Ta kort från kajaken?

Re: Pentax WP i fickan

seayak; sa:
Kanske är jag omild i min behandling av kameran, men risken finns alltid att man repar Objektiv-fönstret.

Helt rätt.

Displayen får absolut sina repor. Den är ändå så ljussvag att den knappast visar något..

Videosökare i starkt solsken är aldrig en hit, nej.

Varför skall den så snabbt gå ner i ljusstyrka och tändas upp först när man gör ett halvtryck.

För att spara ström - apropå videosökare.. Du kan visserligen enkelt ställa in hur snabbt sökaren går ner i ljusstyrka (eller om den skall göra det alls): Setting -> PowerSave, tror jag det var.

Att förvara kameran i fickan ( flytvästens ) är ju lite mildare men ofta är det fuktigare i en ficka än öppet däck. Saltvatten har ju också visserligen en obehaglig förmåga att påverka mer än sötvatten.

Fukt hoppas jag verkligen Optio WP klarar av - vi får väl se. Jag paddlar nästan enbart i Bottenviken så saltvattnet är inte mycket till problem, lyckligtvis.

/Niilo
 
Det som jag tycker verkar vara det säkraste är att välja en kamera som fungerar för undervattensfotografering... Eller i alla fall med ett undervattenshus till kameran. Olympus har ju t.ex sådana till flera av sina modeller. Kostar visserligen en slant men det gör ju en förstörd kamera oxå...
 
Säkert eller smidigt?

Visst är det säkrare att välja en kamera som är gjord för att användas för t.ex. dykning, men då får man en ganska klumpig kamera, kanske inte optimalt för paddling? I alla fall inte i flytvästen.
Jag har använt flera av Canons kameror med UV-hus (vattentäta till 30-40m) samt några av Canons kameror med allväderhus (vattentäta till 3m). Har även provat sony-kameror med UV-hus.
Nu har jag dock skaffat en Pentax WP på grund av smidigheten. Jämfört med min Canon S50 + UV-hus så tar WP'n upp kanske en 1/4-del så stor volym och väger nog en 1/3-del, de har annars liknande prestanda; 5 megapixel och 3x zoom.
Bildkvaliten på WP når dock inte upp till Canon S50/ Canon ixus i5, ixus 50 m.fl. Men jag har valt den för smidigheten. Jag har den i en ficka på flytvästen, alltid tillgänglig och i västen för att slippa vattendroppar på objektivet.
Än så länge har jag bara använt den under ett fåtal paddeldagar, men den fick bada ordentligt i saltvatten för snart 2 veckor sedan när vi övade på räddningar och rollar. Så långt funkar den bra, vi får se hur länge den håller. Och skulle den lägga av efter ett tag får man hoppas att minneskortet klarar sig så att man inte blir av med några bra paddelbilder.
 
Re: Säkert eller smidigt?

eriksjos; sa:
Nu har jag dock skaffat en Pentax WP på grund av smidigheten.

Så är det för mig också - plus att jag kommer nog att fota en hel del när jag har slagit läger :)

Återigen - mejla mig jättegärna WP-bilder ni har tagit, gärna med några rader om er själva och sammanhanget så publicerar jag.

E-post (syns det i inläggen?!): niilo.a@gmail.com - gör inget om bilderna är stora, Gmail bjuder på dryga 2Gb. Vill ni veta mer om Gmail så här finns det lite från min penna:
http://webnews.textalk.com/se/article.phtml?id=43134

/Niilo
 
Smidighet kontra kvalité

Hej Erik.

Ja det är ju just detta med smidighet. Lätt att ha till hands. Tyvärr tappar man en del av kvalitén. Antingen för att man skyndar sig trycka av eller att vågornas rörelser förhindrar god skärpa. Det är ju sällan de bästa ljusförhållandena när vattenytan rör sig så pass att det framgår i bild.

Stillbildsfotorafering till sjöss har såvitt jag ser en klar begränsning. Dryftade detta med en norrman i kajak med kamerafäste i stäven. Han använde videokamera. Då kan man plocka en ruta här eller där. Men problemet är fortfarande att kunna starta o stoppa. Sällan är man väl nära land i dom ögonblicken.
Man kan ju tänka sig en smidig liten kamera på huvudet och en monitor framför sittbrunnen. Det börjar bli en massa grunkor där framme på däck. Sen skall man ju kunna styra det hela. Trådlöst eller via kablar vattentätt genom fört i skrov eller kapell. Bldkvalité skall vi nog inte tänka på. Inte kostnaden heller.

Tillbaks på den lilla smidiga som trots allt tål lite vatten. Lite spill får man räkna med och WPn är ju inte svindyr. Till sitt pris o storlek klart överkomlig.

Det finns en vätska man använder till vindrutor för att regnvatten skall rulla bort utan torkare. Den fungerar bra på kameralinsen. Jag tog på några droppar några gånger. Ujj.Ujj. Vilken matt beläggning det blev. Därför putsade jag med en våt tygbit. Blankt och bra. När det kommer vatten på linsen blåser jag bort det hur lätt som helst.

Ha de.
 
För kajak såväl som långfärdsskridsko:
Vattentät engångskamera i ficka på axelrem/flytväst eller runt halsen för action/minnesbilder. Har tagit betydligt bättre bilder med denna än man skulle kunna tro.

Digital Systemkamera i vattentät påse i packningen för foto med konstnärliga ambitioner.

/Erik
 
Jag funderade också på hur jag skulle våga ta med mig min sony DSC-W1 i kajaken förra sommaren.
Sökte på nätet och hittade en hemsida där en kille gick igenom allt om vad man ska tänka på för att få bra kort från kajaken och han hade dessutom testat 7-8 olika alternativ för att skydda sin kamera. Slutsatsen var att vattentäta kamerahus är stora och klumpiga och det är svårt att ta ur kameran när det är fin fint väder och man har den perfekta bilden framför sig. (Det blir alltid bättre kort utan vattentätt skydd framför linsen). Han kom iallafall fram till att Aquapac är det bästa alternativet.
Jag hittade det på Claes Ohlsson
http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q186q152q686&ic=N&sw=16387
Tappar man kameran så flyter den, om man har lite luft i påsen. Det är vattentätt till 2 meter eller så. Har provat under vatten och det är tätt.
Är mycket nöjd med bilderna blir bara en aning mer blåton i dom men det är enkelt att ta bort i photoshop sedan.

/Andreas
[Ändrat av andy_02 2005-08-24 kl 13:26]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leja70 Flytväst för kort överkropp Paddling allmänt 10
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
catnil Kajakvagn - för kort/lång transport? Paddling allmänt 12
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Spitfire69 Roder till kort kajak? Paddling allmänt 6
TMW hjälp. kort (längd) kanot/kajak Paddling allmänt 14
JohannesM Kort eller långärmad? Paddling allmänt 17
avslutad160118 Kort och bred torrdräkt Paddling allmänt 11
articphoto Frakt av kajak, Stockholm - Vänersborg inom kort Paddling allmänt 0
PetStr52 Paddling Ålands östra skärgård - kort resebeskrivning Paddling allmänt 0
MrP Stabilaste kajaken? Paddling allmänt 41
tango Sitta längre tid i kajaken Paddling allmänt 15
Ynglet Bra platser att få i kajaken? Paddling allmänt 6
Marie K flytta sitsen framåt i kajaken Paddling allmänt 4
Pertm Bästa kajaken - max 3 meter Paddling allmänt 9
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
GertF Säkrare kvar i kajaken Paddling allmänt 26
pnothagen Kajaken Arrow Play Paddling allmänt 8
pelle.k Fräscha upp kajaken Paddling allmänt 11
Test005 Hund i kajaken Paddling allmänt 13
Jesperr97 Cykelkärra till kajaken. Paddling allmänt 8
laed Frakta kajaken vintertid Paddling allmänt 10
Gorrgel reservpedal till kajaken, ex. kanotpaddel Paddling allmänt 4
Arctic Fox Kan kajaken bågna? Paddling allmänt 31
Sara L Pytteliten spricka/läcka i kajaken? Paddling allmänt 15
heah Luta kajaken vid svängar Paddling allmänt 28
Kal-P-Dal Vad packar ni i kajaken för en vecka? Paddling allmänt 11
josohl Vad stortvättar ni kajaken med? Paddling allmänt 3
NattaZatta Tips på lekar med kajaken/kanadensaren Paddling allmänt 3
ctve8n Att fästa GPS:en på kajaken Paddling allmänt 18
Superbatman Den bästa allround-kajaken för max 15000:- ? Paddling allmänt 3
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
thomas_member.se Kajaken drar snett Paddling allmänt 9
Tavy Skicka kajaken med Flyget?? Paddling allmänt 9
Micke U Vill gärna ha omdömen på Neumann Shark kajaken! Paddling allmänt 2
BadCash Gissa kajaken! Paddling allmänt 37
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
henkealf Kajaken Everest V505 från Stadium Paddling allmänt 15
Sir Roger Elakt märke i kajaken Paddling allmänt 42
petski Låsa kajaken ? Paddling allmänt 15
henkealf Billiga kajaken Freeline 525 från kanotbutiken.se? Paddling allmänt 9
Brune Nationsflagga på kajaken Paddling allmänt 1
peter.ma Göra kajaken mer stabil. Paddling allmänt 5
tango kajakvagn att ha med sig i/på kajaken (ej efter cykel) Paddling allmänt 35
MartinR Strumpa/kondom för att skydda kajaken Paddling allmänt 2
ANNA78 tips om kajaken "north sea adventure 1020"? Paddling allmänt 2
surfban Någon som känner till Nordkap kajaken från 70/80-talet Paddling allmänt 8
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
matspe Varför bromsar grunt vatten kajaken? Paddling allmänt 5
deeppowder Stativ på kajaken Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.