jag gillar Granite Gear. De flesta modeller är runt 62 liter. Finns olika varianter, en lätt, en slitstark eller något mittimellan. Tycker volymen 60-70 är utmärkt till allround-användning. Det är oftast mat som tar mest plats och efter några dagar så blir säcken lättare att packa.
 
Några tips/länkar till säckar ni rekommenderar?

Min favorit för vandring är en säck som det inte går att få tag på, men den är noggrannt utprovad och fungerar på min rygg. Kanske inte alls på din. Konsten att hitta rätt säck är att prova, prova och prova ;).

En modell som jag nyligen kommit i kontakt med och som jag tror passar ganska många eftersom den har ett bärsystem som är lätt att ställa in är Klättermusen Mjölner.

Den är väldigt bekväm, lätt att packa och renskalad. Dvs man går obehindrat genom SL: s senaste spärrar med den ;). Efter några veckor med olika turer, bland annat ca 40 kg till stugan över valborg, så kan jag säga att den fungerar mkt bra med tung vikt och fenomenalt normala vikter.

Men som sagt, gå till butik och testa om du kan. Just Mjölner finns i 75L och 100L, 100L är stor...

//J
 
Enligt mig är ramryggsäckar det bästa. Kolla om du kan hitta någon fräsch ramsäck från fjällräven på blocket. Dom brukar kosta 500-1000 spänn.
 
Varför är dom bra? Ser sjukt omoderna och osköna ut!

Tyckte exakt likadant som du innan jag testade. Prövade en fjällräven kajka 75 och ramsäcken med samma packning och ramsäckens bärsystem kändes bättre och vikten var bättre fördelad Den väger bra mycket mindre än de flesta andra säckar i samma literklass pga sin enkla design. Om du tänker köpa en så köp en med ett bälte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa tape som nödlagning ? Utrustning allmänt 29
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
Nosse Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan? Utrustning allmänt 11
anders. Bästa snöskorna? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
cybiont Bästa ryggsäcken Utrustning allmänt 21
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
behedwin Bästa powerbank för långresa Utrustning allmänt 64
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Hjärter Kung Bästa vattenblåsan, vätskesystemet, camelbaken Utrustning allmänt 12
Vintervilan Gränsfors - Bästa smeden? Utrustning allmänt 26
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
perdavid Bästa termosen? Utrustning allmänt 37
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
Coachmike Bästa och säkraste vattenfiltret! Utrustning allmänt 31
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
Tocaermo Bästa tvättmedel? Utrustning allmänt 12
Erik_Svensson Bästa och sämsta köpet 2008? Utrustning allmänt 26
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
ChristerMattsson Bästa multiverktyget? Utrustning allmänt 63
dabac Bästa campingpannlampan Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt Världens bästa friluftsbutiker på en karta! Utrustning allmänt 31
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
igs Bästa smeten till kängorna??? Utrustning allmänt 7
lignell01 Vilken är Din bästa pryl? Utrustning allmänt 21
Kalle E Friluftsentusiastens bästa londontips Utrustning allmänt 4
pher_ Bästa tallrik ? Utrustning allmänt 17
johanl Bästa fickradion på fjället? Utrustning allmänt 23
ceciliaw Bästa sättet att göra upp eld? Utrustning allmänt 31
asp Bästa multigrej? Utrustning allmänt 2
ebh Bästa lågprissäcken? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.