Fjällvandring På tur i bergen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2020-01-15, 07:07
Maritha Maritha är inte uppkopplad

Det blev ingen tur enligt plan. En massa strul och blev även dålig. Lite småturer i området. Det finns andra här i tråden som vet mer.
Svara med citat
Gammal 2020-01-15, 08:15
silenhag silenhag är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av handbagsatdawn Visa inlägg
Tack för informationen Maritha! Värdefullt! Vad tyckte du om landskapet? Svårvandrat? Några vad? Gick du över Högronden?
Rondane är ett relativt lättvandrat fjällområde är min uppfattning. Finns flera fina broar och väljer man att gå utanför leder så tror jag säkert det går att finna fina vadmöjligheter. Toppturer är också relativt okomplicerade. Det är stort sett bara topparna runt Trolltinden (2018 möh) Storsmeden (2016 möh), Veslesmeden (2015 möh) som enligt min väninna kräver lite mer än bara vandring/scrambling. Klassiker på sommaren är Rondslottet (2178 möh), Vinjeronden (2046 möh) och Storronden (2138 möh), alla går att nå med vanlig vandring/scrambling, ca 1000 höjdmeter från Rondvassbu...Skaffa en bra bok/litteratur över området är a och o som man säger...
Bilderna längre ned är från sista helgen i oktober 2019, från Spranget och från sydvästkammen till Storsmeden (2016 möh). Aktuell helg spenderade vi två dagar i Rondane, sov en natt i selvbetjent hytte (en sidobyggnad till Rondvassbu). Vi gick med Randonee ski och det var skiføre helt från Spranget. Vi gjorde som sagt Storsmeden från sydväst, från skaret/sadeln gick vi med stegjärn och isyxa utan rep upp dom sista 200 höjdmeterna. I Rondvassbu var vi helt ensamma. Dag 2 gick vi en hästskotravers där en topp på 1805 möh ingick samt en topp på 1948 möh.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:29.

Logga in