Montera el-pump i en kajak?

Om det bara skall övas rollning kan en kompis hjälpa till med tömningen som på bilden. Tömmer kanoten på under minuten. Bilden är från BKK's klubbmästerskap i kamraträddning.

Ifall det bara är en säkerthetspryl tror jag att pumpsystemet kommer vara trasigt innan det kommer till användning.

Det är ju strålande om man kan ha en kompis med när man tränar roll men det är inte alltid min verklighet.
Det finns säkerhetssystem i nästan allt vi tar i idag så varför om det utförs rätt skulle det vara trasigt när det kommer till att användas? Är det ofta ABSen inte fungerar i bilen du kör eller jordfelsbrytaren inte bryter när det blir överslag? Som sagt om installationen utförs rätt och underhålls, kommer den också att fungera när den ska.
 
En fördel om man har flytväst på(vilket man borde) så kan man vid kantring själv lyfta upp nosen på kajaken i uppånervänt läge å faktiskt få ut det mesta vattnet! Faktiskt otroligt lite kvar som inte ställer till några problem alls vid den fortsatta paddlingen!

/Janne
 
En fördel om man har flytväst på(vilket man borde) så kan man vid kantring själv lyfta upp nosen på kajaken i uppånervänt läge å faktiskt få ut det mesta vattnet! Faktiskt otroligt lite kvar som inte ställer till några problem alls vid den fortsatta paddlingen!

/Janne

Flytväst ska man ju ha på. Har själv försökt lyfta på fören men endast lyckats med en flottör under armen. visst får man ur mycket av vattnet men vid en re-roll kommer det in igen. Men använder man sig av paddel/flottör på akterdäck så fungerar det ju. Men personligen tycker jag att det går snabbare med re-roll om det inte vore för den större mängd vatten som ska pumpas ur.
Därav denna önskan om en el-pump.

Peter.
 
En fördel om man har flytväst på(vilket man borde) så kan man vid kantring själv lyfta upp nosen på kajaken i uppånervänt läge å faktiskt få ut det mesta vattnet! Faktiskt otroligt lite kvar som inte ställer till några problem alls vid den fortsatta paddlingen!

/Janne

Funkar det verkligen..? Jag har provat både med tom och lastad kajak - det gick inte så där jättetoppen direkt, förutom att jag tryckte ner mig själv under vattnet..

Kanske det går bättre med lättare motionskajak?

/ Ulf
 
Senast ändrad:
Funkar det verkligen..? Jag har provat både med tom och lastad kajak - det gick inte så där jättetoppen direkt, förutom att jag trycket ner mig själv under vattnet..

Kanske det går bättre med lättare motionskajak?

/ Ulf

Har också provat med dåligt resultat. Då har jag haft en "seglarväst" med 50N flytkraft. En tom havskajak som man lägger upp och ner har inte mycket vatten i sig eftersom den flyter på stuvutrymmena fram och bak. Sen gäller det att få runt den snabbt och då hamnar man själv låååångt under vattnet. Men visst går det få ha ett par hinkar vatten kvar...
 
Funkar det verkligen..? Jag har provat både med tom och lastad kajak - det gick inte så där jättetoppen direkt, förutom att jag trycket ner mig själv under vattnet..
Kanske det går bättre med lättare motionskajak?
/ Ulf

Funkar inget vidare för mig heller. Men kanske med en toklätt kajak, jättestor flytväst och plattvatten och gärna liiiite bottenkänning så ;)
 
Jo det funkar för mig i en 23,5kg havskajak! Har provat utan flytväst å då går det inte! Men har du flytväst på å har gått runt så vänder jag bara kajaken upp å ner lyfter upp fören långsamt upp på raka armar(är då själv lite under ytan) vänder tillbaks kajaken å äntrar den bakifrån(är det för stökigt så sätter jag paddelflottören(som jag har halvt uppplåst under gummicordslinor på akterdäck) på paddeln som jag fäster i flottörfästena å äntrar då utan större problem!
Har testat detta som "lekövning" vid ett flertat tillfällen då jag tack å lov inte behövt använda det i krislägen trots 35 års paddling :)
Ps i min motionskajak vill jag helst inte klättra runt på akterdäcket tror inte den tål det så där simmar jag nog iland!

/Janne
 
Kanske det går bättre med lättare motionskajak?
Mina slutsatser för egen del är att det funkade bättre förr... :)

Jag minns att det gick rätt lätt på den obligatoriska säkerhetsövningen på Delsjön med NPK för ett antal år sedan. Men jag försökte med min egen motionskajak (och egentligen bättre -?- jag har skottvägg) i bassängen förra året så gick det inte direkt bättre.
 
Mina slutsatser för egen del är att det funkade bättre förr... :)

Jag minns att det gick rätt lätt på den obligatoriska säkerhetsövningen på Delsjön med NPK för ett antal år sedan. Men jag försökte med min egen motionskajak (och egentligen bättre -?- jag har skottvägg) i bassängen förra året så gick det inte direkt bättre.

VKV101 och VKV102 har flyttankar på sidorna och de är så pass lätta att det nästan inte blir något vatten kvar om man vänder dom med rätta knycken. Så visst var en del saker bättre förr. Och att komma upp i en sådan är lättare än att komma upp i en havskajak tack vare den stora sittbrunnen...
 
Det var trevligt av dig att tänka att det var kajakerna som var skillnaden. Det kan ha varit en Kåre (med flykttankar?), men jag tror det var en Fenja eller en Tracer (utan?). Jag har hur som helst tagit på mig skulden alldeles utan större fundering. Jag tyckte det var svårt med Escapen, trots skott bakom säte och stor flytväst i bassäng. De e nog jag som e kass nuförtiden.
 
Vad beror felet på?

Mina slutsatser för egen del är att det funkade bättre förr... :)

Tack för att du bjöd på den, Patrik... *L*

Jag har också noterat att saker blivit tyngre med åren. Dessutom har vissa saker (tidningar, TV-skärmar, fåglar på avstånd...) blivit suddigare. Kan det bero på den globala uppvärmningen månne?

Jens
 
Jo det funkar för mig i en 23,5kg havskajak! Har provat utan flytväst å då går det inte! Men har du flytväst på å har gått runt så vänder jag bara kajaken upp å ner lyfter upp fören långsamt upp på raka armar(är då själv lite under ytan) vänder tillbaks kajaken å äntrar den bakifrån(är det för stökigt så sätter jag paddelflottören(som jag har halvt uppplåst under gummicordslinor på akterdäck) på paddeln som jag fäster i flottörfästena å äntrar då utan större problem!
Har testat detta som "lekövning" vid ett flertat tillfällen då jag tack å lov inte behövt använda det i krislägen trots 35 års paddling :)
Ps i min motionskajak vill jag helst inte klättra runt på akterdäcket tror inte den tål det så där simmar jag nog iland!

/Janne

Fungerar för mig också i glasfiber havskajak. Kan det vara så att i vissa lägen är större längd och tyngd en fördel i kajaksammanhang, inte alltid en nackdel? :)

--- Mats ---
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erikssou Montera självräddningsklämmor Paddling allmänt 6
Erik Barkefors Montera paddelblad Paddling allmänt 0
Magnus_74 montera mittmonterade padaler i K2:a Paddling allmänt 3
ct Montera roder och ryggstöd Aquilo Explore Paddling allmänt 11
Ekke Montera egna dackslinor? Paddling allmänt 2
Fileip Montera skädda på plastkajak? Paddling allmänt 0
pad Montera vingar? Paddling allmänt 1
matspe Montera roder på "roderlös" kajak Paddling allmänt 1
mielo Montera skott i motionskajak? Paddling allmänt 3
avslutat_17_06_20 Paddelflottör grönlandspaddel och bra pump Paddling allmänt 11
manlan Öskar eller pump Paddling allmänt 17
Egel Pump Paddling allmänt 6
Bra pump för ensampaddlare? Paddling allmänt 2
Pump? Paddling allmänt 0
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.