Hur komprimera ozf2-filer?

Jag tänkte klämma in så mycket av den gröna kartan som möjligt in i handdatorn för användning med OziexplorerCE. De TIF-filer som man kan klippa ut från Kartex 3 kan ju inte överstiga 10MB, vilket efter konvertering med Img2ozf-programmmet till ozf2-format blir ca 4.5MB. Frågan är om dessa ozf2-filer kan göras väsentligt mindre utan att kvaliteten försämras radikalt? Mina försök med olika inställningar av Img2ozf eller att konvertera TIF-filerna till jgp (med Photoshop Elements) och först därefter till ozf2 har inte varit det minsta framgångsrika. Filerna har blivit lika stora eller t.o.m. större.
 
Jag har med Paint Shop satt ihop antal bitar av Gröna kartan som motsvarar ett vanligt pappersblad. Ca 6 överlappande delar per kartblad.

Efter div trixande med antal färger (8 bitar kanske) och upplösning i DPI (inte mer än ca 150 - 200) slutar dessa kartblad på 15 - 20 Mb i TIF Packbits compressed.

En omvandling till ozfx3 gör att storleken minskar till mellan 5 - 10 Mb. Det är i dessa trakter du bör hamna om du fortfarande vill ha Gröna kartan i orginalkvalitet.
 
Kepler; sa:
Jag tänkte klämma in så mycket av den gröna kartan som möjligt in i handdatorn för användning med OziexplorerCE. De TIF-filer som man kan klippa ut från Kartex 3 kan ju inte överstiga 10MB, vilket efter konvertering med Img2ozf-programmmet till ozf2-format blir ca 4.5MB. Frågan är om dessa ozf2-filer kan göras väsentligt mindre utan att kvaliteten försämras radikalt? Mina försök med olika inställningar av Img2ozf eller att konvertera TIF-filerna till jgp (med Photoshop Elements) och först därefter till ozf2 har inte varit det minsta framgångsrika. Filerna har blivit lika stora eller t.o.m. större.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=33986
 
Tack för tipset: jag försöker med Paint Shop Pro.

Under tiden kan jag passa på att fråga varför du nämner ozfx3-filer i ditt svar. Om jag förstår är detta filer för sammanfogade kartbilder skapade av Map Merge for Oziexplorer. Ger de fler km2 per megabyte?
 
Om jag har uppfattat det hel rätt är Map Merge ett hjälpmedel för att foga ihop mindre delar av en bild/karta till en större bild/karta. Formatet blir då .ozfx3

Vad jag menade med att foga ihop kartbitarna i Paint Shop Pro är samma sak fast manuellt i PSP istället för automatiskt som i Map Merge. Det finns många program som kan göra motsvarande. De flesta digitalkameror skickar med ett program med denna funktion. Formatet är valfritt ex.vis .TIF.

Programmet Img2ozf.exe kan göra om alla filer som kalibrerats i OziExplorer till formatet .ozfx3 som behövs för att använda vanliga OziExplorer kalibrerade kartor i ex. vis .TIF eller .JPG i OziCE på en PDA. Även .map filen omvandlas till ett för OziCe begripligt format.
 
Jag gjorde försök att minska antalet färger och pixlar med Paint Shop Pro och Photoshop Elements. Från börjar var alltså ozf2-filen 4.5MB, efter att ha gått ner i antalet färger från 235 till 32 och upplösningen från 254 till 200 pixlar/inch kom jag ned i 3.0MB. Minskningar var således 33%. Ett lägre antal färger och sämre upplösning resulterade i alldeles för dålig kvalitet tyckte jag. 3.0MB-filen är inte heller så rolig att titta på i handdatorn varför det nog är bättre att köpa mer minne istället.

Huruvida ursprungsfilen var tif uncompressed eller tip packbits compressed var utan betydelse för storleken hos ozf2-filen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BadCash Var hittar man enklast GPX-filer för vandringsleder? Navigering 6
manlan GPX-filer att ladda ned Navigering 4
edler Kartapp till android för att visa .kml-filer eller georefererade bilder? Navigering 1
lejonlejon Hjälp med shp filer till min Garmin Astro 320 Navigering 4
heah Program för analys av GPX-filer Navigering 7
aksello GEOtiff filer in i en gps (nybörjare) Navigering 1
wetex CSV filer Oregon 300? Navigering 4
miiicke90 Format/filer till garmin enhet.. Hjälp! Navigering 6
tango Konkatenera gpx-filer? Navigering 9
HMR Nya TYP-filer till Norsk Topo Pro CD01 - CD20 Navigering 0
HMR Nya .typ filer för City Navigator Navigering 3
bengibollen Nya .typ-filer till fripro Navigering 235
N.N. Konvertera .rik-filer och klistra ihop jpeg-bilder Navigering 14
hulth TYP-filer och IMG2GPS Navigering 2
ullisjansson shape-filer i GPS trackmaker Navigering 1
jonasolof Program för att göra TYP-filer för kartor i img-format Navigering 0
flajjer Problem med Garmin log filer Navigering 5
jonasolof Img-filer kan editeras binärt Navigering 4
hvk Kiwi-filer? Navigering 0
jonasolof Hur få in img filer till Mapsource Navigering 6
Brune Datorn tror att Garmin kartor (IMG filer) är bilder Navigering 6
jonasolof PPCapp läser img och mp filer, skapa nya objekt Navigering 1
dadid Garminkompatibla filer över Sydamerika? Navigering 3
jonasolof hur ändra kartor i rik filer till bildformat? Navigering 1
EP Fugawi och GDB filer Navigering 8
grodanbolle Vad behöver man för program för att kolla på Rik filer Navigering 6
erke Ladda ned shape filer till 60cs Navigering 2
Store Verktyg för Garmin-filer Navigering 4
knucko kartprogram för .jgw filer Navigering 9
Curthan Konvertera kap filer Navigering 1
ajn Slå ihop map filer i Oziexplorer Navigering 4
garminetrex Läsa EasyGPS-filer (.loc) i Kartex? Navigering 6
PR Garmin MapSource - vilka filer? Navigering 1
BD Kartprogram som öppnar rik-filer Navigering 1
Jonte Myra Fugawi och .rik-filer Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.