Ammarfjället runt

Hej!

En kompis och jag planerar just nu att göra en tur på skidor runt Ammarfjället v12 eller 13, och ville höra mig för lite om folk har erfarenheter av att dela med sig kring.

Jag har kollat på tre olika sträckningar, den kortaste sträckningen är att parkera bilen vid Höbäckens parkering norr om Ammarnäs och sen skida norrut till Rävfallsstugan och runda fjället det hållet, längs med vinterleden hela vägen till Skidbäcksstugan. Efter Skidbäcksstugan skulle vi lämna leden och skida mer närmsta vägen mot Ammarnäs, nedanför fjället Fierrás och övernatta någonstans vid Salvikåtan antagligen, och dan efter skida hela vägen in till Ammarnäs. Det skulle då kanske kunna gå på 6 skiddagar, med sista dagen in till Ammarnäs som den längsta, på 21 km. Har lagt in ett urklipp från mitt excelark nedan, där är denna sträckningen benämnd som Alt. 1.

De två andra alternativen är längre alternativ som utgår från att vi börjar inne i Ammarnäs istället och tar längre tid på oss att runda fjället.

1704447092178.png


Vi är inte helt säkra än på hur många dagar vi har på oss (förhandlingar pågår, men omkring en vecka), men jag ville höra vad folk har för erfarenheter kring den här turen och delen av fjällen. Är sträckningarna rimliga?

Jag är lite orolig kring att börja inne i Ammarnäs och skida upp på Näsberget längs kungsleden eftersom det ser väldigt brant ut och jag inte vet hur framkomligheten är där med skidor och pulka, funkar det tror ni?

Brukar det vara mycket turister i stugorna i den här perioden? Vi har tält med oss, men hade gärna sovit nån natt då och då i stugorna längs med vägen, om det inte är hög risk att de är fulla?

Jag funderade över möjligheten att skida rätt över Ammarfjället genom Skebleskalet, men jag gissar på att det kan bli enormt blåsigt där uppe i skalet? Det lämnar oss också längre ifrån stugor med nödtelefoner om något händer.

Går det att sova i någon av kåtorna som finns utmärkta på kartan (Framakkåtan, Odenkåtan, Salvikåtan), eller är de helt privata?
 

Bilagor

  • 1704446399070.png
    1704446399070.png
    26.2 KB · Visningar: 64
Har inte varit där, men här finns en del info om stugor. Tycker oxå att det är en märklig dragning av Kungsleden, verkar mkt bättre att följa Vindelälven.

 
Det går utmärkt att skida längs Vindelälven upp till Rävfallsstugan. Vintertid är det skidspår på grusvägen från Vindelåforsen och norrut.
 
Som redan nämnts så plogas inte Höbäckavägen. Men det går att få skotertransport via Ammarnäs Livs 0952-600 07.
Kungsleden uppför Näsberget är oftast i mkt bra skick, nästan hela sträckan upp till Näsbergstjärn sladdas och efter det är det uppkört med snöskoter.
 
Tack för svar!

Har några andra frågor som har dykt upp:

Är några av kåtorna kring Ammarfjället som är utmärkta på kartan öppna och tillåtna att sova i? Tänker på Skalkåtan, Dukkekåtan, Framakkåtan, Salvikåtan, Odenkåtan bland annat.

Funderar också kring om det brukar gå att ta sig över Vindelälven på andra ställen än broarna, brukar älven vara frusen vid några av de bredare ställena?

Sen funderar jag också kring renstängsel i området generellt, är det knepigt att ta sig förbi stängslena ibland? Går det att ta sig förbi vid andra ställen än vad lederna går förbi stängslena, eller ska man räkna med att man måste följa lederna förbi stängslena?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.