"Nybörjare" med allmänna frågor

Ollefisks flickvän Karin säger:
Jag har gått hela bergslagsleden men bara en gång tagit vatten ur en sjö. Jag är själv lite kännslig för sådant vatten men det var inga problem att få vatten på vägen, källor, vattenkran vid friluftsgårdar eller hus som man passerar. Kan ev. vara ett problem om man går väldig små sträckor per dag. Slösa i så fall inte med dricksvatten till disk, och tänk på att man kan hellre ha mat som inte behöver kokvatten (kokar man pasta behöver man vatten som man sen bara "slängar", ris kan man koka i vatten som går åt exact.
Även om ni tar med tält: testa någon gång i vindskydd. Tycker barnen säker att det är kul, en helt annan känsla än i tält och de är mycket bra iordning, inga läckage när det regnar!
Om ni vill bada, gör er inte besvikna, inte alla sjöar som ligger vid rastplats är lämpliga att bada i. Kolla i förväg i ledbeskrivningar.
Stenbäckens friluftsgård vid etapp 20 är en höjdare, fina vindskydd, fina tältplatser, en mycket fin badplats i närheten och även en härbre att övernatta i.
 
Re: ett tips

ping; sa:
ett tips kan vara att ta med en spårbok,det finns en som är skriven av preben & bang som tar upp olika spårtecken.

häls.
peter

Kul idé!
Vi har en bok om olika växter och "kryp" som vi tänkte ta med, spår är ju också roligt. Grabbarna kan gå på upptäcksfärd. :)
 
Re: Inte för mycket ombyten

Undvik "rutinpackandet" från andra resor. Att stoppa ner varsitt stort bomullsbadlakan är till exempel ett bra sätt att fylla ryggan med grejer som bara kan användas första dagen. Ta inte med en hel "familjesize" med duschtvål till exempel. På det sparar ni kanske 300 gram som ni kan använda till att bära med 3 dl grädde som förgyller vilken måltid som helst.
Så brukar jag tänka - varje sparat utrustningsgram är ett vunnet matgram! När packvikten sjunker stiger dessutom humöret.

Bra och tänkvärt, tack!

Ett bra tips är att berätta vad ni tänker ta med er och låta folket här i forumet tycka till. Det kan ge många bra uppslag.
Det kanske låter läskigt, men det är bättre att ett gäng besserwissrar här sågar er packning än att era barn gör det mitt i skogen :)

Ja, absolut. :)
När det drar ihop sig lägger jag in en lista här så får vi se. Kan ju bli intressant. :)

Vad är en lagom vikt att bära? Eller är det svårt att säga? Beror väl iofs på personen som ska bära, men ändå. Barnen ska som sagt få varsin ryggsäck, men de ska ju inte bära någon egentlig packning - mer småsaker som de vill ta med, kanske ett ombyte. Lätta saker. Det blir ju jag och sambon som får kånka på tält och annat. :)
Hundmat dessutom - för fyrbeningen ska få hänga med han också.

Hm... kan man hyra bärare? ;)
 
Re: Bra och nödvändig utrustning

kvasse; sa:
Något ni inte får glömma är en liten Första hjälpenkudde. Karta och kompass är också bra,hygienartiklar,kamera,kniv,myggmedel,mobiltelefon, hatt eller keps. Detta är ganska nödvändiga saker, sedan kan ni plocka med er vad ni orkar och tycker ni behöver.
Tompa

Första hjälpen står redan på packlistan. Karta och kompass likaså. (Nu ska vi ju gå på en led, men man vet aldrig...)
De andra sakerna finns också på listan.

Funderar på att lägga till metspö. Vi får se. Då får man skaffa ett som går att "fälla ihop" så det blir litet.
Det vore kul att meta nånstans, men det beror på vilken sträcka vi väljer och hur länge vi blir ute.
 
Re: Re: Bra och nödvändig utrustning

FrökenLingon; sa:
Första hjälpen står redan på packlistan. Karta och kompass likaså. (Nu ska vi ju gå på en led, men man vet aldrig...)
De andra sakerna finns också på listan.

Funderar på att lägga till metspö. Vi får se. Då får man skaffa ett som går att "fälla ihop" så det blir litet.
Det vore kul att meta nånstans, men det beror på vilken sträcka vi väljer och hur länge vi blir ute.
Tips: använd sökfunktionen och sök på utrustningslista och packlista. Förvånar mig att Nordesjö inte gav tips om sin hemsida med packlista. Han lever ju bevisligen fortfarande, men han är väl för modest av sig;-)

Raskesven
 
Att bära

Du undrade hur mycket man kan/ska bära. Själv tycker jag inte det är något problem att bära 25kg, andra pratar om 15kg och vissa anser att riktiga män inte ska ha en ryggsäck under 35kg.
Med risk för att folk man möter tycker att man är en idiot (jag tyckte iaf det innan jag började göra så själv) är att packa ryggsäcken med kuddar och böcker (eller nåt annat) till den vikt man räknar med att bära och sedan gå en "dagsetapp" på elljusspåret hemma. Man kan ju även öva och bära tyngre och tyngre ryggsäck för varje gång.
När man packar en ryggsäck ska man ha lätta saker nertill och tunga upptill, ger bättre fördelning av tyngdpunkten.

/Ulf
 
Re: Re: Inte för mycket ombyten

Vad är en lagom vikt att bära? Eller är det svårt att säga? Beror väl iofs på personen som ska bära, men ändå. Barnen ska som sagt få varsin ryggsäck, men de ska ju inte bära någon egentlig packning - mer småsaker som de vill ta med, kanske ett ombyte. Lätta saker. Det blir ju jag och sambon som får kånka på tält och annat. :)
Hundmat dessutom - för fyrbeningen ska få hänga med han också.

Hm... kan man hyra bärare? ;) [/QUOTE]

Om ni ska vara ute ett tag så låt hunden bära sin egen mat i klövjeväskor. Det finns bra trådar om det i hundforumet. Det gäller ju att inte trötta ut sambon för mycket. *ler* Men liksom för er gäller det att vänja hunden med det stegvis. Öva genom att ta en halv dag någon helg och gå med halv packning och detsamam för hunden. Sen kan ni öka på och gå med full packning en eller ett par gånger för att se hur ni själva funkar ihop med utrustning och skor.

Du har helt rätt i att barnen ska bära mycket lätt. Kanske en femtedel eller hellre en sjättedel av sin egen vikt. De kan t.ex. bära sin sovsäkck och sitt liggunderlag och kanske en tröja och ev nått mer. Medans en vuxen kan bära en tredjedel av sin vikt. Men jag tycker att runt tjugo kg är vad man ska försöka hålla sig till som max, för att det ska vara behagligt.

Det blir säkert en härlig tur. Bra att du vill förbereda dig. För man behöver inte göra alla misstagen själv. Det mesta ordnar nog sig, om inte annat lär ni er till nästkommande turer. Lycka till!
Christer
 
Re: Re: Att bära

granbom; sa:
Wolf25; sa:
...
När man packar en ryggsäck ska man ha lätta saker nertill och tunga upptill, ger bättre fördelning av tyngdpunkten.

/Ulf

Bra packtips för nybörjaren...
http://www.haglofs.se/utr_listor/packtips.asp?lang=sv
http://www.haglofs.se/utr_listor/checklist_s.asp?lang=sv

Jag tar inte med matkniv, gaffel, visp eller termos när jag vandrar. Det spar lite vikt och en hel del för er som är fyra personer. Det går utmärkt att använda en träsked att vispa, röra och äta med.

Solkrämen är inte att förakta. Det är vanligt med sönderbrända nackar och näsor. En bredbrättad hatt skyddar bättre och är alltid bra. Men passar inte barnen. Det kostar på för huden att var exponerad hela dagen.

Lycka till!
Christer
 
Länk??

Vet att det för ett tag sedan diskuterades hur man skulle kunna få tag på billig utrustning utan att bräcka en viss summa här på utsidan, tror det var FJS 90/91 som startade den. Har dock inte tid att leta fram länken men om nu någon orkar göra det så kan det va ett bra tipps på vart man kan få tag på billig utrustning.

Annars finns det några bra tipps på följande länkar.
http://home.swipnet.se/lagerelden/index.html
http://www.utfard.nu
http://www.geocities.com/Yosemite/Trails/9031/fjallankar.html
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Krösus Hammock för nybörjare Utrustning allmänt 66
Fabrikörn Knivslipning för nybörjare Utrustning allmänt 29
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
tango Rullskidor för nybörjare? Utrustning allmänt 7
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Iggle Nybörjare: skafta blad Utrustning allmänt 13
Alice85 Nybörjare: inköp av sovsäck med mera Utrustning allmänt 11
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
Talisman Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på? Utrustning allmänt 36
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
obbelix Nybörjare utrustningsval Utrustning allmänt 29
pathfinder77 Inte få vara nybörjare? Utrustning allmänt 59
foag Renskinn, allmänna frågor Utrustning allmänt 7
Olyckan Jörnkängan M96 - Sulor och allmänna funderingar Utrustning allmänt 2
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
Tapio_ut En till powebankdiskussion! tre snabba frågor. Utrustning allmänt 6
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
zardoz Köpråd/frågor om pannlampa Utrustning allmänt 7
Iggle Frågor till er Sissipuukko M07 ägare Utrustning allmänt 1
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
patrix10 Frågor om Garmin 60scx Utrustning allmänt 0
patrik_pc Frågor om Satellittelefon Utrustning allmänt 2
marcushagg Lite frågor om Suunto Metron/Advizor Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.