Hur långt?

Vi är tre personer som ska paddla i sjöar i Sverige.
Vi kommer att gå upp ganska tidigt, packa ihop tält, ge sig ut och paddla, stanna för lunch och sen paddla vidare och avsluta dagen med att campa. Vi kommer att satsa på att komma ganska långt och inte bry oss om sevärdheter. Men eftersom vi ska campa så blir det en del packning och vi är nybörjare.

Men jag undrar hur långt man kommer ungefär på en dag?
 
Vad ska ni paddla för farkoster? Canadensare eller kajak?

Med havskajak brukar mina dagsetapper vara ca 15 distansminuter och då är effektiv paddlingstid under 5 timmar och relativt lugnt tempo.
 
insjö eller?

Varje lyft förbi en damm eller sluss tar tid. Tar nog minst ½-timme med urlastning, bärning, och lastning igen....
Så paddlar ni på tex Trosa ån så kanske det inte blir så långt. Paddlar ni Klarälven kan ni komma långt.
 
Som gröngölingar

bör ni paddla efter trivseln och samvaron istället för efter distansen. Gör upp ett dagsschema som ni alla är överens om och följ det, håll ihop och njut. Den svagaste bestämmer tempot. Hemtransporten kan ske varhelst väg ligger nära vatten.

Go tur

Johan K
 
svar

Det där med canadensare eller kajak har jag inte fått någon koll på ännu. (Extrem nybörjare)

15 distansminuter, vad innebär det? Jag brukar räkna sträcka i km. hehe

Vi kommer paddla på ganska så öppna vatten så att det blir väldigt få lyft. Mälaren.

Vi kommer mest tänka på distansen eftersom det här ska vara en utmaning vi ger oss ut på. Likt förra året då vi cykla från Sthlm till Mallorca. Det var inte speciellt njutbart under turens gång men väl så skönt när man kom fram.

Hur många kilometer?
 
En distansminut är 1852 meter, om man paddlar en knop så kommer man en distansminut per timme.

Ränka med ungefär 3 knop i långfärdstempo med kajak, man kan förvisso hålla högre fart, kanske 4 knop men snittet över en dag lär inte vara mycket högre än 3 knop.

Tämligen enkelt att göra 20 distans på en dag med fint väder utan att slita ut sig.


Hur långt ska ni?



JL
 
Svar

Vi har precis börjat planerat på den här resan. Men vår första tanke är Sthlm - Göteborg.
Tror ni att de är möjligt för några nybörjare. Hur lång tid får man räkna med inkl vilodagar?
Vi behöver inte många vilodagar. Under cykelturen tog vi 2 vilodagar på 30 cykeldar med 10 mil om dan.
 
Skaderisk

Jag har inte några bra svar på frågorna, men ett litet förhoppningsvis onödigt tips: om man inte har paddelrutin och paddlar såpass långt finns det en rätt rejäl skaderisk, särskilt om man inte tar vilodagar. Cykling är ju en mer intränad rörelse.
Men lycka till i alla fall!
Marcus
 
svar

Det är tänkt att vi ska göra det nästa sommar. Så det är ju ett år vi har på oss att träna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.