Nya .typ-filer till fripro

utseende

Hej!
Jag har gjort några typfiler till min astro, men vissa symboler verkar inte följa med när jag överför dom till gpsen t.e.x cirkeln för vändplan, krysset för bom och den streckade ytan för våtmark vissa nya utseenden för vägar m.m.
Allt ser bra ut i MS men det verkar mest vara färgerna som ändrar sig i gpsen, är det någon som har samma problem eller går det helt enkelt inte att ändra?
Tacksam om någon har nått tips!
/Patrik :(
 
Att färgerna inte blir samma beror på att antal olika färger som kan visas i GPS:en är begränsat. I Mapsource kan man visa miljontals olika. I GPS:en visas den färg som ligger närmast begärd färg. T ex så kan 60Cx visa fler färger än 278 men inte lika många som Mapsource.

Problemet med symboler och väggrafik har jag inte stött på förut. Vad är speciellt med Astro?
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Att färgerna inte blir samma beror på att antal olika färger som kan visas i GPS:en är begränsat. I Mapsource kan man visa miljontals olika. I GPS:en visas den färg som ligger närmast begärd färg. T ex så kan 60Cx visa fler färger än 278 men inte lika många som Mapsource.

Problemet med symboler och väggrafik har jag inte stött på förut. Vad är speciellt med Astro?

Tjenis!
Tror inte att det är något speciellt med astron gentemot 60 modellerna annat än hundpejlfunktionen. Skärmen är lite konstig tycker jag, tittar man rakt framifrån är den alldeles dassig i färgerna men kollar man snett uppifrån är färgerna jättefina.Har 60´n samma problem?
Hade en fundering på om symbolerna ligger som poi i typfilen, men när man överför kartan till gps kommer det inte upp något val om man vill föra över poi (WP).
Kan det bli fel när man sparar typ-filen så att allt inte kommer med?
Lade in Bollens filer idag och dom funkade!:)
 
Kan det bli fel när man sparar typ-filen så att allt inte kommer med?
Lade in Bollens filer idag och dom funkade!:)
Låter som om det blivit fel vid sparandet eller installerandet av typ-filen. Eller vid upptankningen av de nya kartsegmenten till GPS:en. Dvs du kör inte den typ-fil som du tror att du kör.

1. kolla kartan i Mapsource. Ser det OK ut?
2. tanka upp ny karta till GPS:en.
3. kolla kartan i GPS:en. Ser det OK ut?

Det råkar möjligtvis inte vara så att du kollar kartsegment som ligger i överlappzonen mellan två olika FriPro?
 
Skärmen är lite konstig tycker jag, tittar man rakt framifrån är den alldeles dassig i färgerna men kollar man snett uppifrån är färgerna jättefina.Har 60´n samma problem?
Ja det är samma problem på 60, i alla fall på den 60c jag hade och på en annan 60cs jag sett.
// Micke
 
Låter som om det blivit fel vid sparandet eller installerandet av typ-filen. Eller vid upptankningen av de nya kartsegmenten till GPS:en. Dvs du kör inte den typ-fil som du tror att du kör.

1. kolla kartan i Mapsource. Ser det OK ut?
2. tanka upp ny karta till GPS:en.
3. kolla kartan i GPS:en. Ser det OK ut?

Det råkar möjligtvis inte vara så att du kollar kartsegment som ligger i överlappzonen mellan två olika FriPro?

Hej!
Ska prova imorgon igen.
Allt ser bra ut i MS, kan hända att nån av kartorna inte blivit uppdaterad vid byte av typfil.
Nån som vet om det går att ställa storleken på cashen i Mapsource?
Lite tråkigt med den dåliga betraktningsvinkeln på skärmen men det positiva med Astron överväger det.
/Patrik:)
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Nybörjarfråga... Jag tog ner och körde bengibollens typ-fil. Nu ser FriPro kanon ut i MapSource men hur får jag det att slå i GPS:en? Måste jag ladda över alla kartor igen eller hur får jag ändringar att "bita" i min GPS? Lite orolig att jag får nåt knas med kartorna då jag ska ut på nytt ställe imorgon och vill att GPS:en funkar.
 
Nybörjarfråga... Jag tog ner och körde bengibollens typ-fil. Nu ser FriPro kanon ut i MapSource men hur får jag det att slå i GPS:en? Måste jag ladda över alla kartor igen eller hur får jag ändringar att "bita" i min GPS? Lite orolig att jag får nåt knas med kartorna då jag ska ut på nytt ställe imorgon och vill att GPS:en funkar.

JA! Du måste tanka över kartorna till Gps:en igen.
// Micke
 
Hej!
Ska prova imorgon igen.
Allt ser bra ut i MS, kan hända att nån av kartorna inte blivit uppdaterad vid byte av typfil.
/Patrik:)
Nej, problemet är någon annanstans.

Jag har precis samma problem i GMXT på N95. Samma fil funkar utmärkt i 278 men i N95 så försvinner vissa objekt. Alla vägar ritas rätt men vägbommar & hus försvinner i mitt fall.

Det är alltså antagligen inte du som gör fel. Jag skall gräva lite och se om det går att lösa. Det tar kanske några dagar...

EDIT:

Tvärstopp! Det visade sig att exakt samma objekt försvinner även helt utan omtypning. Dvs problemet tycks inte ha med omtypningen att göra. Slutsats: FriPro är inte helt kompatibel med alla GPS:er. Jag skall gräva vidare men det ser inte ut som om det finns någon enkel lösning.

Märkligt nog så brukar man alltid komma fram till samma absoluta (?) sanning: Köp en 60Cx/CSx, 276C, 278 eller eTrex HCx och inget annat så funkar det! :(
 
Senast ändrad:
Hej !
Testade Bollens typfiler idag , allt funkar bra så det måste vara nått med mina egna typfiler.
Ska prova att göra om dom senare ikväll eller imorgon på jobbet.
/Patrik
 
Funkar inte bengibollens TYP-filer på Ver 6.15.3?

Jag får inte bengibollens TYP-filer att funka på Ver 6.15.3.
Är det något annorlunda man måste göra än att packa upp dem i C:\Garmin?
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.