skor eller kängor för sommarbruk på låglandsled

Så varför säljs det så många rejäla kängor för vandring om nästan ingen här tycker att man ska använda dem?
Själv jobbar jag dagligdags i kängor och jag gillar verkligen känslan av trygghet som de förmedlar. Att gå runt i lågskor skulle för mig kännas lite naket.
Vanesak - och IMHO lite av en ond cirkel. Går man oftast i "stödjande" skodon, får man aldrig tillfälle att träna upp de småmuskler, leder och balanskänselkroppar, som egentligen skall göra jobbet.

PS om trådens ursprungsfråga:
"Skor för sommarbruk på låglandsled under tre dagar" låter för mig som "vilka skor som helst, som du vet att du trivs i"
 
Fast det är väl ingen ond cirkel att skalkängor, utan membran, håller "hur länge som helst" jämfört med enklare skor och kängor med textil och sulor som nöts sönder på i värsta fall en säsong. Men till TS så kanske det är rätt onödigt att köpa kängor för flera tusen kr för en tredagarsvandring.
 
Fast det är väl ingen ond cirkel att skalkängor, utan membran, håller "hur länge som helst" jämfört med enklare skor och kängor med textil och sulor som nöts sönder på i värsta fall en säsong.
Håller helt med.
Men motsatsen till "stödjande" kängor är ju inte automatiskt "enklare skor och kängor textil och sulor som nöts sönder" ;). De mid-höga, ofodrade och tunnsulade helläderskodon jag mest använder till kontinentala bergsvandringar är både mjukare, lättare, mindre svettiga och ojämförligt mer hållbara (ett par årtionden på nacken, inne på fjärde omsulningen :)), än de flesta lågskor av diverse "trail"-modeller, som ser ut som lapptäcken av små tyg- och läderbitar och konstigt överdesignade tjocka sulor.
Men till TS så kanske det är rätt onödigt att köpa kängor för flera tusen kr för en tredagarsvandring.
Precis.
 
Så varför säljs det så många rejäla kängor för vandring om nästan ingen här tycker att man ska använda dem?

Själv jobbar jag dagligdags i kängor och jag gillar verkligen känslan av trygghet som de förmedlar. Att gå runt i lågskor skulle för mig kännas lite naket.


Ja, det är ju en bra fråga, men det beror väl på de utrustningsråd som står i diverse böcker.
Det står mycket konstigt i dem, har jag med tiden insett.

En ännu bättre fråga är förstås hur man, som jag, kan envisas med klumpiga tunga kängor år efter år. Sedan jag gått över till allt lättare kängor började jag på allvar fundera på om man verkligen behöver ha skaft ens öcver fotknölarna. Som jag säkert berättat i annat inlägg gicxk jag över till låga skor i Schweiz efter Ingripande Av Gud; kängorna höll inte, och i butiken (tur då att det fanns en butik i den lilla byn) fanns bara klumpiga kängor och låga skor.
Så nu vet jag, vad jag anat, att det där "vriststödet" sitter inte i skaften utan i sulan.


Alltnog, som många andra som bytt har jag aldrig haft en tanke på att byta tillbaka - det skulle bara vara om jag är inställd på att använda stegjärn. Fast då är vi ju långt från trådens ämne, som var låglandsvandring.
 
Gympadojjor :)

Själv använder jag bara kängor på låglandet om det är kallt. Annars blir det mina terränglöpningsskor. Under årens lopp har märket varierat, men Jalas och Icebug är mina favoriter. Vandrar med normal packning dvs en helgtur i skogen på sommaren innebär kanske en 13-15 kg, beroende på hur mycket vatten som bärs med...

...ang. klack så vill jag ha åtminstone en antydan till klack på mina skor, det blir lätt halt i leriga utförsbackar utan...

...vet jag att det är väldigt blött så tar jag gummistövlar för vandring och då är dojjorna med i packningen som lägerskor/alt används de på ev torrare delar av etappen.

//J
 
Själv använder jag bara kängor på låglandet om det är kallt. Annars blir det mina terränglöpningsskor. Under årens lopp har märket varierat, men Jalas och Icebug är mina favoriter. Vandrar med normal packning dvs en helgtur i skogen på sommaren innebär kanske en 13-15 kg, beroende på hur mycket vatten som bärs med...

...ang. klack så vill jag ha åtminstone en antydan till klack på mina skor, det blir lätt halt i leriga utförsbackar utan...

...vet jag att det är väldigt blött så tar jag gummistövlar för vandring och då är dojjorna med i packningen som lägerskor/alt används de på ev torrare delar av etappen.

//J


Det låter som väldigt mycket vatten (jag försöker själv klara mig med en liter under etappen, sen kan det gå åt några liter vid lägret; rening med tabletter). Jag planerar alltså turen så att jag kan tälta nära en sjö, vilket för det mesta blir nära ett vindskydd. Just detta bekymmer hör till problemen med låglandsvandring, något som starkt minskar lockelsen (annat sådant är dåligt underhåll och fästingar).
 
Håller helt med.
Men motsatsen till "stödjande" kängor är ju inte automatiskt "enklare skor och kängor textil och sulor som nöts sönder" ;). De mid-höga, ofodrade och tunnsulade helläderskodon jag mest använder till kontinentala bergsvandringar är både mjukare, lättare, mindre svettiga och ojämförligt mer hållbara (ett par årtionden på nacken, inne på fjärde omsulningen :)), än de flesta lågskor av diverse "trail"-modeller, som ser ut som lapptäcken av små tyg- och läderbitar och konstigt överdesignade tjocka sulor.

Precis.

Joanna, kan du ge exempel på den typ av sko du beskriver? Jag letar typ sådana.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
Henric Nilsson kängor/skor utan skinn, läder eller mocka. Kläder 11
Backpacker Skor eller kängor ? Kläder 9
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
mikp gummistövlar eller skor? Kläder 19
FireFistYK Funkar dessa skor för Kebnekaise? Kläder 45
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Knyta skor dubbelknut Kläder 12
Crimper Förstärka skor, check Kläder 5
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
camoscio Skor Kläder 11
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Windstalker Skor - Abisko och Peru Kläder 2
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
i7rj Skyddar dessa skor mot ormbett? Kläder 28
Mummis Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
nuddis Svårt att hitta skor för fotknölarna Kläder 12
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
The Road Goes Ever On Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.) Kläder 4
Laffe Impregnera nya Salomon skor Kläder 4
rJohansson Massa frågor kring klädsel samt skor. Kläder 7
AML Skor för fjällmaraton Kläder 8
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
Nollsjuan Skor för varmt klimat Kläder 7
markusbacka Erfarenhet av Graninge-skor... Kläder 3
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
vojma Värmare för skor??? Kläder 14
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
markusbacka Hållbara skor sökes! Kläder 27
Chrabban En till tråd om skor/kängor Kläder 23
markusbacka Nya skor ist för Haglöfs Crag... Kläder 6
Smogz Hur snabbt torkar olika skor? Kläder 53
7S Skyddskäng/skor utan foder? Kläder 8
Madfred Bra vandrings skor Kläder 17
snowdog Haglöfs crag- bra skor? Kläder 1
camoscio Skor Kläder 1
eeq650 Meindl Glacier skor Kläder 1
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
m9859 Sulorna spricker på skor från Ecco Kläder 44

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.