Cykel, vet och etikett!

Re: ringklocka

P.D; sa:
min upplevelse av ringlockan när jag är ute på min MTB är att folk bara vänder sig om och glor när man använder den.

Inte minsta fel med att ha ringklocka, men jag föredrar att vänligt tilltala folk jag möter, eller göra något diskret ljud om jag kommer bakifrån. Till saken hör, att en klocka är ytterligare en pryl som kan lossna och skallra och som måste dras. Är hellre utan.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
För att bli lite seriös och filosofisk...

...så upplever jag problemet som att det finns så olika arter av cyklister.

Det finns framför allt två arter där också. De som cyklar för nöjes skull och de som cyklar för att snabbt ta sig från punkt A till punkt B.

Cyklar jag för mitt höga nöjes skull är det inget problem att samsas. Är folk i vägen kan jag ta det lugnt, och är det störande trångt kan jag alltid cykla någon annanstans.
Men är målet att ta sig någonstans (Jobbet, tåget, skolan eller den där fantastiska mountainbikestigen) är det inte så himla lätt att bara välja en annan väg.

Bekymret är att många regler och cykelbanor är tänkta för cyklister av den första kategorin. För dem är det lättast att anamma samma beteende som gående. (eller flytta på sig)
Men för cyklister i kategori två är det svårare. För dem är cykeln ett fordon. Man rör sig hellre på samma villkor som andra fordon i trafiken. En gående som är i vägen för en sådan cyklist är precis lika irriterande som en gående mitt på en bilväg. Och jag lovar att bilister blir irriterade om det går tre barnvagnar i bredd mitt i vägen ;-)
 
Re: För att bli lite seriös och filosofisk...

GustavOh; sa:
...så upplever jag problemet som att det finns så olika arter av cyklister.

... De som cyklar för nöjes skull och de som cyklar för att snabbt ta sig från punkt A till punkt B.

Jag förstår vad du är ute efter. Samtidigt får jag väl säga det, att det är ytterst sällan jag upplever det som att fotgängare är i vägen på ett störande sätt, inte mer än vad t ex rödljus är i vägen. Cykel är faktiskt en fördel när det är traffikstockningar och trängsel. Man tar sig alltid fram.

Är det något jag irriterar mig på är det att cykelbanorna sköts så illa, att det ofta ligger en massa grus på dem, att det verkar som om man anlägger dem en gång och sedan inte bryr sig om att underhålla dem.

Per

http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Re: Re: För att bli lite seriös och filosofisk...

ipg289h; sa:
Jag förstår vad du är ute efter. Samtidigt får jag väl säga det, att det är ytterst sällan jag upplever det som att fotgängare är i vägen på ett störande sätt, inte mer än vad t ex rödljus är i vägen.
*Så* störande är väl ändå inte fotgängarna ;-)

Är det något jag irriterar mig på är det att cykelbanorna sköts så illa, att det ofta ligger en massa grus på dem, att det verkar som om man anlägger dem en gång och sedan inte bryr sig om att underhålla dem.
Jo, fast det stör väl mest den som kör racer. MTB, tur och brukscykel tar sig nog fram.
Värre tycker jag nog det är hur cykelvägar anläggs i tätorten. De kan vara så korkat planerade att det hade varit bättre att inte ha några cykelbanor alls. (Som uppsalabo torde du veta vad jag menar...)
Mer avsedda för att bilisterna skall slippa cyklar än för att cyklisten skall ta sig fram säkrare.

Men då är vi utanför ämnet igen.
 
MTB?

Vad menar alla med att "köra MTB"?
Är det XC eller Freeride eller kanske nåt annat.
När jag är ute på min MTB så är det oundvikligt att inte cykla där det finns andra människor, så att inte cykla där som vissa föreslår går uppenbarligen inte.
Har för övrigt mött barnvagnar på stig i skogen.
Vad jag anser så ingår både asfalt, stig, grusväg i
t ex XC(därav namnet).
Hur som helst så är väl detta j--ligt enkelt, precis som andra har skrivit i tråden, visa hänsyn, var trevlig mot andra så blir det inga problem.

Jag säger som min kapten i lumpen:
Hjeeelm, jag ser inte problemet!

Har någon här varit med om en olycka med barnvagnar eller dyl? eller används bara de som vapen i diskussionen?

Är någon fotgängare/annan cyklist otrevlig, var då trevlig så känner sig nog personen bara dum/fånig.

Ps. På den sista punkten lever jag inte som jag försöker lära men ändå.....
Ds
 
Imponerad!

Ha ha, denna tråd har på fem dygn genererat sju sidor, fullt i klass med vargjaktsdiskussionerna.
Konstigt att ingen har börjat prata om avskjutning av "problemet", dvs barnvagnsmammorna, som tydligen är ett hett ämne.

/BAX

(Förlåt, jag är bara så less på krånglande datorer och nätverk just nu)
 
Eller MTB åkare

Avskjutning av galna MTB åkare är ju lite svårare då de är ett mer rörligt mål = större utmaning för skytten.

Jag tycker att skadeskjutning är helt ok i detta fall. Skott i knäskkålar är helt OK. Nu bor jag inte i Stockholm så jag kan inte hjälpa till med detta =)

När jag senast vandrade på Kinnekulle (Västergötland)träffade jag både MTB åkare som visste hur man uppförde sig och de som inte visste. De kom farande på en smal stig i hög fart mot oss. Framför oss går ett äldre par som är ute och söndagspromenerar. Den första cyklisten fräser förbi i hög fart vid sidan av stigen (inte så långt ifrån) den andra stannar upp och ber det äldre paret och oss om ursäkt för sin kompis. RESPEKT!

När de cyklat klart och återvände cyklade de om mig och min flickvän igen. Denna gången tog båda det lungt och killen som innan bara fräsde förbi Hejade och bad oss om ursäkt.

Undrar vad kompisen hade sagt till honom.

/Mattias
 
Re: För att bli lite seriös och filosofisk...

GustavOh; sa:
Men för cyklister i kategori två är det svårare. För dem är cykeln ett fordon. Man rör sig hellre på samma villkor som andra fordon i trafiken. En gående som är i vägen för en sådan cyklist är precis lika irriterande som en gående mitt på en bilväg. Och jag lovar att bilister blir irriterade om det går tre barnvagnar i bredd mitt i vägen ;-)

Som varande cyklist av kategori två blir jag väldigt irriterad över alla vilsna fotgängare som kommer i min väg VARJE morgon jag cyklar till jobbet, VARJE lunch jag cyklar fram och tillbaks, och VARJE kväll jag cyklar hem igen. Det blir rätt många gånger man måste väja undan.

För egen del har jag slutat använda ringklockan. Tycker bara att det blir besvärligare att passera folk när de virrar omkring som yra höns, när de i panik kämpar för att inte vara i vägen. Flexar hellre mellan cykelbana och (den enkelriktade) vägen för att smidigt komma till jobbet.

Kan inte låta bli att bli irriterad över fotgängarna ibland, trots att jag vet att jag inte borde.

Ett leende löser mycket...

//Anders
 
Re: Re: Re: För att bli lite seriös och filosofisk...

GustavOh; sa:
*Så* störande är väl ändå inte fotgängarna ;-)
[cyklevägar] kan vara så korkat planerade att det hade varit bättre att inte ha några cykelbanor alls. (Som uppsalabo torde du veta vad jag menar...)
Mer avsedda för att bilisterna skall slippa cyklar än för att cyklisten skall ta sig fram säkrare.

Jag är faktiskt sällan, faktiskt nästan aldrig, störd av fotgängare.

När det gäller Uppsalas cykelbanor är din formulering träffande, i varje fall på vissa. Tänker främst på Norbyvägen. Å andra sidan tycker jag kommunens interaktiva cykelkarta är rätt fräck http://kometen.uppsala.se/kartor/internet/cykelindex.htm De försöker verkligen göra stan mer cykelvänlig.

Det stora vansinnet som jag ser saken är att man inte bebygger gärdena nära stan, som ligger inom året-runt-cykelavstånd från stadskärnan, istället bygger de utanför staden o förstör viktiga friluftsområden samtidigt som de som ska bo därute måste bli bilburna med fåföljd att biltraffiken kommer att öka ännu mer.

Detta var verkligen off-topic.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Snälla, kan man överanalysera ett inlägg mer...
Jag tog klart mycket lättare på det än vad en del andra verkar gjort.
Det jag tror Crazy vill ventilera är att det är jävligt irriterande att t.ex en del med barnvagnar tror de äger gatan, att folk går 6 personer i bredd, med andra ord folk som inte tar hänsyn alls till sina medtrafikanter på cykel/gågatan eller vad det nu är för led.
Visst har man som gångtrafikant företräde, men det betyder inte att man ska nyttja den rätten ut i sin spets.
Hur fan vore det om jag körde höger runt ett kvarter hela dan för att nästan hoppas att nån ska köra på mig, så jag kan utöva min rätt.
Jappz, folk som går 6 personer i bredd ber bokstavligen om att bli påkörda...varför skulle de annars utöva denna dödliga sport (Iallfall för deras hälar) ???
Felet ligger ju i att det inte verkar finnas vägar som räcker till, folk som skiter i andra medtrafikanter, och regler som tyvär har brister i sig.
Förmildrande omständigheter borde finnas, för själv skulle jag då inte ha några skrupler för att lägga ena inlinenen på någons hälsena =)

Ta hänsyn till varandra lite mer, och då är det mest gångtrafikanterna jag riktar det till...för hur ofta ser man 6 personer som cyklar i bredd =)

/Linus

Ps.
Reserverar mig för att inte ha skrivit så exakt och lite otydligt.
Detta för att slippa 50 totalt onödiga svar på mitt inlägg.
 
Re: Re: Re: Re: För att bli lite seriös och filosofisk...

ipg289h; sa:
När det gäller Uppsalas cykelbanor är din formulering träffande, i varje fall på vissa. Tänker främst på Norbyvägen. Å andra sidan tycker jag kommunens interaktiva cykelkarta är rätt fräck http://kometen.uppsala.se/kartor/internet/cykelindex.htm De försöker verkligen göra stan mer cykelvänlig.

Denna cykelkarta är inte så dum. Finns den på papper för oss som ännu inte har laptoputrustat hojen?
För inlinesåkaren skulle det vara värdefullt om det anges var det är asfalt resp. grus.

I nästa version hoppas jag att barnvagnarna finns utmärkta med lämplig symbol.

Ööh, kände bara att jag måste säja nåt vadsomhelst, kände mej lite utanför, alla andra har ju tyckt till i denna märkligt utdragna sega och homeopatiskt förtunnade tråd.
Men trots allt ett angeläget spörsmål som förtjänar att diskuteras.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
Bartod Utrustning till färd med cykel? Långcykling 25
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
Gohan Bästa sättet att ta sig till (& från) Gibraltar med cykel Långcykling 5
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
j_stellan Visum till USA Långcykling 5
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.