Vilken typ av GPS i bil???

Hej där. Jag funderar på att köpa GPS för att ha i bilen, har aldrig haft någon GPS innan så detta är något nytt för mig, tanken är då en som är lätt att ta med sig när man byter bil. Har läst lite på nätet och funderar på Magellan Gold eller Platinum men även tittat lite på Sport trak pro/map men fått uppfattningen att dom mest är för skog o likanade rätt eller fel?. Garmin Street pilot 3 är väl den ultimata igentligen, men hallå priset är ju en glädje dödare av stora mått. Kan väl tilläga att jag mest är i västra Sverige :) Södra sverige Danmark o Norge.Så är det någon i detta avlånga land som har erfarenhet av vad man skall välja eller någon bra sida man kan läsa på så skulle det vara väldigt bra.Tacksam för alla svar.
Mvh Bernhard i götet.
 
GPS för bil

Du nämnde StreetPilot III och jag håller med om att det är den bästa för bilbruk men att den kostar mycket. För ungefär halva priset så kan du köpa en Garmin GPS V. Den har en mindre skärm som inte har färg och mindre (19 MB) minne som heller inte är utbyggbart. Å andra sidan är GPS V mindre och smidigare att bära med sig. Dessutom har den samma väl fungerande autorutt-funktion, d.v.s. som i originalmonterade navigationssystem i bilar talar du om vart du vill och burken väljer ut en väg åt dig och guidar dig sväng för sväng. Kör du ändå fel så räknar den ut en ny väg o.s.v. GPS V och SP III är de enda jag känner till som har den funktionen. Det är inte en nödvändighet att ha autorutt i bilen men det är en ny dimension som definitivt gör GPS:en mer användbar för ändamålet.

Om du köper någon annan handburen GPS så spelar det inte så stor roll vad den egentligen är avsedd för utan det viktiga att titta på är att den har en skärm som är läsbar på det avstånd du kommer att ha den i bilen, att den har tillräckligt med minne för att ladda ner kartor och det viktigaste av allt att du själv trivs med den så att den blir använd och du lär dig den. När man är ny ställer man sig då alltid frågan hur mycket är tillräckligt med minne och det finns tyvärr inget entydigt svar på frågan för det beror på hur du använder den men du kommer en bit på väg om du läser lite äldre trådar här på forumet och så kan du fråga vidare när du har begränsat urvalet lite mer.

När man skall köpa GPS eller bara lära sig mer så finns det en webbplats man absolut inte får missa och det är, http://joe.mehaffey.com/
 
Re: GPS för bil

Tack för upplysningen, läste om en GPS V som var till salu men den var inte köpt i Sverige (Ej USA), läste någonstans att man skall akta sig för dessa, vet inte om det är sant eller bara en myt, någon som vet svaret?
/ Bernhard
 
Re: Re: GPS för bil

Det som är intressant är vilken grundkarta den har. I USA säljs de med en grundkarta som täcker nord- och sydamerika. Här i Europa säljs den så kallade Atlantic-versionen (Europa och Afrika) och den är att föredra eftersom man inte alltid kan ha detaljerade kartor överallt där man vill vara.

Detta gäller för övrigt alla Garmin och de flesta Magellan-enheter med karta (vissa Magellan skall enligt uppgift kunna ladda ner en ny grundkarta).

Eftersom det med GPS V alltid medföljer en CitySelect CD med detaljerad kartinformation måste man om man köper begagnat också kontrollera att denna är för Europa och vilken region som är upplåst: http://www.garmin.com/cartography/mapSource/cityselectEuroREGs.html

Du måste utöver själva CD:n se till att få med den kod som är knuten till enhetens serienummer. Detta är helt nödvändigt för att kunna se och ladda ner kartinformationen i GPS:en! Koden kan t.ex. se ut så här: VFHL7-6FCCB-GDWSA-NVBO5-H4RE7.

När man jämför priser skall man ha i minnet att till GPS V (och StreetPilot III) ingår detaljerad kartinformation och hållare i priset medan man till de flesta andra kart-GPS:er måste köpa till det.

Annars har jag inte hört att det skulle vara några problem med utländska enheter förutom att det är lättare att reklamera en svensksåld enhet i Sverige förutsatt förståss att det är garantitid kvar och att du får originalkvittot med. Om man inte får hjälp där man köpt enheten kan man alltid skicka den till Garmins europeiska servicecenter i Storbrittanien.
 
Köpa nytt

Nu säljs ett paket som kallas GPS V DeLuxe, där karta med upplåsningskoder för samtliga sex (?) regioner ingår. Kan köpas hos exempelvis GPS Warehouse, men det erbjudandet finns kanske i Sverige också?

Anders
 
Tror det var Pelle som skrev att det viktiga är att den har en skärm som är läsbar på det avstånd du kommer att ha den i bilen och att den har tillräckligt med minne för att ladda ner kartor. Det är dessutom ett stort plus om du kan ta med dig enheten smidigt ut ur bilen och promenera med den.

Att ladda ner många MB kartdata seriellt till en GPS är ganska tråkigt och tidsödande. Om du tillhör dom som kör omkring mycket så är det därför nästan ett måste med mycket minne.

Behöver du inte autorouting i bilen så tycker jag absolut du ska titta på Garmin E-map. Köper du till 64MB minne och USB-laddare så blir det knappa 6500kr. Då kan du ladda nästan hela Norden på en gång i Metroguide karta med adressregister och får en bärbar GPS med hyfsat stor display.

Den större skärmen, 40MB mer minne, och snabbare kartladdning motiverar merkostnaden på ca 2500kr över en Garmin Vista med mindre skärm, seriell laddning och 24MB fast minne.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jones Vilken GPS? Navigering 18
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
iamlightspeed Vilken GPS? Navigering 6
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
mindz vilken gps? Navigering 10
andersftp Vilken GPS? Navigering 4
EvaR Återigen vilken gps? Navigering 25
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
SeaFox Vilken gps för Geocaching? Navigering 4
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
Johan Arnesson Vilken GPS för segling? Navigering 17
robkar97 Vilken GPS uppfyller dessa önskemål? Navigering 1
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
Ibasto Vilken Garmin? Navigering 7
KillerKaninen Vilken GPS i bilen? Navigering 2
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
Ekke Boo Vilken GPS skulle passa? Navigering 15
Sigge71 Vilken GPS? 60csmap eller 76 csmap Navigering 2
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9
rand Vilken GPS-modell Navigering 8
zalkow Vilken utrustning skall investeras? Navigering 6
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
Roni Vilken batteriladdare ? Navigering 15
joakimr Vilken Navigator? Navigering 6
Malindo Vilken GPS? Navigering 69
mbock Vilken gps? Navigering 18
gullegubben Vilken karta till Meridian? Navigering 7
esping vilken är lämplig? Navigering 13
avly Vilken Gps passar bäst ? Navigering 3
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
6904 vilken karta till garmin etrex legend Navigering 1
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
haraldn Vilken höjd visar eTrex Venture? Navigering 3

Liknande trådar