"Nybörjare" med allmänna frågor

Hej!
Jag är ny här, och hoppas hitta bra tips och idéer inför sommaren.
Vi (2 vuxna, två barn 7 & 11 år samt en hund) planerar att gå delar av Bergslagsleden i sommar. Nu undrar jag om någon har tips på vad man bör ha med sig?
Tält, sovsäckar och "kök" såklart, men sen då?
Nybörjare som vi är hoppas vi genom att fråga här undvika att ta med onödiga saker.
Mat tror jag att jag klurat ut tack vare recepten som finns här, men hur gör man med vatten? Hur mycket behöver man ta med sig för 2-3 dagar?

Alla idéer/tips/råd om vad vi behöver mottages tacksamt! :)
 
Mycket vatten!

Räkna med att det går åt mycket vatten! Åtminstone 3 liter per vuxen exklusive matlagning.

Det låter som att det blir tungt att släpa på - satsa på vattenreningstabletter eller filter istället. Om nu inte vattnet är tjänligt ändå, men det får väl någon annan mer välinformerad forumbesökare berätta om.

MVH
Jakob
 
Re: Mycket vatten!

Det låter som att det blir tungt att släpa på - satsa på vattenreningstabletter eller filter istället. Om nu inte vattnet är tjänligt ändå, men det får väl någon annan mer välinformerad forumbesökare berätta om.

MVH
Jakob

Hur använder man t.ex. tabletterna? Tar man sjövatten och tillsätter dem eller?
Jag är total novis... :)

Jag tror att de flesta vattendrag vi kommer att passera har bra vatten som man kan koka för matlagning, behöver man tabletter eller filter ändå?

/Ulrika
 
Det räcker att koka upp (behöver inte koka någon tid). Gå i skor/stövlar/kängor som man vet att fötterna mår bra i . Det är annars vanligt att man tar stövlar eller kängor som man inte tidigare gått i och då får skavsår. Det kan vara bättre att ta skor.
[Ändrat av KLAGER 2004-03-19 kl 12:11]
 
H2O

När jag gick delar av Bergslagsleden i höstas kokdade vi vattnet och det funkade bra även om det tar lite tid och kräver att det svalnar innan man kan dricka det (vilket det för all del kan göra i en flaska medans man går eller gör något annat). De vattenreningstabletter jag använt gav vattnet en tydlig touch av klor varför jag, där och då, tänkte att ett vattenfilter borde vara modellen.

Hur vattenfilter fungerar, vilken sort man ska välja etc har jag ingen aning om.
 
drickavatten

jag har aldrig mått dåligt av att dricka vatten direkt från ngn bäck eller sjö,men är man orolig räcker det att koka.


hälsn.
peter
 
Tack

för vattensvaren! Jag vet att det är bra vatten här i trakten, så det räcker antagligen med att koka det.

Har ni tips på vad för "kök" vi ska skaffa?
 
Att ha skor/kängor som är väl använda kan inte nog poängteras.

OM ni väljer att gå i kängor, och inte har några sedan tidigare, så finns det ett bra trick för att få en bättre passform. Ta de nyinköpta kängorna, Fyll dem med varmvatten fran kranen, låt stå några minuter (10). Ta sedan på kängorna och gå en längre tur med dem. På så vis anpassas de efter foten.

Vad gäller klädsel ar det lager-på-lager principen, som gäller. En snabbtorkande tunn tröja/t-shirt närmast kroppen i typ Coolmax material är trevligt.

Compeed (finns pa apoteket) gör underverk då man börjar känna tendens till skoskav.

go tur
mvh
Johan
 
Jag har vandrat olika sträckningar längs Bergslagsleden flera gånger. Har aldrig någonsin känt behov att koka vattnet eller använda de vattenreningstabletter från apoteket som jag ändå jämt har med. Se till att inte ta vatten ur sjöar, vattendrag vid jordbruksmarker så ska det inte vara något problem. Men känner du dig ändå osäker så koka upp vattnet ordentligt.

Raskesven
 
Kretz; sa:
Att ha skor/kängor som är väl använda kan inte nog poängteras.

Vad gäller klädsel ar det lager-på-lager principen, som gäller. En snabbtorkande tunn tröja/t-shirt närmast kroppen i typ Coolmax material är trevligt.

Compeed (finns pa apoteket) gör underverk då man börjar känna tendens till skoskav.

Jo, vi tar nog våra gummistövlar. De är väl ingångna och så håller vi fötterna torra. :)

När det gäller kläder, så tar vi av det som finns hemma så att säga. Budgeten är knaper, och för den delen ska vi inte gå så långa bitar åt gången. Vi har ju barnen med oss och vi vill att detta ska bli ett roligt äventyr, inte att vi ska gå tills de flåsar. :)
Vi tänker i första hand vara ute fredag-söndag och antagligen bara ta en etapp per tur, så att det blir lätt för barnen att orka + plus att vi vill ut lika mkt för att njuta av skogen som att just vandra. Det finns ju så mycket spännande efter vägen!

Jag vill ändå gärna ha tips på utrustning och annat, för om vi får blodad tand blir det ju säkerligen fler och längre turer framöver. Jag är så tacksam för alla tips jag kan få!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Krösus Hammock för nybörjare Utrustning allmänt 66
Fabrikörn Knivslipning för nybörjare Utrustning allmänt 29
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
tango Rullskidor för nybörjare? Utrustning allmänt 7
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Iggle Nybörjare: skafta blad Utrustning allmänt 13
Alice85 Nybörjare: inköp av sovsäck med mera Utrustning allmänt 11
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
Talisman Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på? Utrustning allmänt 36
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
obbelix Nybörjare utrustningsval Utrustning allmänt 29
pathfinder77 Inte få vara nybörjare? Utrustning allmänt 59
foag Renskinn, allmänna frågor Utrustning allmänt 7
Olyckan Jörnkängan M96 - Sulor och allmänna funderingar Utrustning allmänt 2
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
Tapio_ut En till powebankdiskussion! tre snabba frågor. Utrustning allmänt 6
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
zardoz Köpråd/frågor om pannlampa Utrustning allmänt 7
Iggle Frågor till er Sissipuukko M07 ägare Utrustning allmänt 1
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
patrix10 Frågor om Garmin 60scx Utrustning allmänt 0
patrik_pc Frågor om Satellittelefon Utrustning allmänt 2
marcushagg Lite frågor om Suunto Metron/Advizor Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.