Vandring över glaciär ?!

Mina fjällturer börjar vara lite begränsade pga respekten för glaciärer..., så jag skulle nu vilja få lite tips om lämplig utrustning och teknik för att passera över en glaciär.(ej klättring)
Jag går ofta själv, så vikten spelar ju lite roll oxå...
Typ av stegjärn ?
Annan utrustning ?
Litteratur om glaciär"vandring"?
Generella tips ?

Peter
 
Boktips

I boken "The Illustrated Guide to Glacier Travel and Crevasse Rescue" (ISBN 1893682064) står allt man behöver veta om vandring på glaciärer och räddning. Den kostar c:a 200kr och är mycket bra. Mitt ex inköptes på Tierrabutiken i Sthlm, tror jag...

En kommentar från boken lyder att det bara är en tidsfråga innan man faller ner i en spricka, men att detta ej behöver avskräcka en adekvat utrustad och tränad grupp. Med den vetskapen korsar man inte gärna glaciärer ensam.

Lycka till!
/Niklas
 
Glaciärer?!

Kan å det varmaste rekomendera STFs högalpina sommarkurs. Du får lära dig en massa om att röra dig på glaciärer och i övriga alpinamiljöer.
Glaciärer är inget som jag skulle ge mig på med enbart teoretiska färdigheter.

Be safe, have fun! /Fredrik
 
Några punkter...

Ett antal av mina åsikter i ämnet:

- Gå aldrig ensam på "osäkra" (läs: icke barsmälta) ställen.
- Lär dig behärska self-arrest
- Gå en kurs i t.ex. Keb (glaciärkurs el. högalpin) eller Norge. Det är faktiskt ganska skoj... :)
- Lär dig behärska self-arrest :)
- Se till att vara minst 3 personer
- En utmärkt bok i ämnet - och många liknande - torde vara "Mountaineering: The Freedom of the Hills" av The Seattle Mountaineers
- Breboka innehåller en hel del nyttigt om glaciärer och glaciärvandring men en sak är käpprätt åt ett varmt ställe: användande av enbart bröstsele - detta kan vara direkt livsfarligt i en frihängande situation...

Lycka till!

[Ändrat av haskell 2002-08-06 kl 01:29]
 
Liksom tidigare så framhåller jag att det bästa är att gå en kurs. Teoretiska kunskaper och prylar är värdelösa om man inte kan använda dem rätt.

Några punkter gällande utrustning:

- Stegjärn. Eftersom du antagligen går med vandringskängor och inte stela alpinkängor så är ledade stegjärn ett måste (vilket de flesta är idag). Välj ett par helremmade så lovar jag dig att de passar till alla typer av skor. För den här sortens vandringar blir det 10- eller 12-taggars stegjärn som är aktuella. Välj ett par som är lätta, tex Charlet Moser Ecrins (som jag själv har förövrigt) eller Grivel G10. De begränsningar som dessa stegjärn ger är att de ej går att klättra brant is med (frontpointa) eftersom andra radens taggar ej är tillräckligt aggressiva=vinklade framåt. Detta går emellertid ändå inte om du inte har stela kängor. Lär du dig behärska sk fransk flatfotsteknik så kan du emellertid klättra upp till ca 45 grader med denna uppsättning.
Mycket användbart är också sk antibott/antisnov-plattor som sätts under stegjärnen. Dessa förhindrar att snö fastnar under vilket efter ett tag annars innebär att man går på platåskor utan särskilt bra grepp...
uhoh.gif


Om du mest hade tänkt gå snörutter och räknar varje gram kan stegjärn i aluminium vara ett alternativ (tex CAMP LC480). Dessa tål dock ej bruk på vare sig sten eller hård is.
Om du redan känner att alpinism är något för dig kan det dock vara ide att skaffa ett par mer allround stegjärn som tex Charlet Moser S12, Blackice eller Grivel 2F. Alternativt kan man köra med lätta vandringsjärn enl ovan + rena isklätterjärn (tex M10 eller Rambo).

-Isyxa. Välj en standard alpinyxa, gärna lätt. Grivel Air Tech Racing är ett klockrent val om än dålig spike (aluminium) för self-belay på hård is. Alla poängterar att man ska behärska self-arrest vilket iofs är fullständigt nödvändigt. Dock är det så att alpinismens kardinalregel är att inte falla över huvud taget varför self-belay är någonting kanske änuu viktigare.

-Sele. Vanlig klättersele + bröstsele i form av 120-slinga. Black Diamond Alpine Bod är en mycket lätt och billig alpinsele.

-Rep. 25 m/ 9mm är standard glaciärrep. Köp ett randorep eller kör med ett halvrep.

-Säkringar. Två isskruvar + snöankare. För löpande säkringar och sprickräddning, för det senare behövs även slingor, karbiner, prusik och gärna block. Prusikar/ascenders för självräddning ur sprickor. Lär dig att rigga ett Z-system. Skruvarna är även användbara för att göra ett Abalakovankare för firning. Black Diamond och Charlet Moser Laser är i princip de enda skruvar som funkar i hård is, för mjukare glaciäris sommartid kan dock billigare funka. (Grivel 360 är oxå bra men i första hand avsedd för isklättring). Kommer du över några billiga titanskruvar från öst så är det naturligtvis ett bra komplement.

/M
 
glaciervandring

Hej Peter!
Om, som du skriver, du går själv så är mitt förslag att inte ge sig ut på glaciererna. Alla glacierer har sprickor (om än små).
Om man går på den lägsta delen av en glacier så håller man sig oftast på den delen där all (så gott som) snö smälter bort under sommaren. Där ligger sprickorna synliga (så gott som) och det är väl hyfsat säkert att röra sig över området. Men högre upp på isen ligger det område där snön inte smälter bort under sommaren. Där kan (är) sprickorna ligga under snöbryggor vilka i sin tur kan hålla eller braka som de vill.
Jag skulle inte röra mig själv över glaciererna på grund av risken att braka genom och då vara mycket svårfunnen...
Rekomenderad utrustning för säker färd över isen är: ett replag om 3 personer, 50 m rep, stegjärn och yxa samt kunskap om hur man räddar någon ur en spricka.
Läs gärna boken "Mountaineering the freedom of the hills" där tekniker tas upp.

Glacierer rör sig och så även dess sprickor, de flyttas från år till år och behöver nödvändigtvis inte ligga på samma ställen året efter.

Lycka till!
Anders
 
Re: glaciervandring


Glacierer rör sig och så även dess sprickor, de flyttas från år till år och behöver nödvändigtvis inte ligga på samma ställen året efter.

[

Hej!

Jag har själv aldrig provat på glaciärvandring men är nog lite nyfiken på det. Dvs. jag har inga som helst kunskaper om det, mer än att det är mycket vanskligt.

Vi var nere i Franska alperna, ca: 10 mil öster Grenoble bara för någon vecka sedan. Vi passade då på att ta linbanan upp på La Meije som har en glaciär på ca: 3 500 m höjd.

Vi fick då reda på att den glaciären rör sig neråt med ca: 25 m / år. De flesta av dessa meter lär väl knappast ske under den kallaste delen av året. Vilket snabbt får en att inse att sprickor kan bildas mycket snabbt och mycket ofta.

Jag kan som sagt var ingenting om glaciärer men detta problem kanske varierar kraftigt beroende på terrängen där glaciären ligger (lutning, storlek, typ av is, väderklimat etc. vad vet jag.

Fast 25m/år är mycket!

Mvh!
// Niklas
 
Storglaciären i Tarfala rör sig drygt 30 m per år där den rör sig som mest, dvs mitt på, och vid c.a 1450 möh. Kanterna står näst intill stilla, och botten rör sig med ungefär halva ythastigheten. Inte undra på att det spricker!
 
Envist ensam?

Jag funderar varför man inte kan gå ensam över glaciärer? Risken att ramla i dolda sprickor finns alltid. Men om man kan ensamklättra upp i berg måste man kunna röra sig säkert på platten även över svåra glaciärer. Säkra, gå en replängd, säkra. Gå tillbaka och hämta den första säkringen. Det kräver visserligen dubbla säkringar och tar jävligt lång tid men borde vara säkert? Eller så kan man gå med en lång stör på axeln :-D // Roland
 
Gå två?

Jag har också börjat intressera mig för vandring över glaciärer men har aldrig gjort det. Saknar utrustning och kunskaper. Och som tidigare sagts, det känns inte säkert med enbart teoretiska kunskaper, därför tänker jag gå en kurs.
Ett problem är att det inte alltid är så lätt att få med sig folk att vandra med. Min fråga är: kan man gå två personer på ett säkert sätt över en glaciär? Någon som gjort det? Jag har hört att man ska vara minst tre men KAN man gå endast två?

MVH,
Kristian
 
Kurser

Mången tack för alla bra boktips (och övriga tips) !!
Nu vidare till den praktiska delen, en kurs...

Finns det några alternativ i Sverige till STFs högalpina sommarkurs ??
(som f.ö. inte gick i sommras, går den nästa ??)

Eller är det till Norge man får styra kosan, finns det fler tips på Norska kurser...

Ha det
Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.