Aluminiumpanna till Trangia

Tog fram mina Trangia kök idag för lite rengöring och kontroll.
Jag konstaterade att teflonstekpannorna i både 27:an och 25:an var helt slut. Så jag fick nog och beställde vanliga aluminumpannor till båda köken.

En UL till 25:an för 55kr och en helt vanlig för 25kr till mitt lilla kök från Getout.se

Går det bra att steka i en aluminiumpanna eller är det "helt åt skogen"? Känns inte vidare kul med hela kroppen full av teflon iaf. Stekpannorna hemma skrotar jag innan de har blivit för dåliga men trangiapannorna har ju en tendens att hänga med lite för länge :)

Ska bli spännande att prova iaf.
 
Alu

är ett bra stekpannematerial p g a bra värmeledning. Att det bränner vid ibland kan du kanske leva med. Mycket fett i (stek)pannan är annars bra vid aktivt friluftsliv.

Thure
 
Min teflonstekpanna till Trangiat ser nästan ny ut invändigt. Men då har jag alltid haft nån form av skydd i den när köket varit ihoppackat, och aldrig använt metallbestick i den.

Dels har jag den medföljande plastrundeln i stekpannan, men sen har jag också klippt en wettex rund så den passar precis i stekpannan (och då går upp på kanterna också). Och sen ligger det alltid några tunna träbestick i köket (det är "miljövänliga engångsbestick" från nåt festivaljippo som vi tog hem och diskade).
 
UL, HA, HA+teflon

Ska införskaffa modell 25 och flytta över gasbrännaren dit, men ser att det finns lite andra varianter än när jag köpte mitt gamla 27 med nonstick på alla delar.

Är det värt prisskillnaden att gå från UL till HA eller till HA med nonstick på allt?
(förutom att det är snyggt med mörka kärl...)
Hur resonerar ni?

/C
 
är ett bra stekpannematerial p g a bra värmeledning. Att det bränner vid ibland kan du kanske leva med. Mycket fett i (stek)pannan är annars bra vid aktivt friluftsliv.

Thure

Men då ska det inte bli några bekymmer.

Känns skönt att jag kan använda metallbestick utan att bry mig. Inget mer non-stick för mig i naturen.

Jag har en snuskburk i rostfritt som tyvärr är lite tung men den är perfekt över öppen eld samt att koka kaffe i, den ovala formen gör att sumpen håller sig kvar i burken till skillnad från en vanlig kastrull. Den följer oftast med på fiske-turer samt kortare vändor i skogen där det inte blir någon riktig matlagning (koka bullens-korv eller soppa och så). Sen är det perfekt när allt får plats i köket.

Rostfritt är ett bra materiel på kök enligt mig. Annars har trangia kastrullerna i aluminium fungerat ypperligt. Nu återstår bara att se hur stekpannorna fungerar.
 
Min teflonstekpanna till Trangiat ser nästan ny ut invändigt. Men då har jag alltid haft nån form av skydd i den när köket varit ihoppackat, och aldrig använt metallbestick i den.

Dels har jag den medföljande plastrundeln i stekpannan, men sen har jag också klippt en wettex rund så den passar precis i stekpannan (och då går upp på kanterna också). Och sen ligger det alltid några tunna träbestick i köket (det är "miljövänliga engångsbestick" från nåt festivaljippo som vi tog hem och diskade).

Så bra har ju inte mina kök blivit behandlade. Men är man väldigt noga så fungerar det nog bra. Dock har jag aldrig använt metall redskap i den men troligen har den skaft mot vindskyddet när den varit ihoppackad.
 
Har du inte haft nåt skydd i den så har de tre grytstöden antagligen repat den rejält. De är rena döden för teflonpannan. T.o.m. duossal-pannor brukar kunna ha en ring efter dem (på dem är den dock mest kosmetisk, det är inte så djupt repat).

Skulle tippa att Biltemas plagiat faktiskt är bättre där i och med att de stöden är rundade.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
nicko_ Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T Kök och brännare 9
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
pr33d Stekpanna till Trangia 25 Kök och brännare 18
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Ster Bränsle till Cooleman 533 Kök och brännare 1
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Peter77 Tråden om köksredskap till friluftskök typ trangia & dyl Kök och brännare 52
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
FlyerSword Trangia Nova adapter till Polaris? Kök och brännare 10
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
jjonas Hjälp att hitta gasbehållare till gasolbrännare Kök och brännare 14
FalconBayerskt Kastrull till MSR PocketRocket Kök och brännare 10
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.