Reducerat vin på vandring

Hej
Jag vill ha med mig matlagnignsvin till några av rätterna i sommar.

Det verkar rimligt att reducera det hemma och ta med sig en flaska med nån slags sirap?

Tidigare har jag haft bra resultat med att använda vin i hela rätter (soppa) och torka hela rätten, vinsmaken har blivit jättebra.

Men hur fungerar det egentligen att lagra reducerat vin i vandringstemperatur i 10 dagar?

Eller finns det andra knep? Finns det vinbuljonpulver? Någon som torkat vin till pulver själv?

Inte för att jag provat, men skulle tro att att reducera funkar jättebra. Frågan är väl hur länge det står sig. Viss sötma, men inte särkilt mkt och alkoholen är ju borta.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
SVaret är nog att det går bra, men lufttätt. Ska du använda det flera gånger, fundera på flera små, fulla, flaskor , istället för en som du pyttsar ur. Det är syret som är boven ( i detta fall)

Det får bli sånt där fusk-matlagningsvin från mataffären. Det är väl fullspäckat med lämpliga tillsatser ändå. Och så vacumpackar jag det i portionsstorlek helt enkelt.
Tack för input.

Varför krångla, Rödvinssås i pulverform bör bli ungefär samma grej, eller rödvinspulver från t.ex. matpoolen.

Har annars lite svårt att se hur man kan återuppliva en Châteauneuf-du-Pape med fjällvatten...

Jag tar ibland med såna 3 dl tetrapak med rödvin på kajakturer men kan väl funka på vandring också första kvällen eller så . Borde väl gå att elda upp förpackningen efteråt.

Är ni starka o flera kanske en dunk rödvin är värt att bära med? Ta bara ur påsen ur kartongen och häng den sen utanpå väskan i en nätpåse. Bara ta när man är sugen på turen!

Och om hållbarheten var tillräcklig för att tiotalet år senare, och i Afrika, använda det som (inte) hade skickats till Dien-Bien-Phu under mitten av 50-talet - då är hållbarhet och förväntad kvalitet outstanding!

Var köper man underverket? (Jag har redan en av franska försvarets gröna 10L Jerrycans avsedd för/präglad: "VIN" Vore helt tidstypiskt att fylla upp den med den där gojan... Kan få ingå i mitt MSB-prepping-kit. ) :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips