Förstörelsen av Keb

Bäste trådstartare. Jo vi är mer eller mindre vuxna allihopa här inne. Den enda som inte är det är du för maken till barnsligt uppträdande har jag nog inte stött på i seriösa forum nånsin. Skärpning!

Redan i ditt första inlägg går du till hård attack mot personer som inte har för avsikt att njuta av fjällen på samma sätt som du. Och du går till ännu hårdare attack mot familjen Sarri utan att ha några som helst belägg mer än ditt tämligen okunniga tyckande. Du svär i dina inlägg och kastar ren dynga åt höger och vänster.

I det läget får man vara beredd på mothugg. Det har du fått. Självklart var mitt inlägg om göteborgare ironiserande (jag har inte ens varit i Göteborg i år), men inlägget hade ditt språkbruk och dina typer av idéer bara för att sätta din enkelspårighet i nån form av perspektiv.

Flera av oss som har svarat tycker inte samma sak, men vi har respekterat varandras åsikter och varandra, vilket man inte kan säga om dig. Den enda som inte tål kritik är ju du - vi andra har inte ens fått nån kritik utan diskuterar ämnet utifrån dina inlägg.

Ta och skärp till dig. Inse att din åsikt inte är den enda och framförallt: Väx upp!
 
(klipp) frizoner från maskiner.



Det är naturen som är min prioritering. Att den inte smutsas ned i onödan. Att man har person- och kollitransport från Nikka till Keb är i mina ögon jävligt onödigt. Om man inte kan gå den biten, ja håll dig då hemma från fjällen. Naturen är inte något egalitärt nonsens projekt som samhället i övrigt. Naturen ska respekteras. Djurarter, mossor, växter och lavar. Det handlar inte om människans rätt till att få vistas där uppe.

Om Sarri AB hade någon sherpaverksamhet att samerna själva fick konka på diverse utstyr till Keb så hade det varit en helt annan femma.(klipp) .

Vet vad du menar, här i Stockholm har vi samma problem i skärgården, befolkningen där erbjuder båtturer till turister...nu kan man enkelt hyra en taxibåt som tar en längst ut i skärgården, utan att man själv behöver lyfta ett finger. Alla vi som paddlar och seglar dit för att uppleva tystnaden störs OERHÖRT.

...om skärgårdsbefolkningen hade gjort som fordom dvs rott eller seglat, då hade vi tyckt att det kunde tolereras. Men nu...en styggelse för alla som värnar om naturen.

...allra ödmjukast :)

//J
 
... Det är de svenska fjällen, alltså mina och dina fjäll, och jag bryr mig om hur de "sköts".
Vad är din åsikt om den svenska skärgården, dvs min och din skärgård? Är det inte lite väl mycket motorbåtar i farten där, fast man lika gärna kan ro, paddla eller simma? Edit: 2:a på bollen...

Om Sarri AB hade någon sherpaverksamhet att samerna själva fick konka på diverse utstyr till Keb så hade det varit en helt annan femma.
Ja jisses. Ska de kliva av stigen och stå med mössan i hand när de möter storfolk från storstan som vill njuta av NATUREN också?

Jag hoppas för din egen skull att du trollar.
 
En positiv aspekt av helikopterturisernas lathet är att tätheten avtar exponentiellt med avståndet från Kebstationen. Det räcker att gå till Tarfala för att det ska vara betydligt stillsammare.

Kebnekaise är det enda stället i fjällvärlden som är så exploaterat. Man kan tolka det både som ett slags obehagligt rekord och som en ledtråd till att det finns oerhört stora ytor som är helt folktomma och där man kan finna den orördhet man söker.

Jag gillar inte heller stöket kring Kebstationen men står ut med att passera och även tälta i närheten ibland. Kring Sveriges högsta fjäll är det tyvärr orealistiskt att vänta sig nån större vildmarkskänsla. Men som sagt, det räcker att vandra ett par timmar bort så är det tyst igen.
 
Ett bra tips

är att söka sig till Kebnekaisefjällen på vintern och i möjligaste mån hålla sig i skoterförbudszonen.

Fridens

Thure
 
Det komiska är väl att om alla åkte helikopter skulle det inte påverka naturens utseende alls, undantaget ljudet.

Om man är så pass mån om fjällen ska man hålla sig borta från lederna då marken eroderas och släpper partiklar och föroreningar ut i vattendragen. Framförallt är ju en bred vandringsled ett ohyggligt ärr i landskapet! Från och med nu ska alla gå i bredd med mjuka mockasiner och se till att vara tysta!
 
Om man inte kan gå den biten, ja håll dig då hemma från fjällen.

Kan man inte säga samma sak om din väg från hemmet till Nikka då?
Gå den biten, annars har du inget där att göra.

Vad är det som säger att just Nikka är gränsen för persontransport.
Kan vi inte sätta den i Kiruna då istället?

Vem ska bestämma detta?
 
Jag både håller med TS och inte.Jag själv har använt helikoptern en gång när jag fick bråttom iväg från stationen men samtidigt är det trist att se folk som flyger hela vägen...varför vet jag inte.

En sak som jag däremot blir nästan upprörd över är att det på stationen finns en slags minneshörna över de norska militärerna som omkom i kraschen. Så vitt jag vet hade de ingen som helst koppling till Keb. mer än att de störtade där. Min gamla kollega som föll för några år sedan och dog (och alla andra som förolyckats också) har ingen bild på väggen...

Jag menar inte att vara respektlös men det känns fel på något sätt. Bättre att alla som dör där uppe får sitt namn på en stor sten eller något..

Sorry för OT.
 
Bäste trådstartare. Jo vi är mer eller mindre vuxna allihopa här inne. Den enda som inte är det är du för maken till barnsligt uppträdande har jag nog inte stött på i seriösa forum nånsin. Skärpning!

Redan i ditt första inlägg går du till hård attack mot personer som inte har för avsikt att njuta av fjällen på samma sätt som du. Och du går till ännu hårdare attack mot familjen Sarri utan att ha några som helst belägg mer än ditt tämligen okunniga tyckande. Du svär i dina inlägg och kastar ren dynga åt höger och vänster.

I det läget får man vara beredd på mothugg. Det har du fått. Självklart var mitt inlägg om göteborgare ironiserande (jag har inte ens varit i Göteborg i år), men inlägget hade ditt språkbruk och dina typer av idéer bara för att sätta din enkelspårighet i nån form av perspektiv.

Flera av oss som har svarat tycker inte samma sak, men vi har respekterat varandras åsikter och varandra, vilket man inte kan säga om dig. Den enda som inte tål kritik är ju du - vi andra har inte ens fått nån kritik utan diskuterar ämnet utifrån dina inlägg.

Ta och skärp till dig. Inse att din åsikt inte är den enda och framförallt: Väx upp!

Mina (eller "våra") erfarenheter av Sarri är inte helt positiva heller. T ex skriva att båttransporten är 6 km när den är 4.7 (inte för att det spelar mig sådan roll, men mer sanningsenlig längdangivelse skulle inte skada för de som luras på 250 kr att åka en båt där man knappt kan se ut genom fönstren), att åka runt med fyrhjuling och vara ett allmänt irritationsmoment för alla som parkerar i Nikka. Stockholmarna verkar väl vara nöjda med detta.
 
Tackar för trådstartarens varning, det borde ligga in branschens eget intresse att påverka våra beslutsfattare gällande frågan om "soundpollotion" i vildmarken.

I Norge är det nästan ett än värre otyg med helikopter-turismen, där har de stora lyxkryssningsfartygen som anlöper fjordar som t.ex Geiranger egna maskiner som flyger non-stop ut över glaciärerna i Jotunheimen med rika turister, Olden-dalen med Brikksdals-breen är numera ett resmål som jag inte rekommenderar till någon p.ga av oljudet från skyn.

Önskar en Google-maps/earth funktion där man kan se vilka Vildmarks-områden som är ljudförorenade av charter-helikoptrar.
 
Mina (eller "våra") erfarenheter av Sarri är inte helt positiva heller. T ex skriva att båttransporten är 6 km när den är 4.7 (inte för att det spelar mig sådan roll, men mer sanningsenlig längdangivelse skulle inte skada för de som luras på 250 kr att åka en båt där man knappt kan se ut genom fönstren), att åka runt med fyrhjuling och vara ett allmänt irritationsmoment för alla som parkerar i Nikka. Stockholmarna verkar väl vara nöjda med detta.

Jag åkte båten i tisdags. Från Övre båtplatsen till Lap Dånalds (vad nu stället heter). Gick fram i fören och ställde mig. Fantastisk båtresa med utsikt både framåt över vattnet och stranden och bakåt med panorama över Kebnekaise och dess grannar. En båtfärd värd varenda krona.

I mitt tycke är TS antingen ett troll eller så blev han förolämpad av någon Sarri när han kom till Nikkaloukta. Alternativt så berättade hans farfar hur det var på den gamla goda tiden när man behövde åka häst och vagn till fjällen och bara de äkta entusiasterna var där.
 
Jag tyckte jag var väldigt tydlig? Jag kan ta det lapidariskt: transporten i fjällen. Maskintransport för att vara precis.
Jag ser ärligt talat inte varför du ska ha rätt att diktera hur folk ska ta sig fram. En helikopter är en smula störande, ja, men den gör inga skador i landskapet, och släpper sannolikt inte ut mer än en godtycklig stockholmare som spenderar 3h/dag med att ta bilen till jobbet.

Du verkar tro att fjällen är till för den som kan betala, så är inte fallet. Det är de svenska fjällen, alltså mina och dina fjäll, och jag bryr mig om hur de "sköts".
Eh, nej, jag säger att om man åker till en turistfälla bör man inte vänta sig något annat än en turistfälla. Det finns alla möjligheter för dig att gå till Kebne (från varhelst du bor verkar rimligt enligt tidigare resonemang, varför ska motortransport vara förbjudet just från nikka?), tälta en bit från fjällstationen och sedan traska upp på berget själv. Det finns inte ens på det värsta turisttillhållet något som tvingar dig att betala.

Oh boy, oh boy! Där satte du mig på pottkanten. Du måste själv förstå att man kan, och som man redan gjort, låta vissa ställen vara just frizoner från maskiner.
Precis, jag föreslår stockholms innerstad.

Det är naturen som är min prioritering. Att den inte smutsas ned i onödan. Att man har person- och kollitransport från Nikka till Keb är i mina ögon jävligt onödigt. Om man inte kan gå den biten, ja håll dig då hemma från fjällen. Naturen är inte något egalitärt nonsens projekt som samhället i övrigt. Naturen ska respekteras. Djurarter, mossor, växter och lavar. Det handlar inte om människans rätt till att få vistas där uppe.
Det är jävligt onödigt att fara nånstans som turist, och respekten för naturen är inte något som ska vara begränsat enbart till fjällen. Jag vet inte hur rabiat miljöfascist du är i vanliga fall, men jag ser iaf inget direkt väsenskilt mellan fjällen och all annan natur. Den ska skyddas och respekteras, men att betrakta allt ovan dalälven som någon form av rekreationsområde som hela landet ska råda över synes mig en ganska kolonial point of view. Folk försöker få en inkomst även ovan dalälven, och rent krasst så skyddas miljö generellt bäst av att många vill se och njuta av den. Om det inte finns många som vill vara i fjällen kommer de exploateras för virke, metall, vattenkraft osv. En bunt helikoptrar är i mina ögon ett billigt pris :).

Om Sarri AB hade någon sherpaverksamhet att samerna själva fick konka på diverse utstyr till Keb så hade det varit en helt annan femma.
Tja du, hur mycket extra är du villig att betala för en "sameburen" folköl på fjällstationen? Villig att ge en tusenlapp?
Fjällstationen kan ju också fetglömma allt vad färskvaror heter...

Märkligt att folk blir upprörda för att man kritiserar. Ni är att en ansamling utav det Nietzsche porträtterade som "den sista människan".
Så gnällspikar till stadsbor som anser att alla som bor ovanför dalälven ska hålla sig på stenåldersnivå är övermänniskor enligt dig?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Tundraman KEB freeride Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
Kristian Viktim Triangelrutt Nikk-Keb-Alesjaur-Vistavaggi-Nikk Fjällvandring 7
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
Påveen Keb classic vinter Fjällvandring 0
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
ostlundemma Sällskap till keb och kaskasapakte Fjällvandring 2
Karolina P Familj fast på Keb Fjällvandring 11
Micro553 Rutt Keb - låter det rimligt? Fjällvandring 28
Mattias33 Keb-kaitumjaure Fjällvandring 1
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
fruluftsadam Keb - Abisko Fjällvandring 4
LodurX Utrustning för topturen på Keb? Fjällvandring 6
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
Pesson86 Keb vecka 32 Fjällvandring 2
Fjällvinden Tjuvar å banditer på Keb Fjällvandring 3
daniel_axel Duolbanjunjecohkka? (Keb) Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
Jotun Sarek & Keb på 10 dagar - rimligt upplägg? Fjällvandring 21
Charlotte_LL Plats i helikopetern Nikka-Keb 21-23/9 Fjällvandring 0
Bulgakov Snöläge Keb- Abiskotrakten 6-8:e juni Fjällvandring 5
Wingann Keb sista veckan i juni? Fjällvandring 9
RikardF Bestigning av Keb sydtopp - Ledförslag Fjällvandring 16
Namn Keb: Sydtoppen till Tarfalasjön Fjällvandring 9
F3l1XB 5-7 dagar kring keb Fjällvandring 13
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
Hasse_70 Keb i september Fjällvandring 2
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18
forslund Keb sen sommar Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.