Bästa vandringsryggsäcken?

Du skulle prova en Recon. Den är grymt mycket stabilare när man bär kring och över 30 kg. Sen råder jag dg att lossa på midjebältet och kolla om även dina metallskenor har börjat riva sönder tyget och bege sig söderut. Att göra en förstyvningsprofil av en väldigt grov rem känns också mycket tveksamt. Min blev S-formad, dvs. midjebälte och axelremmar måste ha närmat sig varandra trots att inställningen nog höll sig på plats. Kan nog fixa några bilder senare. Jag skulle inte rekommendera Kajka i 100-liters med tanke på kvalitet och att den ska hålla länge. Min hade jag i två år på ett antal vandringar men fick bra nog alla pengar tillbaka av Fjällräven, vilket jag uppskattar.

Det blev fel i mitt tidigare inlägg. Jag skulle inte lita på att en Kajka håller många år i de större varianterna pga. att min inte höll för vikten man får i en så stor säck. Ner på 50-60 liters och kring 20 dryga kilo är nog helt OK.

För att krångla till det och visa på hur individuellt det är..... Kajka är den bästa säck jag haft, någonsin. Har två stycken ( en 75 och en 100) och tycker dom är helt briljanta i såväl utformning, kvalité och bärsystem. Har gått långa sträckor med över 30 kg och aldrig tidigare burit en rygga så lätt och stabilt.

// Lelle
 
Märkligt, känns som att vi pratar om två helt olika säckar!;-) Fick Du någon förklaring av FJ till den undermåliga kvalitén på Din? Måndagsex? Kan dom ha ändrat konstruktion på dom nyare?

// L
 
Konstruktionen såg likadan ut på hösten för 1½ år sedan och det var inget måndagsex. Bara tid och tyngdlagen som gjort sitt med tyget. Det är ju inte för inte den kostade bara 3200 när jag köpte mot Norröna Recons 4995 kr (går nu att hitta betydligt billigare men jag var tvungen att ta ut ny via Skövde Natur). När man jämför konstruktionen så känns det ganska självklart att en ramsäck med en Al-profil som bärande del där man ställer in rygglängden är mer hållbar än en konstruktion som består av mestadels remmar i olika grovlekar och två lösa Al-profiler.

Sen var jag inte ensam om ett grymt irriterande gnissel när man gick i regn. Finns minst en som helt oberoende av mig skrivit det om man läser i recension i Produkter. Blev lite mobbad för det av mina polare med Recon och Bergans Powerframe - som ju också kan vara en aktuell säck i gigantigan.

PS. Ursäkta för trådkapningen men jag är avogt inställd till Kajka i stora storlekar efter att ha varit lite lätt missnöjd på varje vandring i två år.

Märkligt, känns som att vi pratar om två helt olika säckar!;-) Fick Du någon förklaring av FJ till den undermåliga kvalitén på Din? Måndagsex? Kan dom ha ändrat konstruktion på dom nyare?

// L
 
Senast ändrad:
Bästa rådet är att själv testa i affär. Men ordentlig insikt kring vad man själv gillar mest kommer bara genom erfarenhet.
I mitt fall gillar jag enkla avskalade säckar utan fickor och blixtlås. Köpte och använde den berömda Bora men tyckte inte om hur den satt eller betedde sig. Har landat på en Klättermusen Arvaker på 60L. Robust som attan men väger ändå schyssta 2 kg och har ett bärsystem som slår allt annat. Den är absolut inte för alla dock. Gillar även ramryggsäckar och en äldre militärryggsäck jag ofta använder med en tunn stålram som håller en grön säck av canvas.
 
Crux AK70

Min Crux AK70 är otroligt skön på min rygg! Säcken är av klättertyp, dvs. inte så många yttre fickor. Min modell är av storlek 2, vilket jag valde utifrån min rygglängd. Den rymmer hela 77 Liter och väven är av Kevlar/Cordura vilket är ett mycket starkt material. Den väger trots storleken endast 1600g. Rekommenderas! Se bilder under min profil.

LarsÖ.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa tape som nödlagning ? Utrustning allmänt 29
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
Nosse Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan? Utrustning allmänt 11
anders. Bästa snöskorna? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
cybiont Bästa ryggsäcken Utrustning allmänt 21
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
behedwin Bästa powerbank för långresa Utrustning allmänt 64
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Hjärter Kung Bästa vattenblåsan, vätskesystemet, camelbaken Utrustning allmänt 12
Vintervilan Gränsfors - Bästa smeden? Utrustning allmänt 26
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
perdavid Bästa termosen? Utrustning allmänt 37
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
Coachmike Bästa och säkraste vattenfiltret! Utrustning allmänt 31
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
Tocaermo Bästa tvättmedel? Utrustning allmänt 12
Erik_Svensson Bästa och sämsta köpet 2008? Utrustning allmänt 26
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
ChristerMattsson Bästa multiverktyget? Utrustning allmänt 63
dabac Bästa campingpannlampan Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt Världens bästa friluftsbutiker på en karta! Utrustning allmänt 31
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
igs Bästa smeten till kängorna??? Utrustning allmänt 7
lignell01 Vilken är Din bästa pryl? Utrustning allmänt 21
Kalle E Friluftsentusiastens bästa londontips Utrustning allmänt 4
pher_ Bästa tallrik ? Utrustning allmänt 17
johanl Bästa fickradion på fjället? Utrustning allmänt 23
ceciliaw Bästa sättet att göra upp eld? Utrustning allmänt 31
asp Bästa multigrej? Utrustning allmänt 2
ebh Bästa lågprissäcken? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.