kniv användning

Jag har länge varit för ett "körkort" (med hårda krav) för alla som vill kalla sig för utövare inom de större skråerna (är det ett ord..?).
Man anser tyvärr att det räcker med en officiell utbildning. Men jag håller med dig. Det är ungefär som bilförare över 75 år. De borde förnya sitt körkort med ett års mellanrum ;).

~Paul~
 
Man anser tyvärr att det räcker med en officiell utbildning. Men jag håller med dig. Det är ungefär som bilförare över 75 år. De borde förnya sitt körkort med ett års mellanrum ;).

~Paul~

Det riktigt sjuka är ju att många, många sk hantverkare inte ens har den officiella utbildningen. I Svedala kan du köpa en hammare och sen kalla dig själv för snickare... Tragiskt.
 
Det riktigt sjuka är ju att många, många sk hantverkare inte ens har den officiella utbildningen. I Svedala kan du köpa en hammare och sen kalla dig själv för snickare... Tragiskt.

Det där stämmer inte riktigt, alla som är utbildade byggnadsarbetare har ett yrkesbevis. Detta innebär att man gjort en lärlingstid och därefter erhållit sitt yrkesbevis. Seriösa firmor har yrkesbevis som ett krav när det gäller anställning. Byggnads är även ett starkt fackförbud som styr upp det hela på ett bra sätt och brukar vara ett bra stöd för lärlingar. Numera ska alla "snickra" hemma för man har sett hur de gör på tv och då blir det som det blir, det är ju samma sak med överlevnad tv och verkligheten är 2 skida saker.

Sen kan man göra enkla saker som att slå en spik till en hel vetenskap med tekniker och material och tyngd i hammaren eller så kan man bra i slå i spikjäveln =)
 
Det där stämmer inte riktigt, alla som är utbildade byggnadsarbetare har ett yrkesbevis. Detta innebär att man gjort en lärlingstid och därefter erhållit sitt yrkesbevis. Seriösa firmor har yrkesbevis som ett krav när det gäller anställning. Byggnads är även ett starkt fackförbud som styr upp det hela på ett bra sätt och brukar vara ett bra stöd för lärlingar. Numera ska alla "snickra" hemma för man har sett hur de gör på tv och då blir det som det blir, det är ju samma sak med överlevnad tv och verkligheten är 2 skida saker.

Sen kan man göra enkla saker som att slå en spik till en hel vetenskap med tekniker och material och tyngd i hammaren eller så kan man bra i slå i spikjäveln =)


Önskar att du hade rätt.
Tyvärr så kan jag räkna upp en handfull företag (i min lilla ort)som drivs av "snickare" som aldrig satt sin fot på en byggutbildning, de har inte ens en timme i en lärlingsbok... Det är faktiskt flest sådana företag här - helt sjukt.
Detta gäller över hela landet. Har sett och blivit erbjuden så mycket svarta, sjuka jobb/pengar att det är löjligt - byggbranschen är ett skämt. Tyvärr!

Kort sagt: det är alldeles för enkelt att kalla sig byggare/målare/hantverkare i Sverige.
Att säga att de svenska facken är starka är "löjligt" - våra fack är så politiskt bundna att de spelat ut sin roll. För länge, länge sen.


...kommer ihåg när Ingvar Carlsson sa: "inga utländska arbetare skall förstöra vår arbetsmarknad" - alla sa ja till EU. Sen gick det som det gick...
 
frågan var egentligen inte huruvida en hantverkare gör ett bra jobb eller inte med bra eller dåliga verktyg.. till skillnad från paul så tror jag att hantverkskunskap är viktigare än detaljkunskap om verktygen.. DOCK är det naturligtvis så att dom flesta hantverkare använder dom finaste verktygen dom kan få tag i, det underlättar arbetet och resultatet blir överlägset bättre med bra verktyg, ingen diskussion om detta.. mitt ursprungliga spörsmål var om man behöver specialkompetens för att vara en skicklig hantverkare, jag har en kvinnlig bekant som vunnit tävlingar som frisör, hon är ytterst medveten om vilka saxar hon köper och dom kostar MASSOR med pengar, men hon har inte en aning om material eller vinklar, det låter hon tillverkarna bry sig om.. Jag känner många hantverkare och det som är signifikativt är att dom ställer höga krav på sina verktyg och dom är rädda om dessa men dom skiter högaktningsfullt i detaljerna, det överlåter dom till proffsen, tillverkarna..
 
Back on Track!

I skogen använder jag (oftast någon Mora-modell) till att öppna förpackningar, kapa snören, göra späntstickor, grillpinnar, skiva grönsaker eller annan mat, tälja något m.m.
Morakniven rules!
 
frågan var egentligen inte huruvida en hantverkare gör ett bra jobb eller inte med bra eller dåliga verktyg.. till skillnad från paul så tror jag att hantverkskunskap är viktigare än detaljkunskap om verktygen.. DOCK är det naturligtvis så att dom flesta hantverkare använder dom finaste verktygen dom kan få tag i, det underlättar arbetet och resultatet blir överlägset bättre med bra verktyg, ingen diskussion om detta.. mitt ursprungliga spörsmål var om man behöver specialkompetens för att vara en skicklig hantverkare, jag har en kvinnlig bekant som vunnit tävlingar som frisör, hon är ytterst medveten om vilka saxar hon köper och dom kostar MASSOR med pengar, men hon har inte en aning om material eller vinklar, det låter hon tillverkarna bry sig om.. Jag känner många hantverkare och det som är signifikativt är att dom ställer höga krav på sina verktyg och dom är rädda om dessa men dom skiter högaktningsfullt i detaljerna, det överlåter dom till proffsen, tillverkarna..

det är väll där för den nordiska designen på knivar är domenerande bland hantverkarna de har valt en kniv med den bästa funktionen.
 
1. till skillnad från paul så tror jag att hantverkskunskap är viktigare än detaljkunskap om verktygen..

2. DOCK är det naturligtvis så att dom flesta hantverkare använder dom finaste verktygen dom kan få tag i, det underlättar arbetet och resultatet blir överlägset bättre med bra verktyg, ingen diskussion om detta..

3. mitt ursprungliga spörsmål var om man behöver specialkompetens för att vara en skicklig hantverkare,

4. jag har en kvinnlig bekant som vunnit tävlingar som frisör, hon är ytterst medveten om vilka saxar hon köper och dom kostar MASSOR med pengar, men hon har inte en aning om material eller vinklar, det låter hon tillverkarna bry sig om.. Jag känner många hantverkare och det som är signifikativt är att dom ställer höga krav på sina verktyg och dom är rädda om dessa men dom skiter högaktningsfullt i detaljerna, det överlåter dom till proffsen, tillverkarna..
1. Men det har jag aldrig påstått! Det jag hela tiden har sagt är att teori och praktik går hand i hand och att det inte kan skada att ha en mer djupgående förståelse för sina arbetsverktyg.

2. Men vänta lite, vem var det som skrev: "dom flesta hantverkare skiter i detaljerna med sina verktyg, bara som löser uppgiften, dom lämnar in dom när dom e slöa eller defekta.."

3. Det kan ju inte skada i alla fall eller hur?

4. Men du kan ju inte dra alla skrån över en kam Patric. Som jag redan förklarat så är det väldigt olika beroende vilka hantverkare eller yrkesmän det handlar om. Återigen. Kockar, snickare, snidare m fl kan en hel del om sina verktyg, medans andra självklart inte gör det. Det går m a o inte att generalisera.

Och återigen. Frågan var huruvida det kan gynna hantverkaren/yrkesutövaren att ha både en praktisk och teoretisk kunskap. Hur pass djup denna är spelar ingen roll. Jag hävdar med bestämdhet att det absolut har sina fördelar.

Du kommer väl ihåg hur hela den här debatten startade? Nämligen med en tämligen ironisk kommentar från dig efter att jag hade skrivit såhär: "Å andra sidan så går teori och praktik ganska ofta hand i hand ."

~Paul~
 
Med risk för att återgå till ursprungsfrågan:

Till skogs använder jag för närvarande en Bark River Aurora. Jag erkänner, jag la ut dyra pengar på den för att jag tyckte den såg både vacker och fräck ut. Jag hade lika gärna kunnat använda en mora, men lite kul ska man ha också.
Det jag använder den till: Slanor, mat, eld och jag försöker väl tälja till nåt redskap ibland. Med högst varierande kavlitet, ska tilläggas. (Inte knivens fel.) Och som någon skrev tidigare, lyfta kaffekitteln av elden.

Till vardags har jag en fällkniven U2. Den används till allt möjligt smått, ex skära till plåster, skära ut nåt ur tidningar, dela/skala frukt, öppna olika typer av förpackningar och sticka hål på plasten till micromaten.
 
För att prata användning, så slår det mig ibland att jag nästan alltid använder en "hackande" knivteknik i köket.
Främre delen av bladet stödd mot skärbrädan och sedan får kniven "rulla ned" över det som skärs.
Ibland med en lätt framåtrörelse för att eggen ska skära mer.

Därför uppskattar jag en kniv som fungerar bra till just den typen av rörelse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
adventure_transport Kniv skarpare efter användning? Utrustning allmänt 5
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
flanell Att hugga med kniv -Aja baja...!!?? Utrustning allmänt 78
seved1 Forum kniv Utrustning allmänt 1064
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
seved1 En Nessmuk kniv Utrustning allmänt 10
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.