Hur långt orkar man simma i 7-gradigt vatten?

Med vågor, flytväst och kapell runt midjan simmar nog de flesta dåligt. Det är ganska stor skillnad på vattenvana och simförmåga mellan olika individer, så antalet metrar en människa kan simma i sjugradigt vatten har säkert en osäkerhetsfaktor om >20x.
 
Inte utan min torris

Jag har ju paddlat precis hela vintern och jag avslutar paddlingen med 2-300 meter ryggsim bara för att sträcka ut min kassa rygg. Jag kan bara meddela att det är riktigt behagligt att aldrig behöva bry sig om vilken temperatur vattnet har utan kan göra det jag känner för, och mår bra av. Vattenlekar ska vara njutbara och att ligga där och simma när det snöar som värst är en riktig höjdare som man lever länge på. Att sen en del åskådare famlar efter mobilen och ska ringa räddningstjänsten eller till S:t Anna och begära handräckning av männen i vita rockar får man bjuda på.
 
Kallt vatten o simma

I internationella livräddningskretsar (ILS) går skiljelinjen mellan kallt och varmt vatten vid + 28 gr C.
Det är då vattentempen inte blir den påverkande faktorn för hur länge man klarar vara i vattnet.
Det har gjorts en hel del tester av vattentemp-påverkan i olika syften. Brittiska Marinen har kanske den mest långtgående sådan för ren överlevnad. Essensen har iaf varit: stilla så länge det går och låt folk hitta/plocka upp dig/rätt kläder som täcker köldreceptorerna (i aortorna) på vid de ytliga aorta passagerna på kroppen (= ljumskar, handleder, hals) samt det känsliga huvudet.
Tester på Berga har också gjorts om jag inte minns fel under 90-talet där man lät ett gäng c:a 30 åringar hyfsat tränade (dock inte i simning) under upp till 1,5 tim simma i 25 , 18 resp. 11 gr. (Fråga den fortfarande stronge kanotisten Tommy Karls hur det var att vara med i testen)
Essensen var att redan vid + 18gr fick försökspersoner plockas upp pga för låg kroppstemp och begynnande köldrelaterade problem. Helt klart fanns stora individuella skillnader som spelade in - dock var inte fysiska träningsnivån alltid avgörande. Vid 11 gr var det endast någon som stod ut/klarade sig hela testet. Gemensamt för de som klarade sig bäst var mer fettvävnad mellan skulderbladen och på axlar. M a o Visst kan man träna sig att tåla kallt vatten men det finns en mångd faktorer som de flesta av oss inte har eller kan ha koll på ex. dagsstatus för att tåla kylan, arvsanlag samt inte minst - när börjar jag "idag ta fel-beslut i kall vatten" så att jag börjar försämra mina egna möjligheter att fixa en kall-badning?
Håller i övrigt med Arneri ovan oc h tror att det är viktigast att fundera före - Vad jag verkligen kan fixa idag - när jag ska paddla.
BengtO
 
Jag vurpade häromveckan

Jag vurpade ofrivilligt när jag testade att kanta min nya Tahe Greenland. (Ryggströdet satt fel, nu är den bra). Jag hade inte tänkt paddla långt utan höll mig nära land så jag hade ingen pump eller flottör. Jag blev så förvånad när jag tippade att jag inte ens försökte rulla upp. Det var 3 grader i luften och 5 i vattnet.

Stället där jag paddlade var långgrunt så jag tänkte gå iland. Jag hade glömt att dom muddrat sen jag var där sist så jag fick simma ca 150 m. Jag försökte klättra upp på en brygga men jag var för stel efter 15 minuter. Jag fick krypa tillbaka och simma siste biten. 100 m till. De sista 20 metrarna var svåra men det gick bra och jag kunde ta mig upp och hem. Sista biten på ren vilja eftersom kroppen tyckte att jag skulle vila, blodtrycket var rätt högt och andningen riktigt plågad.

Det hela finns på film. http://www.youtube.com/watch?v=H9lTuLx1gL8

Jag hade tänkt testa bildvinkeln på min hjälmkamera så jag satte den på fördäck.
Filmen blev ganska kul. Min slutsats är: Man 188 cm 92 kg iklädd craftynderställ, fleecetröja och flytväst kan simma ca 250 m i 5 gradigt vatten. Det tog nästan 30 minuter. Jag tror mössan och mina våtdräktshandskar var viktiga för att det gick såpass bra. Jag funderade aldrig på att släppa kajaken. Glasögonen satt kvar hela tiden!

Simma lugnt
 
... skrämmande film även om det gick bra!

Ett tips är att träna lågt stöd. Med ett sådant hade det varit enkelt att rädda situationen.

Tror också att neoprenhandskarna var viktiga. Annars hade du aldrig klarat att hålla i kanoten mer än en kort stund. Vindtäta ärmar och flytvästen minskade också vattenbytet nära kroppen.
 
Mycket skrämmande och lärorikt. Grattis till att det till trots gick väl!
Sannorlikt mycket nära max då, för dig.
 
Jag tycker inte filmen är särskilt skrämmande. Den är ganska kul.


Jag hade räknat med kommentarer av den här typen:

...Ett tips är att träna lågt stöd. Med ett sådant hade det varit enkelt att rädda situationen.
Men kan ändå inte låta bli att förvånas. Jag trodde jag klargjorde min förvåning över bristen på konstruktiva manövrar från min sida. Jag behöver inte din besserwisser-kommentar.

Alla låga stöd, höga stöd, rollar ur olika vinklar som jag utfört under alla år försvann. Reentry och roll upp fanns inte ens i mitt huvud. Det berodde nog på att det var första gången jag satt i kajaken och sittbrunnen är faktiskt grymt trång.

Det främsta skälet till min overksamhet och förvåning är att en smal grönlandskajak som Tahe Ilaga - 50 cm eller Waterfield Qaanaq 512 - 48 cm är rätt så initialstyv. När du sen går över gränsen finns ingen mer styvhet. Är man van vid en mer traditionell kajak tror man att det finns merr tid att ta till stödet kvar när den kultar. Jag la inte ut filmen för att få tips på paddeltag. Jag ville svara på en enkel fråga om hur långt man kan simma i kallt vatten. Det var allt.
 
Svarade på frågan gjorde du förb. bra tycker jag. Det där är nåt att tänka på för dom som tycker att torrisen är skit att paddla med och "reder ut situationen", jo pyttsan, det vet man aldrig i förväg och det är väl bättre att förbli "seal, dry and warm" än en siffra i statistiken iallafall.

Det har tom. hänt att jag snorklat lite vid fikauppehållen i vinter, jag dyker ju också, och jag höll på att skrämma slag på en fiskare som inte såg mig förrän jag dök upp genom drivismoset och började simma "som en annan jävla gråsäl" som han uttryckte sig.



Teknikern - medlem i "The säl team".:cool:
 
Jag tycker inte filmen är särskilt skrämmande. Den är ganska kul.


Jag hade räknat med kommentarer av den här typen:


Men kan ändå inte låta bli att förvånas. Jag trodde jag klargjorde min förvåning över bristen på konstruktiva manövrar från min sida. Jag behöver inte din besserwisser-kommentar.

Alla låga stöd, höga stöd, rollar ur olika vinklar som jag utfört under alla år försvann. Reentry och roll upp fanns inte ens i mitt huvud. Det berodde nog på att det var första gången jag satt i kajaken och sittbrunnen är faktiskt grymt trång.

Det främsta skälet till min overksamhet och förvåning är att en smal grönlandskajak som Tahe Ilaga - 50 cm eller Waterfield Qaanaq 512 - 48 cm är rätt så initialstyv. När du sen går över gränsen finns ingen mer styvhet. Är man van vid en mer traditionell kajak tror man att det finns merr tid att ta till stödet kvar när den kultar. Jag la inte ut filmen för att få tips på paddeltag. Jag ville svara på en enkel fråga om hur långt man kan simma i kallt vatten. Det var allt.

Ber om ursäkt om du tog det som en besserwisser-kommentar. Det var inte menat så.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Teknikern Att paddla långt,,,eller inte. Paddling allmänt 19
avslutat medlemskap 1003 Paddla länge kanske, inte långt... Paddling allmänt 9
Björn_L Paddla långt???... Paddling allmänt 1
lellky Hur långt paddlar man? Paddling allmänt 4
oberg_niklas Hur långt in på säsongen kan man paddla med våtdräkt Paddling allmänt 7
emyrin Hur långt? Paddling allmänt 14
madnick Hur långt har ni paddlat? Paddling allmänt 5
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Blade06 Helt Ny Hemsida om Surfskipaddling - och hur man börjar... Paddling allmänt 0
bahlgren8 Packraft i Rogen om 1 vecka - vad bör man inte missa? Paddling allmänt 4
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
DalecarliaBushcraft Vart kan man paddla till helgen? Paddling allmänt 5
Nicopia Var hittar man krokar? Paddling allmänt 6
henka111 Hur tätar man en Alu-kanadenssare som läcker i mitt skarven Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Ainon Att tänka på om man paddlar själv? Paddling allmänt 96
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
Bootsy25 Fiskekajak el. liknande där man sitter mot varandra? Paddling allmänt 6
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
jazzmatsa prylar som man retar sej på/grejor som är skit Paddling allmänt 146
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
lkp317 Var hyr man kajak nu i Sthlm området? Paddling allmänt 4
Stuvarn Kan man ha för liten vinge? Paddling allmänt 17
Ace 374 Ja då ha man vält ! Paddling allmänt 6
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
fraewu Hur man botar rädsla efter paddelolycka Paddling allmänt 6
sir Toby Hur länge överlever man i vatten? Paddling allmänt 4
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9
kajakmicke Hur stretchar man efter paddling? Paddling allmänt 3
marot858 Vart hittar man estlandskajaker? Paddling allmänt 9
Hederstedt Kan man paddla från mälaren till yngern? Paddling allmänt 5
stefanhum Hur köper man en Lendal paddel ? Paddling allmänt 3
Bertil Får man tälta i Nationalpark? Paddling allmänt 3
fswede Var kan man provpaddla Reval Viking Paddling allmänt 0
xtrem Törs man paddla..? Paddling allmänt 23
Zingo62a Var kan man köpa epoxy..... Paddling allmänt 3
Mr Ardbeg Då är man Paddling allmänt 5
Zingo62a Hur bör man sitta.... ?...*L* Paddling allmänt 3
salgo60 Webservice hur lång paddel man skall ha Paddling allmänt 3
Kajakob Utrustning till point65 XP, vad skall man tänka på? Paddling allmänt 12
tstevg Skall man verkligen Behöva köpa kartor & Sjökort Paddling allmänt 12
Stadan Hur får man tag i kapellväv? Paddling allmänt 9
Stefan Torstensson Hur håller man sig torr i sittbrunnen ??? Paddling allmänt 12
gullegubben Då var man igång igen då... Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.