Konkatenera gpx-filer?

Hej!
Jag vill slå ihopa två gpx-filer till ett långt sammanhängande spår. Går detta enkelt att göra eller finns något bra program som gör trixet?

Eller kan man editera gpx-(xml-)filen direkt och bara klippa in punkterna i samma fil och se till att ha rätt start- och slut-taggar? I så fall, finns protokoll-specen publicerad någonstans eller är den proprietär till någon GPS-leverantör?


Anledningen till min fråga är att jag gör mitt gps-spår med min SonyE C702i mobil (applikationen tracker) och batteriet klarar inte en riktigt lång tur heldag i kylan och jag täntke därför skaffa ett extra batteri och byt apå lunchrasten men vill ha hela turen som ett spår innan jag lägger in den på skirdskonätets färdrapport.

Nej, jag vill inte köpa en ny GPS.

/Patrik
 
Hej!
Jag vill slå ihopa två gpx-filer till ett långt sammanhängande spår. Går detta enkelt att göra eller finns något bra program som gör trixet?

Eller kan man editera gpx-(xml-)filen direkt och bara klippa in punkterna i samma fil och se till att ha rätt start- och slut-taggar? I så fall, finns protokoll-specen publicerad någonstans eller är den proprietär till någon GPS-leverantör?
GPX är ett öppet format. Specen finns här.

Det går bra att redigera i ett vanligt textprogram. Klipp bara bort den sista </gpx>-taggen i den första filen och den första <gpx>-taggen (och eventuell <?xml>) i den andra. Plocka också bort eventuella globala <bounds>-element eftersom de annars kan lura ditt visningsprogram att GPX-filen täcker ett mindre område än den egentligen gör.

Annars funkar det nog att åkalla [url="http://www.gpsbabel.org/]GPSBabel[/url] på något sätt.

EDIT: Ah, du ville alltså sätta ihop eventuella spår också. Det är inte heller svårt i en texteditor, plocka bara bort </trk>-taggen i det första spåret och <trk>-taggen i det sista. Eller använd GPSBabel, det borde gå på något sätt.
 
Be en kompis med Garmin GPS att installera sin Mapsource inkl lämplig karta på din PC.

I Mapsource kan du sedan, med kartan som bakgrund, redigera spåren. Du kan klippa & klistra bitar från olika spår till sammanhängande spår. Du kan skapa nya spår, eller bara enstaka punkter, för att komplettera sådant som fattas. Du kan "sudda" enstaka punkter och du kan automatiskt filtrera bort onödiga punkter.

Finessen är att du jobbar med grafisk feedback och ser vad som händer. När du är klar skriver du ut en GPX-fil som du låter t ex GPS-Babel konvertera till valfritt format.
 
Enligt Internet så går det att ladda ner vissa Mapsource-uppdateringar och installera från dem. Man packar upp dem som ett ZIP-arkiv i en katalog och kör MAIN.msi och därefter Setup.exe. Ska funka med 6.13.6 men testa 6.13.7.

Jodå. Det går bra. Men då får man ingen karta. Det är bra mycket smidigare att redigera spår med en topografisk karta som bakgrund.
 
Här handlar det ju bara om att slå ihop två spår i varsin gpx-fil till ett. Det behöver man ingen karta för. Det enklaste är att öppna båda gpx-filerna i en texteditor, kopiera alla spårpunkterna i den senaste och klistra in dem efter den sista spårpunkten i den äldsta filen. Sedan behöver man som redan påpekats ta bort eventuella bounds-element också. Så sparar man filen och sedan är det klart.
 
G7towin

Hej.
g7towin för Windows löser ditt problem. Man kan välja att läsa in ett antal filer samtidigt i "open" dialogen och spara dom i en ny GPX-fil. Jag slog ihop alla gpx-filer från min Garmin under 1år, enda programmet som klarade av det.

http://www.gpsinformation.org/ronh/

bra program var största problem är att det inte plottar på karta...

gpsbabel är också möjligt men är en vetenskap att få att funka som man vill. Kan tyvärr inte ta wildcars vid filväljande.

/Andreas

(skall man titta på mkt stora GPX:er är det bara QGIS som fungerat för mig men det är lite pilligt att komma igång med.)
 
gpsbabel är också möjligt men är en vetenskap att få att funka som man vill. Kan tyvärr inte ta wildcars vid filväljande.
Det är sant att GPSBabels parameterformat är lite osmidigt men det är ju lätt att komma runt. Det här Bash-kommandot bör läsa in alla spår från alla GPX-filer i arbetskatalogen och sätta ihop dem till ett enda spår i filen allting.gpx:

gpsbabel -t `ls *.gpx | xargs -n 1 echo -n " -i gpx -f"` -x track,merge,title="COMBINED LOG" -o gpx -F allting.gpx

-x track,... säger åt GPSBabel att köra ett filter på inläst spårdata innan den skrivs till utfilen, i det här fallet filtret 'merge' (som sätter ihop flera spår till ett, som namnet antyder) med parametern 'title' (namnet på det nya sammansatta spåret). Om jag skulle använda den här på spårdata från min uråldriga GPS som "komprimerar" (dvs raderar tidsinformationen från) spår när man sparar dem så skulle jag vara tvungen att använda ytterligare ett filter som bara släpper igenom de icke-komprimerade spåren, eftersom tidsinformationen behövs för att GPSBabel ska kunna sätta ihop spåren korrekt. Alla icke-komprimerade spår har namn på formatet "ACTIVE LOG", "ACTIVE LOG#2" osv, så jag får köra det här kommandot:

gpsbabel -t `ls *.gpx | xargs -n 1 echo -n " -i gpx -f"` -x track,name="ACTIVE LOG*" -x track,merge,title="COMBINED LOG" -o gpx -F allting.gpx
 
Senast ändrad:
Lätt :) !

Det är sant att GPSBabels parameterformat är lite osmidigt men det är ju lätt att komma runt. Det här Bash-kommandot bör läsa in alla spår från alla GPX-filer i arbetskatalogen och sätta ihop dem till ett enda spår i filen allting.gpx:

Hmm, supertrivialt och enkelt att komma runt;). Problemet är att man oftast tvingas leva i Windows och då är wildcards inte alltid det man önskar. Det går säkert att gå runt med att installera cygwin iofs. Men nu funkade g7towin helt OK!

/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
BadCash Var hittar man enklast GPX-filer för vandringsleder? Navigering 6
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Kal-P-Dal Problem med Iphone och GPX-fil Navigering 2
jochnick Ta ut gpx-rutt från pdf Navigering 4
manlan GPX-filer att ladda ned Navigering 4
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
joanc ladda ner gpx fil Navigering 5
goranwi GPX=standardformat? Navigering 8
heah Program för analys av GPX-filer Navigering 7
Dr.Jones GPX vs KML Navigering 1
tekman Gå från IMG/MP-fil till GPX. Navigering 1
Jonas.O Geotagga bilder utifrån GPX spår? Navigering 7
carpe.diem Hur tankar man över en gpx-fil utan att ta ur minneskortet ur gps:en Navigering 2
greenjuice RouteBuddy (för mac) med stöd för geocaching och gpx-f Navigering 0
Kepler Shape-fil till gpx (eller annan textfil) Navigering 4
ekis KML till GPX Navigering 14
Store Garmin kommer nu med stöd för GPX Navigering 1
CyberJunkie Konvertera .GPX eller .LOC till Ozi Explorer format? Navigering 2
edler Kartapp till android för att visa .kml-filer eller georefererade bilder? Navigering 1
lejonlejon Hjälp med shp filer till min Garmin Astro 320 Navigering 4
aksello GEOtiff filer in i en gps (nybörjare) Navigering 1
wetex CSV filer Oregon 300? Navigering 4
miiicke90 Format/filer till garmin enhet.. Hjälp! Navigering 6
HMR Nya TYP-filer till Norsk Topo Pro CD01 - CD20 Navigering 0
HMR Nya .typ filer för City Navigator Navigering 3
bengibollen Nya .typ-filer till fripro Navigering 235
N.N. Konvertera .rik-filer och klistra ihop jpeg-bilder Navigering 14
hulth TYP-filer och IMG2GPS Navigering 2
ullisjansson shape-filer i GPS trackmaker Navigering 1
jonasolof Program för att göra TYP-filer för kartor i img-format Navigering 0
flajjer Problem med Garmin log filer Navigering 5
jonasolof Img-filer kan editeras binärt Navigering 4
hvk Kiwi-filer? Navigering 0
jonasolof Hur få in img filer till Mapsource Navigering 6
Brune Datorn tror att Garmin kartor (IMG filer) är bilder Navigering 6
jonasolof PPCapp läser img och mp filer, skapa nya objekt Navigering 1
dadid Garminkompatibla filer över Sydamerika? Navigering 3
Kepler Hur komprimera ozf2-filer? Navigering 5
jonasolof hur ändra kartor i rik filer till bildformat? Navigering 1
EP Fugawi och GDB filer Navigering 8
grodanbolle Vad behöver man för program för att kolla på Rik filer Navigering 6
erke Ladda ned shape filer till 60cs Navigering 2
Store Verktyg för Garmin-filer Navigering 4
knucko kartprogram för .jgw filer Navigering 9
Curthan Konvertera kap filer Navigering 1

Liknande trådar