Behövs karta och kompass längre?

Om man inte kan karta och kompass så har man också svårt att förstå funktionerna i GPS när det gäller planering av turer och annat, så jag tror nog att de som kan sin GPS också förstår kartan.

Jag vill nog hävda att för de flesta är det betydligt lättare kan navigera med GPS, än med karta och kompass. Speciellt under svåra förhållanden, som vid dålig sikt eller i terräng utan lättidentifierbara landmärken. Därmed inte sagt att alla kan hanterar en GPS. I början såg jag själv mest en GPS som ett komplement till karta och kompass, men jag har senare insett att den innebär en otrolig frihet. För mig är sällan orientering huvudsyftet med att vara ute i naturen. GPS:en gör att jag kan koncentrera mig mer på att: bedöma is, leta svamp, fotografera eller vad som mest intresserar mig för tillfället. Den medger också intressantare vägval, där jag annars skulle behövt välja mer defensiva vägar för att säkert hitta rätt.

Själv kommer jag inte överge karta och kompas på ett tag. Kartan har ofta bättre upplösning och överblick. GPS har lite för dåligt driftsäkerhet ännu. Men tekniken går framåt. Hur länge dröjer det tills den analoga kompassen känns lika obsolet som en reservskidspets? (http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=40172)
 
Jag skulle vilja säga såhär, dagens moderna naturvandrare borde först lära sig GPS ordentligt för att sen ta steget mot karta och kompass. Med dagens GPS med kartinformation är det ju enkelt att jämföra den med papperskarta och kompass och då blir säkerheten betydligt förbättrad. När gpsen gett upp plockar dom fram kartan och fortsätter eller tar sig säkert hem igen. Båda systemen har sina starka sidor och sina begränsningar så varför inte låta dom samverka? Jag låter ofta parallella system samverka, på stora arbetsvattenskotern finns både stor, men visserligen ganska gammal GPS för översiktsnavigering och som knopmätare-bränsleberäknare och min lilla handhållna för närområdesnavigering. Var för sig är dom odugliga att finnavigera med men tillsammans är det ett oslagbart koncept.
 
För mig är sällan orientering huvudsyftet med att vara ute i naturen. GPS:en gör att jag kan koncentrera mig mer på att: bedöma is, leta svamp, fotografera eller vad som mest intresserar mig för tillfället. Den medger också intressantare vägval, där jag annars skulle behövt välja mer defensiva vägar för att säkert hitta rätt.

Själv kommer jag inte överge karta och kompas på ett tag.

Precis så menar jag när jag sa att GPS:en kräver mindre uppmärksamhet. För mig som lätt blir vilse i pannkakan kräver det lite fokus med karta/kompass. Med GPS behöver jag inte följa med på sjökortet hela tiden. Det blir mer avslappnat och navigering är inte mitt huvudsyfte heller i kajaken.

Jag får väl erkänna att jag också har svårt att lämna karta/kompass hemma, svårt att släppa gamla vanor...

thomas
 
Den där var riktigt fin.
En kompis jag har som kör ambulans berättade att för ett år sen fick dom helt nytt system i sina bilar som skulle vara "idiotsäkert". En av dom första körningarna utan karta i bilen så hamnade dom vid vägs ände och hade dom fortsatt så hade dom först kört ut på en badbrygga och sen rätt ner i spa´t. Nu hittade dom hjälpligt ändå men det hade bestämts från högre ort att papperskartorna skulle lämnas kvar på stationen.
 
Den där var riktigt fin.
En kompis jag har som kör ambulans berättade att för ett år sen fick dom helt nytt system i sina bilar som skulle vara "idiotsäkert". En av dom första körningarna utan karta i bilen så hamnade dom vid vägs ände och hade dom fortsatt så hade dom först kört ut på en badbrygga och sen rätt ner i spa´t. Nu hittade dom hjälpligt ändå men det hade bestämts från högre ort att papperskartorna skulle lämnas kvar på stationen.

Fast där är det ju viktigt att förstå att det är färdplaneraren som gjort bort sig. Den funktionen saknas ju normalt sett i "frilufts-GPSer".
 
… ännu ;-)

Snart ger väl en GPS meddelanden typ: ”personer som väljer den här vägen brukar inte komma fram i tid”. Plus ett påpassligt reklamerbjudande om skavsårsplåster och en pannlampa.

Eller ännu bättre. "enligt de väderobservationer jag gör, dina tidigare prestandadata och platsen du är så tänker jag inte ringa fjällräddningen åt dig, gå söderut nu slöfock" :cool:

mvh Christian
PS, som produktägare så är detta en typ av meddelanden man alltid har med på tidiga skissstadium men de försvinner alltid innan leverans konstigt nog
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hansthomas Hur mycket minne behövs? Navigering 8
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
manlan Karta för paddling 1:25000 Navigering 5
swimwhizz App för att lägga bild över karta. Navigering 9
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
FDWCARL Lantmäteri Karta, ViewRanger Navigering 35
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
SEHLBERG Topografisk karta Pro V6 Navigering 8
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
wisher Visa karta i basecamp från montana? Navigering 1
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
gundj Karta Jotunheimen Navigering 1
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
Mahok Centrerad karta Navigering 10
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
KGoransson Önskar råd ang karta för cykling Navigering 25
stenblock Hitta.se nya "Frilufts"-karta Navigering 3
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Vinylbrus Karta över Rago nationalpark Navigering 2
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11
Pathag konvertera spår till karta Navigering 4
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
joask202 Vilket rasterformat till smartphone? Navigering 8
wistrom Digital karta blekingeleden Navigering 3
Karpaterna.se GPS-karta över fjällen Navigering 21
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
eritho Karta från SD till dator (BaseCamp) Navigering 16
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
olaham Slumpmässig vridning av karta Navigering 16
Lars_P Vilket underlag till karta i GPS? Navigering 4
Cypern50 Cypern Karta Garmin Navigering 2
majjen Hur överföra koordinater till karta? Navigering 30
avslutatmedlemskap130327 Aktivering av karta Bootcamp Navigering 1
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
sagoskog Överföra scannad karta i GPS Navigering 2
crille30 Nokia N900 karta? Navigering 2
Wirsin Topografisk karta Gunnbjörn fjeld, Grönland Navigering 0
rohubi Ladda över karta från GPS till dator? Navigering 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.