Bra pump för ensampaddlare?

  • Trådstartare kurt@blinfo.se (Kurt Gustavsson)
  • Start datum

kurt@blinfo.se (Kurt Gustavsson)

Gäst
Har någon ett tips om en tillräckligt effektiv manuell pump som passar en ensampaddlare? När det är så stökigt på vattnet att man slår runt så klarar man inte heller att hålla balansen medan man pumpar ut vattnet med en vanlig lös handpump. Finns det någon tillräckligt bra fotpump för fast montering? Var? Andra alternativ?
 

thaverka@yahoo.de (Thomas)

Gäst
Untitled

Hej ensampaddlare,
Det finns en beskrivning för en elektrisk pump på sidan http://www.faltboot.de/engl/main.html.
Det syns vara en bra alternativ.


Thomas
 

gesu@mail.bip.net (gert straschewski)

Gäst
lårpump

Hej!


Det är säkerligen bra med en elpump men man måste alltid noggrant hålla koll på den. Därför är det kanske bäst att ha den som en slags komplettering
till en manuell pump. Som en sådan skulle jag rekommendera en Henderson fotpump monterad inte som fotpump utan som lårpump. Den monteras precis framför sitsen så att du kan trycka ner den genom att sträcka dina ben.
Första fördelen med en montering som lårpump är att du under själva pumpningen sitter säker i kayaken - du har fortfarande en bra fotfäste. Andra fördelen är att samma pump presterar mer som lårpump än som fotpump.
Jag tror det beror på att fotpumpen - annars än lårpumpen - inte trycks ner jämn.
Man monterar den genom att laminerar fyrar ringar framför sitsen på kayakens skrov och gör fast pumpen i dem med hjälp av lite gummisnöre. Om du vill veta mer om lårpumpen och du bor i Stockholmstrakten så gå det bra att titta på min kayak. Dessutom vet jag att Hannu Aitalaakso, som är med i BKK, har också en lårpump i sin kayak.


mvh


gert
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.