Ensampaddlare hittad avliden

Vad sorgligt när en så ung människa drabbas. Det reser många frågor om hur det gick till. Flytväst användes men inte mobiltelefon. Med tanke på mannens goda fysik och en 6 meter lång kajak så kan man inte låta bli att spekulera i om han har kolliderat med något och skadat sig i smällen? Det vore lärorikt att få veta mer om omständigheterna kring olyckan.
 
Vad är vattentemperaturen nu i det akutella området?
Hur var vindar (riktning och styrka), våghöjd och ev strömmar?

Sorgligt när paddling slutar så här.

/Patrik
 
Vi får hoppas att hans kajak hittas också (den nämndes inte i artikeln). Den kan nog ge svar på ifall det var en kollision. Motorbåtar och vattenskotrar är det jag är mest rädd för när jag paddlar.
 
Enligt media så hade han en "tävlingskajak" , flyter en sådan sämre/lägre, så att det är svårare att komma i den och tömma den jämfört med en havskajak?
 
Havsvattentemperaturen enl SMHI i Göteborg idag ca 15°C.

Väder och vågor fredag kväll står det inget om i medias rapportering?

Thure
 
Utan att veta kajakmodell så är det inte så vettigt att spekulera om hur lätt eller svårt självräddning skulle vara IMHO.

Numera börjar t ex surfskis bli vanliga. Dessa är enklare att komma upp i efter kappsejsningar.

Thure
 
Havsvattentemperaturen enl SMHI i Göteborg idag ca 15°C.

Väder och vågor fredag kväll står det inget om i medias rapportering?

Thure


Jag har från mitt sovrumsfönster "fina" flaggor på några 100 meter hemifrån på en firma som heter Plantagen där jag kollar hur mycket det blåser innan jag åker hemifrån.

Dessutom har jag min kajak väldigt nära en flygplats vars vindmätare nog är noggrann

Vädret på rätt många flygplatser finns på http://rl.se/vadret

Dessutom kan man mata in tidigare datum och klockslag för att kolla http://rl.se/vadret/historik.php (men se upp för kollar man historia tar den 1 år tillbaka i tiden, men det går att mata in datum och tid

Per
 
Halmstad NV 8 m/s
Ängelholm NV 11

Göteborg ca 4 vid 18-tiden 10/6 enl Per Brunes länk.

Kan definitivt gett seriösa vågor på sträckan.

Thure
 
Vart hittar ni den informationen?

Jag läste det förmodligen i Aftonbladet. Det var vid 18-tiden samma dag han hittades. Antingen där eller på nyhetssidan på svt.se Ska se om jag hittar det igen.

EDIT: Det var varken på Aftonbladet eller svt.se jag läste att kajaken var sex meter. Antagligen en lokaltidning som jag glömt namnet på.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.