Fråga om reservskidspets

Hej
Har som många andra skaffat en reservskidspets i plast - utifall att det värsta skulle hända när man är på fjället. Ta i trä - hittills utan att behövt använda den...

Har dock noterat att det finns en variant i metall - aluminium.

Har någon någon erfarenhet av denna och - var i så fall - kan man få tag på en? Gissar att de tillhör en historisk relik men det skadar aldrig att prova...;-)

Vänligen/Dag
 
Reservskidspetsarna försvann ungefär samtidigt som träskidorna. Moderna skidor går inte av lika lätt, nu är det bindningarna som ger sig istället.

Men vill du ha tag i en spets så är det nog säkrast att kolla på nån av alla militär-affärer som finns, dom kan säkert fixa en.
 
Skavsårstape

och en träbit kan nog fixa det mesta i skidbrott. Moderna skidor är mycket starka. Att skor eller bindningar framför allt att skruvar lossnar havererar är som sagt vanligare än skidbrott.

Jag har brutit en skida vad jag kan minnas det var en trälöparskida ca 1979 och har varit hyggligt aktiv med en eller ett par skidveckor i fjällen eller alperna per år sedan dess. Någon av er som haft behov av reservskidspets sedan ni slutade åka på träskidor?

Thure
 
En av mina barndomskamrater bröt flera (troligen var det 3) st träskidor en vinter i början på 70 talet. Det var några banta kurvor där vi åkte, som han inte alltid klarade av. Målet var alltid upp till TV masten på Åsberget och hem igen.

http://www2.lantmateriet.se/ksos/visaortnamn.jsp?id=3212616

Vi bodde ca 200 m söder om sista s:et i Sjukhus, rakt över järnvägstunneln (panorera kartan rakt österut) . Fast att tunneln går precis där visste jag inte förut. Det lärde jag mig nu, så här 30 år sedan jag flyttade därifrån.

Per Brune
 
Skidbrott

Aldrig brutit en plastskida (och förmodligen inte åkt på en träskida utanför det militära)

Har dock haft en binding som lossnat pga att tre av fyra skruvar lossnade vid ett fall (gick dock ganska bra att laga med tejp)
 
Plastskidor 0 skidbrott. Träskidor några. Har både reservskidspets i plast och trä men har kommit hem med hjälp av, avbrutna spetsen och mässingtråd, alltid, ta i trä. Då jag inte slutat åka träskidor, Tegsnäs på mjuksnö får väl både mässingtråden och reservskidspetsen följa med ut. Att skruvarna i bindningarna lossnar är mycket trevligare än att ligamenten i fotleden gör det....
Jo jag har sett i någon överskottsbutik, men jag har....

Go tur
 
Skidbrott mina och andras

Jag har brutit av ett par Tegsnässkidor, eller rättare sagt en tik som jag hade gjorde det då hon sprang mot mig i hög fart och kollidreade med brättet så att det small rakt av.

Ett par Dynastar Montaigne pulvriserades rätt under steget vid Telisåkning i Hallstabacken i Sollefteå.

På undanmarsch från Vaddvetjokka så knäckte en kamrat till mig ett par Fischer E99 i trampet.

Men de likväl som Dynastarskidorna hängde ihop i belag och ovanskikt, dock var de i detnärmaste oåkbara.

Av bindningar så har jag knäckt ett par Riva I på väg mot Härjångsfjällen, de havererade ungefär vid Tjallingen.
 
Jag har knäckt ett par plastskidor. Det var mina älsklingstävlingsskidor som just pensionerats för att bli apelsintursskidor. De knäcktes mitt i spannet så ingen skidspets i världen hade hjälpt. De var ingen fröjd att åka på, men de hade till nöds funkat för att ta sig till väg.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.