Hur långt orkar man simma i 7-gradigt vatten?

Men vattenströmningen torde ju spela stor roll. Det blir ju som skillnaden mellan att stå naken i -20 och stiltje, eller -20 och storm. Så att säga. Någon nämnde ju tidigare i tråden att man klarar sig bäst om man ligger hyfsat still, men det går ju liksom inte i fors.

John

I en fors kan vattentemperaturen vara betydligt under 0 grader. Fast man brukar inte ligga i så länge i taget förutsatt att man har kamrater med och/eller behärskar eskil.

Thure.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har ju övat alla tänkbara scenarion, just för att inte bli ännu en siffra i statistiken NÄR det skiter sig, för det gör det när man minst anar det och är man då rätt klädd och "lekt" haveri under kontrollerade former så blir man inte överraskad utan det blir istället "jaha, jaså det där gick inte, nähä".

Eftersom jag propagerar för torris pga. oförutsedda händelser så kan jag kosta på mig att även testa lite ovanligare haveriövningar, som att "leka" på på rutten våris, testa att simma i drivis och bogsera kajaken i lä bland höga vågor i kulingvindar. Sånt gör man inte ostraffat annars och det är alltid intressant att testa hur lite det behövs i felmanövrer för att det ska gå åt pipsvängen.

Har man kunskap och rätt materiel så får man säkerheten på köpet.

Vilken är din gren? Torrdräktssimning med hinder som drivis och kanotbogsering eller kajakpaddling?

Thure

Multiblött

Vilken är din gren? Torrdräktssimning med hinder som drivis och kanotbogsering eller kajakpaddling?

Thure
Varför begränsa sig till bara en gren? Jag kör multisportvarianten fast alla delmomenten gjorts om till att passa i eller omkring det våta elementet. Sen får man ju förstås variera sig efter årstiderna för medge att det ser lite larvigt ut att sitta i kajaken på isen och försöka paddla och komma nånstans. Då får man byta gren och ägna sig åt långfärdsskridskosimning om man hittar en vak. :)

Coolare med torris

Torr-is (som ju ryker) borde kunna få oss paddlare att se lite coolare ut. Jag menar, hur häftig är man när man har långkalsonger, shorts och kjol på sig samtidigt?

Istället kunde hela fjorden fås att se ut som ett sjöslag fullt av krutrök, skäggiga gubbar och kantrande båtar. Ja till mer specialeffekter i paddlingen!

:)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips