Förstörelsen av Keb

Keb

Brukar vara i Keb vintertid, och kommer du dit precis när stationen har öppnat så är det inte mycket folk, var där en vecka och gick på toppturer och förutom guiderna som nöjesgick lite så var vi i princip själva.

Vi gick trepassleden mitt på högsäsongen, mötte en person mellan Tarfala och Unna Reidavagge...

Så jag tycker det är fantastiskt att det kan finnas ett ställe så som Keb, visst är det kommers, men vill man inte ha det så finns Padjelanta, Sarek, Vadvetjåkka,

Är väl bättre att gå all in runt KEB istället för att ha helikopter flygande i Sarek! Då kan man ju skapa aktiviteter som , Fjällräven Classic, Keb ArcticRun, Keb Classic osv, vilket jag tycker tillför något!

Det är som att tycka att det är kommersiellt i Yosemite, de har ju 4 miljoner besökare, jo viist men det är ju bra att koncentrera det på ett par ställen!
 
När vi stod invid toppglaciären aug 2010 kl 16 på em för att sätta på stegjärnen inför de sista metrarna, efter en ganska tung vandring från vårt tält via Västra Leden (ca 11km/2100 höjdmeter om man räknar med höjdförlusten i kaffedalen) vad händer då?..
flap,flap,flap...en helikopter från Kallax flyg landar bredvid oss. Ut kommer ett yngre par med svenska flaggan näven, tar på stegjärn, går upp på toppen, sätter ner flaggan, hurrar och fotograferar varandra på toppen innan de går ner till sin väntande helikopter. Jag pratade lite med piloten under tiden och fick veta att de beställt en topptur från parkeringen i Nikkaloukta, dvs en dryg halvtimme ToR.
Hoppas de fick ut något av sin" bestigning" av Kebnekaises sydtopp, för oss kom känslan av sig lite. Det är denna typ av toppturism som jag är tveksam till.
 
Gillar att åka helikopter i fjällen för vyernas skull,men vad har man ut av att flaxa upp,hoppa ut,sätta en flagga och flaxa ner igen?Det är ingen sport,ingen prestation.
Jämför med när jag åker en sväng med skotern på våren,det är kul,men sen måste jag ut och åka skidor för att det ska kännas att jag gjort nåt.
Och den "svängen" vi åker på skoter är några dagars vandring sommartid.
Brukar säga att man har inte varit i fjällen om man inte till fots skådat vad som snön döljer under skotersäsongen.
Många här hemma ser bara fjällen när de kan åka skoter där,sen håller de till nån annanstans.
Det där med "rörelsehindrade" som behöver motortransport för att få njuta av naturen rör sej trots allt om ytterst få individer.Känner på rak arm till två personer,inte fler.
 
Helikopterns vara eller icke vara låter jag vara osagt, finns det en efterfrågan skapar man tillgången, väldigt simpelt. Jag tyckte kebnekaise-området var ok. folk åker väl dit för sin egen skull och använder det utbud som finns. Om någon vill bestiga toppen från nikkaluokta via helikopter så är det ju helt upp till individen. Att det finns viktigpettrar som anser sig vilja bestämma någon form av ordning i "vildmarken" är ju rätt patetiskt när man själv på "hemmaplan" knappt källsorterar.

Jag gick hela sträckan, varken helikopter eller båt. Mest för att jag ville ha det så. Men jag respekterar att folk vill göra saker annorlunda när det finns ett erbjudande. Att fjällen exploateras via turism är väldigt bra, så länge inte naturen tar så mycket skada av det. Vilket den inte gör i svenska fjällen direkt. Denna mark vore annars enbart avsedd för Samer och väldigt spetsade friluftsmänniskor. Visst, det var mycket folk, alla hejade och var trevliga. Jag blev rätt snabbt trött på allt hejande. Denna trevlighetsgest har jag aldrig förstått mig på. Inne i STF-stugan ser jag inte att någon hälsar på varandra på samma sätt, är det för att man är tillbaka i någon form av vardag när man sitter och tar en öl där inne? Mycket lustigt beteende.

Angående familjen Sarri så är dem väl enligt mig en av de samerna som verkligen försöker använda naturen på ett bra sätt och bjuder in oss vanliga dödliga. Ännu en gång, efterfrågan styr dem. Är det deras fel att vissa vill ha bekvämlighet? Skall detta begränsas via någon form av lag. "Alla som rör sig i natur får inte njuta av vardagliga bekvämligheter.".

En sak, sluta hälsa på alla som är ute och vandrar, det är jävligt störande :)
 
När vi stod invid toppglaciären aug 2010 kl 16 på em för att sätta på stegjärnen inför de sista metrarna, efter en ganska tung vandring från vårt tält via Västra Leden (ca 11km/2100 höjdmeter om man räknar med höjdförlusten i kaffedalen) vad händer då?..
flap,flap,flap...en helikopter från Kallax flyg landar bredvid oss. Ut kommer ett yngre par med svenska flaggan näven, tar på stegjärn, går upp på toppen, sätter ner flaggan, hurrar och fotograferar varandra på toppen innan de går ner till sin väntande helikopter. Jag pratade lite med piloten under tiden och fick veta att de beställt en topptur från parkeringen i Nikkaloukta, dvs en dryg halvtimme ToR.
Är det någon som vet hur det går med den planerade nationalparken runt Kebnekaise? På Naturvårdsverkets sida står det bara att den är "prioriterad för genomförande 2009 - 2013", och det är ju snart. På kartan över de föreslagna nationalparksgränserna så innefattas förutom själva Kebnekaise också fjällstationen, Láddujávri, Kungsleden upp till Alisjávri, större delen av Visttasvággi och nästan hela leden till Nikkaluokta. Om inte nationalparksreglerna blir extremt tillåtande så kommer väl det åtminstone att hindra sådant som beskrivs i det citerade inlägget?

http://www.naturvardsverket.se/sv/S...ya-nationalparker/Kebnekaise-Norrbottens-lan/ , kartlänk längst ner.
 
Gillar att åka helikopter i fjällen för vyernas skull,men vad har man ut av att flaxa upp,hoppa ut,sätta en flagga och flaxa ner igen?Det är ingen sport,ingen prestation.
Jämför med när jag åker en sväng med skotern på våren,det är kul,men sen måste jag ut och åka skidor för att det ska kännas att jag gjort nåt.
Och den "svängen" vi åker på skoter är några dagars vandring sommartid.
Brukar säga att man har inte varit i fjällen om man inte till fots skådat vad som snön döljer under skotersäsongen.
Många här hemma ser bara fjällen när de kan åka skoter där,sen håller de till nån annanstans.
Det där med "rörelsehindrade" som behöver motortransport för att få njuta av naturen rör sej trots allt om ytterst få individer.Känner på rak arm till två personer,inte fler.

Varför behöver allt vara en sport och en prestation? Sedan när förlorade människan sitt eget val och sina egna metoder att nå glädje? Är hela livet en tävling? Skall man löpa till ICA, jobbet, utlandssemestern. För det är ju ingen idé att flyga till canarie-öarna när man kan springa dit. Det är ju ingen match? Lyssna lite resonemanget och inse att folk faktiskt väljer det dem själva vill, utan att behöva prestera eller redogöra. Alla behöver inte skryta med att de kämpat sig igenom svåra dagar av regn och skoskav.

Sedan får självklart tycka att det inte är någon sport, däremot kan den andra skaran tycka att man slösar bort tid genom att gå. Inget är fyrkantigt och tur är väl det.
 
Nu tror jag TS hade lite otur; Kirunaflyg kör två reguljära avgångar till Kebne; kl 9 och 17 och jag har varit rätt många gånger i området och har aldrig reagerat på att det flygs "hela tiden". Nu har ju dock situationen varit lite speciell ett tag med ökad verksamhet i samband med flygolyckan. Dessutom flygs det främst just mellan Nikka och Kebne och det räcker med att gå några timmar i en annan riktning för att man inte alls ska märka av hetsen runt Kebnekaise; Vistasdalen t ex.

För persontransporter är det mycket riktigt några få bestämda avgångar, däremellan fraktar helikoptrarna utrustning, förnödenheter, mat, sopor etc till och från fjällstationen så det är en ständig trafik som TS noterat.
 
Om inte nationalparksreglerna blir extremt tillåtande så kommer väl det åtminstone att hindra sådant som beskrivs i det citerade inlägget?

Vad jag kommer ihåg så hade flera stugor utmed Padjelantaleden som jag passerade för två år sen - dvs i nationalpark - helikopterlandningsplats. Så undantag från flygtrafik verkar inte vara några problem.
 
Jag låter helst bli att besöka Keb Fjällstation, eftersom jag inte tycker om det som möter mig där. Samtidigt så vill jag ändå respektera den verksamheten som finns. Keb innebär trots allt en inkomstkälla för STF och en enorm marknadsföring som kan få fler intresserade av fjällvärlden. Men vill man ha fjällmys åker man helt enkelt nån annanstans - det finns rätt många kvadratkilometer kvar att vandra i.

Beträffande den onda familjen Sarri så tycker jag att TS kan ta sig i röven med sitt hat. Vi sörlänningar förväntar oss att kunna ta oss upp till fjällen. Vi förväntar oss att servicefunktioner finns, vi föväntar oss att det finns bussar, vi förväntar oss att bli hjälpta när så behövs. Men utan lokalbefolkning kommer det inte finnas någonting av det. Men när lokalbefolkningen på något sätt försöker få en försörjning av det som står till buds så ska det klagas över att vi stackars turister blir störda över det den vecka vi är gäster på deras mark. Nej fy sjutton vilken snarstuckenhet.

Jag menar... Vänd på det. Jag åkte till västkusten i somras. Trodde jag skulle få njuta av havsutsikt, och tångdoft. Men vad hände? En hel jävla stad låg i vägen. Göteborg tror jag att den hette. Biltrafik överallt. Fullt av småtjocka göteborgare som drog putslustiga skämt om precis allting. Och försökte man strosa omkring på gatorna så blev man överkörd av en spårvagn. Nä dra åt helvete - jämna skiten med marken.

Det verkar som om kvällsblaskornas resonemang spritt sig till folket då all form av kritik stämplas som hat. Mycket märkligt då jag antar att du är en vuxen man.

Nåväl, det ironiseras frisk till trots för att det i grund och botten inte var min vistelse som var av vikt utan hur fjällen exploateras på ett miljöovänligt sätt. Det jag nu inte är man till att avgöra är om det var extra mycket transport då det dels var Fjällräven Classic veckan efter min vistelse samt flygolyckan att ta i beaktande. Kanske det var tredubbelt med trafik på grund av just förbereldeser och bestyr med FC och flygolyckan - det kan jag som sagt inte avgöra.

Att det sedan bjuds ut skoterturer, helikoptertransport och båttransport från ett företag som just slår sig för bröstet för att de är eko-vänliga är ju sjukt. Det är ju ett helvete om man ska erbjuda kreti och pleti diverse luxuösa (ja, kollitransport är en lyx som fjällvärlden kan vara utan) tjänster. Om inte tjänsten erbjuds så kan den givetvis inte nyttjas. Det är alltså inte en fråga om det var hönan eller ägget som kom först. Skulle inte Sarri AB erbjuda diverse lyxtjänster så säger det sig självt.
 
"Mitt eget carbon footprint kan vi kanske räkna ut. Enligt SJ:s högst subjektiva reklam så släpper en tur Sthlm - GBG ut mindre koldioxid än vad en genomsnittsbil gör på 1 km så mitt kvitto torde kanske inte bli så gorvt vad gäller utsläpp."

Stanna nere i södra Sverige du så sparar du in ännu mer...

Det kan ju faktiskt vara så att folk med diverse funktionshinder har lika stor rättighet att besöka Keb som du har, och då kan ju dessa transporter komma väl till hands.

Jag har inte sagt något om de halta och lytta men givetvis har de lika stor rätt till fjällen som mig. Det är dock ingen jävla rättighet att transportera sig upp medelst helikopter till toppen.

Nu är det inte som så att fjällen kryllar utav rullstolsbundna utan folk är helt enkelt lata. Jag såg dock inte några korpulenta människor på den veckan jag spenderade i fjällen.
 
Ärligt talat, vad är ditt problem? Du befinner dig, kort om Åre, Sälen och möjligen Riksgränsen, på den mest turistexploaterade delen av svenska fjällen och gnäller dig blå om diverse turister? Ta tältet och far nån annanstans nästa gång, det finns många andra vackra platser än just Kebne. I mina ögon är det avsevärt bättre att exploateringen håller sig på just några få platser än sprids ut.

Du har inte så mycket koll på marknadsekonomi va? Du tror inte att det dyker upp en ny aktör som erbjuder kollitransport om den första skulle försvinna av något annat skäl än bristande lönsamhet?

Sedan säger du att det inte är nån rättighet att transporteras till toppen med helikopter... Nej, förvisso inte, men du har inte heller någon rätt att kräva att slippa helikoptrar över dig om du inte har vett att hålla dig från turistfällorna.
 
Ärligt talat, vad är ditt problem?

Jag tyckte jag var väldigt tydlig? Jag kan ta det lapidariskt: transporten i fjällen. Maskintransport för att vara precis.

Ayrin sa:
Du befinner dig, kort om Åre, Sälen och möjligen Riksgränsen, på den mest turistexploaterade delen av svenska fjällen och gnäller dig blå om diverse turister?

Du verkar tro att fjällen är till för den som kan betala, så är inte fallet. Det är de svenska fjällen, alltså mina och dina fjäll, och jag bryr mig om hur de "sköts".

Ayrin sa:
Ta tältet och far nån annanstans nästa gång, det finns många andra vackra platser än just Kebne. I mina ögon är det avsevärt bättre att exploateringen håller sig på just några få platser än sprids ut.

Du har inte så mycket koll på marknadsekonomi va?

Oh boy, oh boy! Där satte du mig på pottkanten. Du måste själv förstå att man kan, och som man redan gjort, låta vissa ställen vara just frizoner från maskiner.

Ayrin sa:
Du tror inte att det dyker upp en ny aktör som erbjuder kollitransport om den första skulle försvinna av något annat skäl än bristande lönsamhet?

Sedan säger du att det inte är nån rättighet att transporteras till toppen med helikopter... Nej, förvisso inte, men du har inte heller någon rätt att kräva att slippa helikoptrar över dig om du inte har vett att hålla dig från turistfällorna.

Det är naturen som är min prioritering. Att den inte smutsas ned i onödan. Att man har person- och kollitransport från Nikka till Keb är i mina ögon jävligt onödigt. Om man inte kan gå den biten, ja håll dig då hemma från fjällen. Naturen är inte något egalitärt nonsens projekt som samhället i övrigt. Naturen ska respekteras. Djurarter, mossor, växter och lavar. Det handlar inte om människans rätt till att få vistas där uppe.

Om Sarri AB hade någon sherpaverksamhet att samerna själva fick konka på diverse utstyr till Keb så hade det varit en helt annan femma.

Märkligt att folk blir upprörda för att man kritiserar. Ni är att en ansamling utav det Nietzsche porträtterade som "den sista människan".
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Tundraman KEB freeride Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
Kristian Viktim Triangelrutt Nikk-Keb-Alesjaur-Vistavaggi-Nikk Fjällvandring 7
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
Påveen Keb classic vinter Fjällvandring 0
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
ostlundemma Sällskap till keb och kaskasapakte Fjällvandring 2
Karolina P Familj fast på Keb Fjällvandring 11
Micro553 Rutt Keb - låter det rimligt? Fjällvandring 28
Mattias33 Keb-kaitumjaure Fjällvandring 1
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
fruluftsadam Keb - Abisko Fjällvandring 4
LodurX Utrustning för topturen på Keb? Fjällvandring 6
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
Pesson86 Keb vecka 32 Fjällvandring 2
Fjällvinden Tjuvar å banditer på Keb Fjällvandring 3
daniel_axel Duolbanjunjecohkka? (Keb) Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
Jotun Sarek & Keb på 10 dagar - rimligt upplägg? Fjällvandring 21
Charlotte_LL Plats i helikopetern Nikka-Keb 21-23/9 Fjällvandring 0
Bulgakov Snöläge Keb- Abiskotrakten 6-8:e juni Fjällvandring 5
Wingann Keb sista veckan i juni? Fjällvandring 9
RikardF Bestigning av Keb sydtopp - Ledförslag Fjällvandring 16
Namn Keb: Sydtoppen till Tarfalasjön Fjällvandring 9
F3l1XB 5-7 dagar kring keb Fjällvandring 13
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
Hasse_70 Keb i september Fjällvandring 2
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18
forslund Keb sen sommar Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.