Vandring över glaciär ?!

Re: Kurser

peter_v; sa:
Mången tack för alla bra boktips (och övriga tips) !!
Nu vidare till den praktiska delen, en kurs...

Finns det några alternativ i Sverige till STFs högalpina sommarkurs ??
(som f.ö. inte gick i sommras, går den nästa ??)

Eller är det till Norge man får styra kosan, finns det fler tips på Norska kurser...

Ha det
Peter
Nog har väl STF kvar sina glaciärkurser? De brukade ha två i augusti. (Har gått en själv.) Den högalpina är mera av karaktären "prova på lite allt möjligt".
Annars har DNT glaciärkurser som bör bokas LÅNGT i förväg.
\ål
 
Det går att vara två men tre är bättre

Kroppe; sa:
Min fråga är: kan man gå två personer på ett säkert sätt över en glaciär? Någon som gjort det? Jag har hört att man ska vara minst tre men KAN man gå endast två?

Vi har gjort det ganska många gånger i Alperna. Man delar på repet i tre delar, och har varsin tredjedel för sig, och en tredjedel mellan sig. Isyxan kopplad med band till repet är självklart liksom prosik-knutar fastsatta på repet. Man går alltid (!!!) med sträckt lina för att kunna hejda partnern omedelbart om denna skulle falla i en osedd spricka.

En viktig faktor är naturligtvis i vilket skick glaciären är. En snötäckt glaicär, som man inte kan se sprickorna på, kan vara direkt livsfarlig. Däremot en bar glaciär, där varenda spricka framträder tydligt, kan man faktiskt ofta gå helt ensam på utan att det behöver anses som omdömeslöst och farligt.

Det är givetvis bättre att vara tre, särskilt om det är mycket dolda sprickor.

Stegjärn behövs endast där det är brant och är inget för vandring. Går man länge med stegjärn tenderar man att slå sönder tårna mot skons framdel.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Treks.html
 
Inte gick?

Inte gick? Konstigt då jag gick den högalpina kursen veckan efter midsommar ;-) Glaciärkursen var dock inställd pga en olycka i fjol.
 
Re: Inte gick?

fredrikalbihn; sa:
Inte gick? Konstigt då jag gick den högalpina kursen veckan efter midsommar ;-) Glaciärkursen var dock inställd pga en olycka i fjol.

Ursäkta begreppsförvirringen, naturligtvis var det
glaciärkursen jag menade.....

Förresten, vad ingår i den högalpina kursen ?
 
Re: Envist ensam?

walk_alone; sa:
Eller så kan man gå med en lång stör på axeln :-D // Roland

Läste Jon Krakauers bok Into the wild för länge sedan.
Han trär en bambustege över skallen så det ska ta emot om han faller ner i en spricka...

Inte för att jag tänker pröva men i alla fall.

Fästa repet och sedan följa det med en repklämma borde väl funka?
Fäst i andra änden när det tar slut och gå tillbaka och lossa...
Inte går det fort men nog fungerar det?
Tips är att vända repklämman rätt...
 
Re: Re: Envist ensam?

Lorre2; sa:
Läste Jon Krakauers bok Into the wild för länge sedan.
Han trär en bambustege över skallen så det ska ta emot om han faller ner i en spricka...
Dåligt förslag, för kort avstånd mellan pinnarna och man riskerar att få skallen bortryckt :-D
Fästa repet och sedan följa det med en repklämma borde väl funka?
Fäst i andra änden när det tar slut och gå tillbaka och lossa...
Inte går det fort men nog fungerar det?
Tips är att vända repklämman rätt...
Jag måste plugga Breboka, skaffa mig en massa järnskrot och sören, träna genom att falla ner från träd. Sedan när jag kan ta mig upp skall jag knalla till Mikkajekna och köra skarpt :-| // Roland
 
Re: Re: Re: Envist ensam?

walk_alone; sa:
Lorre2; sa:
Läste Jon Krakauers bok Into the wild för länge sedan.
Han trär en bambustege över skallen så det ska ta emot om han faller ner i en spricka...
Dåligt förslag, för kort avstånd mellan pinnarna och man riskerar att få skallen bortryckt :-D

Nä, jag vill inte heller prova.
Fast jag föreställer mig att han hade den fäst runt midjan i klättersele och inte runt halsen...

Har dessvärre heller aldrig vandrat på glaciär.
Har klättrat en del och ska klättra is i vinter, egentligen vore det läge med en ren glaciärkurs efter det.
 
Breboka & selar

Angående selar:
I min breboka från 1989 står det att bröstsele i kombination med fotslingor ... är den mest använda vid glaciärvandring.
Samtidigt står det "De aller fleste fjellklatrere er imidlertid gått et skritt lengre i retning av större sikerhet og bruker sittesele, enten alene eller i kombinasjon med brystsele som er det sikrete."

I min Breboka från 1999 rekommenderar de en kombination av sittsele och bröstsele alternativt kroppssele.

Dessa två böcker skiljer sig en hel del åt i upplägg och innehåll så för sök få tag på den nyare varianten som har ISBN 82-995195-0-0. Min gamla har ISBN 82-90339-01-1.
 
Ang. ny Breboka

Trevligt att se att de har uppdaterat Breboka och låtit bröstselen stryka på foten. Man kanske skulle köpa ett nytt ex. och komplettera sina två 89:eek:r med... ;)

Tillsvidare nöjer jag mig nog med "Mountaineering: Freedom of the Hills". Den täcker ju in det mesta... :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.