Förstörelsen av Keb

Jag anser TS kritik går lite väl långt på många punkter. Kebnekaise fjällstation är ganska unik med den service den erbjuder utan bilväg för att frakta förnödenheter. Jag kommer nyss hem från en tur i Norge, och liknande bemannade fjällstationer som Kebnekaise har oftast bilväg (eller i några fall båttrafik) fram till dörren. Själv föredrar jag klart viss helikoptertrafik utmed sträckan Kebnekaise fjällstation till Nikkaluokta istället för en väg, det är ju trots allt en transportsträcka för oss vandrare som har kalfjället och de stora vidderna som mål.

Däremot är jag mer tveksam till organiserad helikoptertrafik till Kebnekaises topp resp till andra stugor utmed Kungsleden. Förhoppningsvis kommer trafiken med motorfordon i Kebnekaisefjällen att styras upp lite bättre om området instiftas som Nationalpark.

Vill samtidigt nämna att jag uppskattar anläggningen kring fjällvandrarnas hus nere i Nikkaloukta. Efter en längre vandring tycker jag att det är skönt att avsluta vandringen där, att erbjudas möjligheten till dusch, ombyte och lite god mat innan man reser vidare hem. Jag har haft många trevliga diskussioner och fått många bra tips av medlemmar ur familjen Sarri genom åren, inkl framlidne Enok.
 
Jag är glad att det finns transporter med ex båt på vissa ställen och har även själv funderat på att alita helikopter ibland. Det finns ställen man vill besöka men det finns helt enkelt inte tid/ork att transportera sig till/från.

Om man vill besöka ex. Akka är det betydligt lättare att åka till Ritsem med bil/buss och ta båten över till Änonjalme än att åka till Kvikkjokk och vandra till Akka.

Vill man till Aktse så är det inte så kul att börja vandringen med 1 mil cykelväg så jag förstår att många väljer 4-hjuling och sen tar båten över Laidaure istället för att vandra i snåret runt sjön. Man tar sig dit man vill på enklaste sätt för att ha tid/ork att uppleva det man kom för. Precis som jag tar flyget ner till Stockholm istället för cykeln. Jag får helt enkelt mer tid på plats och är inte helt slut efter en 100 mils cykeltur. Skall jag paddla i Luleå så paddlar jag inte älven från Boden till Luleå först, jag tar kajaken på biltaket och kör ner till Luleå och det borde jag ju inte göra, det går ju att paddla vägen dit enligt TS:s resonemang.

Jag gissar att TS är rätt nöjd över spänger över myrar, broar över vattendrag odl på lederna och tycker det är rätt skönt med fjällkartor. De tillkommer inte heller på helt miljövänliga sätt och finns där för att göra naturen mer tillgänglig för oss besökare.

Förstår om det var jobbigt med en massa helikoptrar snurrande över huvudet och det var nog säkerligen mer än vanligt just den veckan men man får också ha lite koll innan man far. Ta reda på vad som finns i området man skall till. Oavsett om man skall till Norrlands inland eller en storstad. Ex lyckades jag boka ett billigt hotell i NY en gång, förstod rätt snabbt varför det var billigt, det låg vägg i vägg men en brandstation som hade mer än en utryckning per natt. Men inte var det NYFD:s fel att jag fick min nattsömn förstörd.
 
Tre Islandshästar förstör mer än vad ett tusental helikopterturer gör, med avseende på erosiva markskador...

Likadant med snöskoter. Det är LJUDET som irriterar.
 
Tack så mycket trådskaparen!

Jag vill bara förtydliga att jag själv inte varit i området kring Kebnekaise och mina åsikter kring fjäll och exploatering sträcker sig bortom ledkryssen. Återigen så är det vit medelklass som blir berörd och bestört när bekvämligheten är hotad.

För mig känns det helt enkelt fel att ta hjälp av skoter eller helikopter för att ta sig in fjällvärlden. Jag drar gränsen vid bilvägens slut men samtidigt, som så många människor, är jag lite splittrad.

Exempel: Jag gillar fjällen men hatar att tälta! Tung, kladdigt och aldrig får man en god nats sömn! Jag föredrar stuga/fjällstation alla gånger, men det är fullständigt absurt att det erbjuds öl, färsk mat etc till priset av helikoptertransporter. Bekvämlighet för mig är en madrass på golvet och möjlighet att torka lite kläder, allt annat är överflödigt. Om man nu vill avnjuta färsk mjölk till frukost, bär själv.

Med vänliga hälsningar

Kaj Söderin
 
Jag har inga problem med skotrar alls. Tvärtom gör de att man får spår att åka i så det inte går totalt i snigelfart. Dessutom så förstör de inte underlaget till skillnad från fordon som går på barmark.

För mig känns det helt enkelt fel att ta hjälp av skoter eller helikopter för att ta sig in fjällvärlden. Jag drar gränsen vid bilvägens slut men samtidigt, som så många människor, är jag lite splittrad.
 
Jag har inte sagt något om de halta och lytta men givetvis har de lika stor rätt till fjällen som mig. Det är dock ingen jävla rättighet att transportera sig upp medelst helikopter till toppen.

Nu är det inte som så att fjällen kryllar utav rullstolsbundna utan folk är helt enkelt lata. Jag såg dock inte några korpulenta människor på den veckan jag spenderade i fjällen.

hade du varit där nån vecka tidigare hade du sett en man i sina bästa år med 150 kilo trycklast på sulorna (utan packning). Fast jag brukar iofs känna mig ganska ensam som fetto på fjället. Jag åkte inte nå helikopter heller, fast jag handlade på stationen så jag bidrog säkert till någon flygtransport ändå. sorry för det.
 
För mig känns det helt enkelt fel att ta hjälp av skoter eller helikopter för att ta sig in fjällvärlden. Jag drar gränsen vid bilvägens slut men samtidigt, som så många människor, är jag lite splittrad.

Exempel: Jag gillar fjällen men hatar att tälta! Tung, kladdigt och aldrig får man en god nats sömn! Jag föredrar stuga/fjällstation alla gånger, men det är fullständigt absurt att det erbjuds öl, färsk mat etc till priset av helikoptertransporter. Bekvämlighet för mig är en madrass på golvet och möjlighet att torka lite kläder, allt annat är överflödigt. Om man nu vill avnjuta färsk mjölk till frukost, bär själv.

Med vänliga hälsningar

Kaj Söderin

Ska ni som gillar att bo i stuga då bära en planka var när det är dags att bygga om/nytt, eller förväntar du dig att någon annan ska göra det?

Tycker många inlägg i den här tråden är väldigt svart och vit, där det finns en markant gräns vart bekvämligheten ska gå, men inte mer.
Men man förväntar sig ändå en viss bekvämlighet, men kanske inte mer än att man får dåligt samvete?
Och framförallt förväntar man sig att ANDRA ska skippa alla bekvämligheter året runt, så att man själv kan slappna av i vildmarken en långhelg om året.

Jag är personligen lika klyven som alla andra, och skulle helst gå på minsta stig med mitt egna tält, men jag förstår även att andra kan ha andra krav, men med samma rättighet att uppleva fjällen som mig.
 
Madrass på golvet...

Stugor är motiverat att bygga, men inte att ta dit sängar. Här drar vi gränserna godtyckligt.
 
Senast ändrad:
Återigen så är det vit medelklass som blir berörd och bestört när bekvämligheten är hotad.
Tja, jag tror ärligt talat att det är vit medelklass på båda sidor barrikaderna i det här fallet.

För mig känns det helt enkelt fel att ta hjälp av skoter eller helikopter för att ta sig in fjällvärlden. Jag drar gränsen vid bilvägens slut men samtidigt, som så många människor, är jag lite splittrad.
Jag både vandrar, skidar och tar skotern, beroende på var jag ska och vad jag ska ha med. Om man har en stuga i väglöst land som behöver ett nytt brädtak är faktiskt skotern det enda rimliga sättet att få dit materialet, om man nu inte gillar att bära brädor en mil.

Det jag gärna ser att du förklarar lite mer är varför bilvägen tydligen är helt ok, men fordon som faktiskt (korrekt använda) inte lämnar några spår efter sig inte är det. Är det bara vanans makt? Att du har en bil, men inte en skoter eller en helikopter?

Nä, det som stör mig mest i den här diskussionen är att det tydligen är helt ok att åka tåg, bil, buss, whatever för att ta sig till fjällen, eller för den delen för att leva sitt vardagsliv i stan, men så, plötsligt, passeras en magisk gräns, och allt ska tydligen vara som slutet av 1800-talet.

Varför ska de som lever och verkar i fjällen tvingas hålla sig till nån form av disneyparksregler bara för att folk från storstäderna vill kunna uppleva vildmarken en vecka om året? Särskilt som det finns områden som är fullt tillräckligt avsides för att man ska kunna göra just detta? Istället är det ett jäkla gnäll om exploatering i kebne-området, vilket i mina ögon är lite som att fara till Åre och börja gnälla om att det finns en lift i backen.
 
...

Är det så konstigt att det blivit så här uppe i Keb egentligen??
Det finns hur många fjäll som helst i Sverige där man kan vandra omkring ganska ostört och där den mänskliga påverkan sträcker sig till några mindre uppvandrade stigar, träspångar och ledkryss.
Men Kebnekaise är vårt lands högsta fjälltopp och den kommer alltid att locka så enormt mycket mer människor. Detta måste medfara ett betydande slitage. Och så länge stationen finns där uppe så kommer det alltid att flygas ditt grejor med helikopter..
Vad är alternativet?? Kånka dit material till fots?? Fyrhjuling eller snöskoter??

Kan tänka mig att Alperna har liknande problem..
Jag har alltid varit lite nyfiken på Matterhorn t.ex men nu har man hört så mycket skräckhistorier därifrån så att jag tror jag hoppar.
Dom populäraste lederna på berget flockas av stora lämmeltåg av människor sommartid.
Samtidigt så går det liksom inte att trolla med knäna heller.
Klassiskt/Populärt berg = Mycket folk
 
Fyrhjuling känns som en miljömässig katastrof, man kommer göra stora lerdiken av rutterna. Samma sak kommer sannolikt hända om man kör renrajd upp dit misstänker jag, kommer leda till enorma mängder markslitage (för att inte tala om vad en folköl kommer att kosta efter att nån promenerat i några dar för att få fram den...).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Tundraman KEB freeride Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
Kristian Viktim Triangelrutt Nikk-Keb-Alesjaur-Vistavaggi-Nikk Fjällvandring 7
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
Påveen Keb classic vinter Fjällvandring 0
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
ostlundemma Sällskap till keb och kaskasapakte Fjällvandring 2
Karolina P Familj fast på Keb Fjällvandring 11
Micro553 Rutt Keb - låter det rimligt? Fjällvandring 28
Mattias33 Keb-kaitumjaure Fjällvandring 1
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
fruluftsadam Keb - Abisko Fjällvandring 4
LodurX Utrustning för topturen på Keb? Fjällvandring 6
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
Pesson86 Keb vecka 32 Fjällvandring 2
Fjällvinden Tjuvar å banditer på Keb Fjällvandring 3
daniel_axel Duolbanjunjecohkka? (Keb) Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
Jotun Sarek & Keb på 10 dagar - rimligt upplägg? Fjällvandring 21
Charlotte_LL Plats i helikopetern Nikka-Keb 21-23/9 Fjällvandring 0
Bulgakov Snöläge Keb- Abiskotrakten 6-8:e juni Fjällvandring 5
Wingann Keb sista veckan i juni? Fjällvandring 9
RikardF Bestigning av Keb sydtopp - Ledförslag Fjällvandring 16
Namn Keb: Sydtoppen till Tarfalasjön Fjällvandring 9
F3l1XB 5-7 dagar kring keb Fjällvandring 13
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
Hasse_70 Keb i september Fjällvandring 2
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18
forslund Keb sen sommar Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.