Nya .typ-filer till fripro

utseende

Hej!
Jag har gjort några typfiler till min astro, men vissa symboler verkar inte följa med när jag överför dom till gpsen t.e.x cirkeln för vändplan, krysset för bom och den streckade ytan för våtmark vissa nya utseenden för vägar m.m.
Allt ser bra ut i MS men det verkar mest vara färgerna som ändrar sig i gpsen, är det någon som har samma problem eller går det helt enkelt inte att ändra?
Tacksam om någon har nått tips!
/Patrik :(
 
Att färgerna inte blir samma beror på att antal olika färger som kan visas i GPS:en är begränsat. I Mapsource kan man visa miljontals olika. I GPS:en visas den färg som ligger närmast begärd färg. T ex så kan 60Cx visa fler färger än 278 men inte lika många som Mapsource.

Problemet med symboler och väggrafik har jag inte stött på förut. Vad är speciellt med Astro?
 
Att färgerna inte blir samma beror på att antal olika färger som kan visas i GPS:en är begränsat. I Mapsource kan man visa miljontals olika. I GPS:en visas den färg som ligger närmast begärd färg. T ex så kan 60Cx visa fler färger än 278 men inte lika många som Mapsource.

Problemet med symboler och väggrafik har jag inte stött på förut. Vad är speciellt med Astro?

Tjenis!
Tror inte att det är något speciellt med astron gentemot 60 modellerna annat än hundpejlfunktionen. Skärmen är lite konstig tycker jag, tittar man rakt framifrån är den alldeles dassig i färgerna men kollar man snett uppifrån är färgerna jättefina.Har 60´n samma problem?
Hade en fundering på om symbolerna ligger som poi i typfilen, men när man överför kartan till gps kommer det inte upp något val om man vill föra över poi (WP).
Kan det bli fel när man sparar typ-filen så att allt inte kommer med?
Lade in Bollens filer idag och dom funkade!:)
 
Kan det bli fel när man sparar typ-filen så att allt inte kommer med?
Lade in Bollens filer idag och dom funkade!:)
Låter som om det blivit fel vid sparandet eller installerandet av typ-filen. Eller vid upptankningen av de nya kartsegmenten till GPS:en. Dvs du kör inte den typ-fil som du tror att du kör.

1. kolla kartan i Mapsource. Ser det OK ut?
2. tanka upp ny karta till GPS:en.
3. kolla kartan i GPS:en. Ser det OK ut?

Det råkar möjligtvis inte vara så att du kollar kartsegment som ligger i överlappzonen mellan två olika FriPro?
 
Skärmen är lite konstig tycker jag, tittar man rakt framifrån är den alldeles dassig i färgerna men kollar man snett uppifrån är färgerna jättefina.Har 60´n samma problem?
Ja det är samma problem på 60, i alla fall på den 60c jag hade och på en annan 60cs jag sett.
// Micke
 
Låter som om det blivit fel vid sparandet eller installerandet av typ-filen. Eller vid upptankningen av de nya kartsegmenten till GPS:en. Dvs du kör inte den typ-fil som du tror att du kör.

1. kolla kartan i Mapsource. Ser det OK ut?
2. tanka upp ny karta till GPS:en.
3. kolla kartan i GPS:en. Ser det OK ut?

Det råkar möjligtvis inte vara så att du kollar kartsegment som ligger i överlappzonen mellan två olika FriPro?

Hej!
Ska prova imorgon igen.
Allt ser bra ut i MS, kan hända att nån av kartorna inte blivit uppdaterad vid byte av typfil.
Nån som vet om det går att ställa storleken på cashen i Mapsource?
Lite tråkigt med den dåliga betraktningsvinkeln på skärmen men det positiva med Astron överväger det.
/Patrik:)
 
Nybörjarfråga... Jag tog ner och körde bengibollens typ-fil. Nu ser FriPro kanon ut i MapSource men hur får jag det att slå i GPS:en? Måste jag ladda över alla kartor igen eller hur får jag ändringar att "bita" i min GPS? Lite orolig att jag får nåt knas med kartorna då jag ska ut på nytt ställe imorgon och vill att GPS:en funkar.
 
Nybörjarfråga... Jag tog ner och körde bengibollens typ-fil. Nu ser FriPro kanon ut i MapSource men hur får jag det att slå i GPS:en? Måste jag ladda över alla kartor igen eller hur får jag ändringar att "bita" i min GPS? Lite orolig att jag får nåt knas med kartorna då jag ska ut på nytt ställe imorgon och vill att GPS:en funkar.

JA! Du måste tanka över kartorna till Gps:en igen.
// Micke
 
Hej!
Ska prova imorgon igen.
Allt ser bra ut i MS, kan hända att nån av kartorna inte blivit uppdaterad vid byte av typfil.
/Patrik:)
Nej, problemet är någon annanstans.

Jag har precis samma problem i GMXT på N95. Samma fil funkar utmärkt i 278 men i N95 så försvinner vissa objekt. Alla vägar ritas rätt men vägbommar & hus försvinner i mitt fall.

Det är alltså antagligen inte du som gör fel. Jag skall gräva lite och se om det går att lösa. Det tar kanske några dagar...

EDIT:

Tvärstopp! Det visade sig att exakt samma objekt försvinner även helt utan omtypning. Dvs problemet tycks inte ha med omtypningen att göra. Slutsats: FriPro är inte helt kompatibel med alla GPS:er. Jag skall gräva vidare men det ser inte ut som om det finns någon enkel lösning.

Märkligt nog så brukar man alltid komma fram till samma absoluta (?) sanning: Köp en 60Cx/CSx, 276C, 278 eller eTrex HCx och inget annat så funkar det! :(
 
Senast ändrad:
Hej !
Testade Bollens typfiler idag , allt funkar bra så det måste vara nått med mina egna typfiler.
Ska prova att göra om dom senare ikväll eller imorgon på jobbet.
/Patrik
 
Funkar inte bengibollens TYP-filer på Ver 6.15.3?

Jag får inte bengibollens TYP-filer att funka på Ver 6.15.3.
Är det något annorlunda man måste göra än att packa upp dem i C:\Garmin?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HMR Nya TYP-filer till Norsk Topo Pro CD01 - CD20 Navigering 0
HMR Nya .typ filer för City Navigator Navigering 3
hulth TYP-filer och IMG2GPS Navigering 2
jonasolof Program för att göra TYP-filer för kartor i img-format Navigering 0
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tekman TYP-redigerare? Navigering 3
chripopper Ändra färg på vägar med typ-fil? Navigering 3
greenjuice Gratis hemmagjorda kartor men vilket typ av program? Navigering 8
johsjo Val av Fordons typ i C550/Nuvi Navigering 1
jonasolof Färgförändringar i garminkartor typ Navigering 2
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
Kartor men koordinater typ 6617260.1637300 ???? Navigering 1
BadCash Var hittar man enklast GPX-filer för vandringsleder? Navigering 6
manlan GPX-filer att ladda ned Navigering 4
edler Kartapp till android för att visa .kml-filer eller georefererade bilder? Navigering 1
lejonlejon Hjälp med shp filer till min Garmin Astro 320 Navigering 4
heah Program för analys av GPX-filer Navigering 7
aksello GEOtiff filer in i en gps (nybörjare) Navigering 1
wetex CSV filer Oregon 300? Navigering 4
miiicke90 Format/filer till garmin enhet.. Hjälp! Navigering 6
tango Konkatenera gpx-filer? Navigering 9
N.N. Konvertera .rik-filer och klistra ihop jpeg-bilder Navigering 14
ullisjansson shape-filer i GPS trackmaker Navigering 1
flajjer Problem med Garmin log filer Navigering 5
jonasolof Img-filer kan editeras binärt Navigering 4
hvk Kiwi-filer? Navigering 0
jonasolof Hur få in img filer till Mapsource Navigering 6
Brune Datorn tror att Garmin kartor (IMG filer) är bilder Navigering 6
jonasolof PPCapp läser img och mp filer, skapa nya objekt Navigering 1
dadid Garminkompatibla filer över Sydamerika? Navigering 3
Kepler Hur komprimera ozf2-filer? Navigering 5
jonasolof hur ändra kartor i rik filer till bildformat? Navigering 1
EP Fugawi och GDB filer Navigering 8
grodanbolle Vad behöver man för program för att kolla på Rik filer Navigering 6
erke Ladda ned shape filer till 60cs Navigering 2
Store Verktyg för Garmin-filer Navigering 4
knucko kartprogram för .jgw filer Navigering 9
Curthan Konvertera kap filer Navigering 1
ajn Slå ihop map filer i Oziexplorer Navigering 4
garminetrex Läsa EasyGPS-filer (.loc) i Kartex? Navigering 6
PR Garmin MapSource - vilka filer? Navigering 1
BD Kartprogram som öppnar rik-filer Navigering 1
Jonte Myra Fugawi och .rik-filer Navigering 4
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.